ضوابط ساخت و ساز با دید زیباسازی بازنگری شود

یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه ضوابط ساخت و ساز باید با دید زیباسازی مورد بازنگری قرار گیرد، گفت: ضوابط ساخت و ساز باید سازندگان را ملزم به نمای استاندارد و زیبا کند، البته ضوابط نباید آن‌چنان سختگیرانه باشد که بازار ساخت و ساز را قفل کند.

سید محمدرضا احمدی در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت زیباسازی در شهرها، اظهارکرد: هر چه ظاهر شهر زیباتر باشد، شهروندان احساس آرامش بیشتری پیدا می‌کنند، هر چند در کلانشهرهایی همچون اصفهان و تهران شهروندان جرأت ندارند با توجه به آلودگی هوا و دیگر موارد با خیالی آسوده از منزل خارج شده و زیبایی‌های شهر را ببینند.

وی با بیان اینکه زیرساخت های زیباسازی مهمتر از زیباسازی است، افزود: طبیعت شهر باعث زیباترشدن محیط شهری می‌شود، به عنوان مثال در اصفهان زیباسازی بدون زاینده‌رود معنایی ندارد.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری تاکید کرد: با توجه به اینکه زیباسازی‌های طبیعی تاثیرگذار تر از زیباسازی‌های مصنوعی است، باید زیبایی‌های طبیعی شهر را تقویت کرد.

وی با بیان اینکه زیباسازی‌های شهر باید با ضوابط ساخت و ساز عجین باشد، گفت: فونداسیون زیباسازی به ضوابط شهرسازی و ساخت و ساز باز می‌گردد، اما پدیده تراکم‌فروشی در شهرها، زیبایی‌های محیطی را مخدوش می‌کند.

احمدی تصریح کرد: مردم در زیباسازی شهر نقش تأثیرگذاری دارند و در نماسازی ساختمان‌ها می‌توانند به زیبایی شهر کمک کنند، زیرا نمای خیابان‌ها با ساختمان‌های اطراف آن زیبا می‌شود.

وی پیشنهاد داد: هنگام ساخت و ساز نمای ساختمان‌ها همراه با سفت کاری انجام شود تا دیگر نیازی به نماکاری دوباره ساختمان نباشد، این روش هم به نفع زیبایی شهر و هم به نفع سازندگان ساختمان است.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه ضوابط ساخت و ساز باید با دید زیباسازی مورد بازنگری قرار گیرد، گفت: ضوابط ساخت و ساز باید سازندگان را ملزم به نمای استاندارد و زیبا کند، البته ضوابط نباید آن‌چنان سختگیرانه باشد که بازار ساخت و ساز را قفل کند.

وی زیباسازی‌های پایدار را مبتنی بر ضوابط پایدار و قوانین پایدار دانست و خاطرنشان کرد: طراحان ساختمان‌ها می‌توانند به زیبایی نمای شهری کمک کنند.

احمدی اظهارکرد: زیباسازی محیط سکونتی در گرو تقویت عناصر طبیعی است و چشم‌انداز شهر می‌تواند زیباسازی‌های شهر را جذاب‌تر کند، البته زیباسازی پایدار بهتر از زیباسازی‌های موقت است.

وی به تفاوت های محسوس در خیابان‌سازی‌های شهرها اشاره و تصریح کرد: عرض بسیاری از خیابان‌ها در شهرها با هم تفاوت دارد، در بعضی از خیابان‌ها جدول کشی، کاشت درخت و مبلمان متفاوت‌تر از دیگر خیابان‌های شهر است و این تفاوت قائل شدن‌ در خیابان‌سازی‌ها به نفع زیبایی شهر نیست.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری تاکید کرد: چاله چوله‌های شهر، ساختمان‌های نیمه‌کاره و زمین های بایر رها شده در معابر آرامش شهروندان را به هم میزند و زیبایی‌های شهر را از بین می‌برد، بنابراین وقتی زیباسازی واقعی انجام شود، احساس زیبایی به شهروندان دست می‌دهد، البته حس زیباشناسی مردم هم بسیار حائز اهمیت است.

کد خبر 341808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.