تبدیل محصولات بی‌ارزش دامی به ارز/ رتبه اول استان در تولید محصولات دامی کشور

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: در حوزه صادرات مواد خام دامی، حدود ۲۶ قلم کالایی که قبلا ارز آوری نمی‌شد مانند پنجه و پای‌مرغ  را به ۲۲ کشور جهان صادر کرده و این محصولات امروزه به ارز تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرام موحدی، در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: میزان صادرات فرآروده‌های خام دامی در استان اصفهان بیش از ۱۷ میلیون دلار در سال ۹۶ بوده که شاید با صادرات فولاد و محصولات ذوب آهن قابل قیاس نباشد اما باید خاطرنشان کرد که اکنون محصولاتی صادر می‌شود که ارزشمند نبوده است.

وی با اشاره به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفت: در استان اصفهان با حمایت های انجام شده، عملکرد خوبی در این زمینه اتفاق افتاد و این بیماری در استانی بروز کرد که بیشترین تعداد واحدهای پرورش طیور کشور را داشت؛ لازم به ذکر است که تعداد واحد های پرورش مرغ درگیر با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال ۹۶ حدود  ۱۱ درصد بود و در استان قم  ۸۱ درصد؛ که این مقایسه نشان می‌دهد همه اقشار و ادارات مربوطه در این زمینه همکاری لازم را در اصفهان داشته‌اند.

موحدی خاطرنشان کرد: اصفهان رتبه اول را در تولید شیر، گوشت بوقلمون و ماهی های زینتی کشور را دارد و همچنین جزء چهار استان اول تولید گوشت قرمز، تخم مرغ و عسل است؛ به همین جهت هیچ تولیدی از این قبیل در کشور اتفاق نمی‌افتد، مگر اینکه بهداشت دام و طیور محقق و معنا پیدا کند.

در اصفهان تب برفکی شیوع نداشت

وی با اشاره به بیماری تب برفکی افزود: بیماری تب برفکی ویروسی است که ممکن است تعداد زیادی از آن موجود باشد و ما چیزی به نام شیوع بیماری تب برفکی را در اصفهان نداشتیم بلکه این بیماری در استان بروز پیدا کرد؛ واکسن، سد شکست ناپذیری نیست و تنها ۷۰ درصد ایمنی بدن دام را تامین می‌کند و درصد باقی مانده به عهده تغذیه و بهداشت دام است.

موحدی اظهارکرد: بهبود جایگاه دام به عهده خود دامدار است اما اگر تسهیلات ارزان قیمتی در این حوزه اختصاص یابد، بی شک کمک کننده است؛ همچنین در حوزه اعتبارات طرح تحول سلامت که طرح خوبی بود باید خاطر نشان کرد که سلامت مجموعه‌ای از کنترل، پیشگیری، مبارزه و درمان است که یکی از سازمان‌های متولی پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین دام و انسان، سازمان دامپزشکی کشور است و متاسفانه در این طرح یک ریال هم به آن اختصاص داده نشد.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه‌ها در دنیا به عنوان یک صنعت شناخته شده فعالیت می‌کنند، گفت: برگزاری نمایشگاه‌ها در جهان قریب به ۳۰۰ میلیارد دلار عواید جهانی دارد. نمایشگاه‌ها محلی برای سنجش نیاز مشتریان، ارائه توانمندی شرکت ها و موسسات، نشان دادن توانمندی تولید ملی و ایجاد بنیان قوی در حوزه اقتصاد با تکیه بر نیروی داخلی است.

وی با اشاره به شعار سال افزود: بعد از انتخاب شعار حمایت از کالای ایرانی باید تفکرات افراد را به سمتی ببریم که در لیست کالاهای ایرانی، ماهی، گوشت، مرغ، میگو و ... را نیز قرار دهند. به عبارتی حمایت از کالای ایرانی، حمایت حاکمیت از تولیدکنندگان داخلی است.

کد خبر 341797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.