استفاده از بقایای کشاورزی در تغذیه دام/ ورود تراریخته منوط به تائید کمیته فنی

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: استفاده از بقایای صنایع کشاورزی، زراعی و غذایی در تغذیه دام به استفاده کمتر از اقلام اساسی کشاورزی کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تورج صارمی، در جمع اصحاب رسانه با اشاره به آینده تولیدات و صادرات دام و طیور و با توجه به وضعیت خشکسالی و شرایط امروزه گفت: وظیفه اصلی ما تامین امنیت غذایی است و پیش بینیهای لازم در زمینه افزایش تولیدات دامی و استفاده از ظرفیتهای آن با همت تولید کنندگان اندیشیده شده که میتواند تامین امنیت غذایی را فراهم کند.

وی افزود: با توجه به آببر بودن خوراک طیور و کاهش منابع آبی، مجبور هستیم بخش عمده خوراک طیور را از خارج وارد کنیم و به تبع افزایش قیمت جهانی، نرخ خوراک هم در ایران افزایش مییابد ولی با برنامه ریزی برای تعدیل قیمت خوراک و استفاده بیشتر از ظرفیتها برای تولید، راه حل هایی را پیش بینی کردهایم.

وی با اشاره به بحث واردات تراریخته، گفت: وزارت جهاد کشاورزی با برنامهای منسجم در غالب یک کارگروه فنی، وضعیت تراریخته‌ها را رصد می‌کند و اقلامی که مجوز واردات آن بعد از بررسی کمیته فنی تائید شد، در واحد های تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صارمی با اشاره به استفاده از بقایای محصولات کشاورزی گفت: یکی از پتانسیل‌های موجود استفاده از بقایای صنایع کشاورزی، زراعی و غذایی است که حجم گسترده‌ و بیش از ۲۵ تا ۳۰  میلیون تن بقایا را در کشور تولید می‌کنیم که متاسفانه این بقایا در تغذیه دام به طور مناسب استفاده نمی‌شود،  از این رو با پیگیری‌ها و طرح‌های تحقیقاتی، این مسئله را به یک بسته اجرایی تبدیل کردیم تا از این ظرفیت در تغذیه دام استفاده و به تبع آن فشار بر استفاده از اقلام اساسی و کشاورزی را کمتر کنیم.

وی یادآور شد: یکی از اقدامات مشترک با معاونت امور زراعت،  جایگزینی علوفه‌هایی با نیاز آبی کم به جای علوفه‌هایی است که نیاز آبی بالایی دارند. همچنین قرار است برخی از اقلامی که امکان تولید آنها با توجه به کمبود آب در کشور ممکن نیست را تا حد ممکن تعدیل یا محصولی برای آن جایگزین کنیم.

کد خبر 341794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.