ضرورت احداث حلقه حفاظتی برای اصفهان

رینگ حفاظتی یا حلقه چهارم ترافیکی شهر مجموعه‌ای از بزرگراه‌ها و تقاطع های غیرهمسطح را شامل می‌شود که از شرق اصفهان از تقاطع غیر همسطح کارخانه قند آغاز، شمال اصفهان را دور می‌زند و به شهرهای اطراف اصفهان همچون خمینی شهر، درچه و شهر ابریشم می‌رسد.

به گزارش ایمنا، افزایش ترافیک در مبادی ورودی شهر، ترافیک سنگین در بزرگراه های رینگ سوم ترافیکی، اثرات منفی ترافیک شهر نظیر آلودگی هوا، اتلاف وقت و تصادفات از جمله معضلاتی است که ضرورت احداث رینگ حفاظتی( ترافیکی شهر) را دوچندان می‌کند. در همین راستا با توجه به حساسیت ویژه احداث رینگ حفاظتی شهر جلسه سیاست گذاری پروژه‌های سال ۹۷ رینگ حفاظتی شهر با حضور شهردار اصفهان، اعضای شورای شهر، مدیران شهری برگزار شد و با توجه به ضرورت احداث این طرح امسال شهرداری اصفهان ۵۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته است و بعد از قطار شهری در اولویت پروژه های عمرانی شهرداری قرار دارد.

هیچ طرحی بدون مطالعات دقیق تصویب نمی شود

قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان در این جلسه تاکید کرد: هیچ طرحی بدون انجام مطالعات دقیق و برنامه‌ریزی‌های لازم در شهرداری مصوب نمی‌شود و مطالعات و نیازسنجی دقیق برای پیشنهاد و تصویب همه طرح‌ها انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: امسال طرح تقاطع غیر همسطح قند و پل شهید اردستانی به عنوان بخشی از رینگ حفاظتی شهر در دستور کار است و با توجه به اینکه این دو پروژه در ورودی شرق اصفهان قرار دارد باید نماد و المان‌هایی در طراحی این دو پروژه استفاده شود که هویت اصفهان را در ذهن افرادی که به شهر وارد می‌شوند تداعی کند.

شهردار اصفهان اظهار کرد: اجرای طرح تقاطع غیر همسطح کارخانه قند دو سال زمان‌بر است و برای آزادسازی این پروژه مذاکرات و توافقاتی با بنیاد مستضعفان انجام‌شده است.

نوروزی با تأکید بر لزوم رفع موانع قانونی ادامه بلوار فرزانگان، گفت: هدف شهرداری قرارگیری رینگ حفاظتی در جای واقعی خود و احداث خیابان فرزانگان است در این راستا  به‌زودی تصمیم‌گیری لازم در این خصوص و در جهت مصلحت شهر اتخاذ می‌شود.

معماری تقاطع‌های رینگ حفاظتی هماهنگ باشد

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر در خصوص پروژه‌های سال ۹۷ رینگ چهارم حفاظتی اظهار کرد: توجه به رینگ حفاظتی نشان‌دهنده برنامه‌ریزی مسئولان شهری برای موضوعات کلان‌شهر است و این موضوع در مقایسه با پروژه‌هایی که ممکن است تأثیرات زودهنگام‌تری داشته باشند، اهمیت بسیار زیادی دارد.

شیرین طغیانی ادامه داد: نکته مهم در خصوص رینگ حفاظتی این است که به دلیل قرار گرفتن همه تقاطع‌ها بر یک مسیر و اتصال آنها با این رینگ به یکدیگر، معماری همه آن‌ها باید باهم هماهنگ باشد و در این خصوص احداث تقاطع کارخانه قند، نیازمند بازبینی و تجدیدنظر است.

وی اضافه کرد: متأسفانه گاهی پروژه‌ای آغاز می‌شود بدون مطالعه برنامه‌ریزی‌های لازم مقدمات اجرای آن فراهم می‌شود به مرحله‌ اجرا می‌رسد درحالی‌که دلایل اصلی اجرای طرح معلوم نیست و این مشکل بزرگی برای شهری مثل اصفهان است که امیدواریم شاهد این قبیل برنامه‌ها نباشیم.

احداث تقاطع غیرهمسطح کارخانه قند و شهید اردستانی در دستور کار است

معاون عمرانی شهردار اصفهان نیز در این نشست با اشاره به جزییات این طرح گفت: اجرای بخش‌هایی از رینگ به‌خصوص در شمال شرقی شهر که خودروهای سنگین در آن تردد می‌کنند و جایگزینی ندارند در اولویت قرار دارد از این رو امسال در برنامه کاری احداث تقاطع‌های غیر همسطح کارخانه قند و شهید اردستانی در دستور کار است.

ایرج مظفر ادامه داد: در رینگ حفاظتی شهر اصفهان ۳۹ تقاطع غیرهمسطح به‌منظور حفاظت از حریم شهر و اراضی کشاورزی و جلوگیری از توسعه نامتوازن شهر احداث می‌شود.

وی  اضافه کرد: رینگ حفاظتی شهر به طول ۷۸ کیلومتر است که ۴۵ کیلومتر این حلقه در داخل شهر اصفهان و مابقی در شهرستان‌های اطراف قرار دارد.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه برای اجرای کل رینگ حفاظتی چهارم شهر اصفهان دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه برآورد شده است، عنوان کرد: اجرای بخش های حلقه حفاظتی داخل شهر اصفهان یعنی ۴۵ کیلومتر این رینگ به یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که بر اساس برنامه پنج ساله، این اعتبار تأمین خواهد شد. 

وی طرح ادامه بلوار فرزانگان را برای کاهش ترافیک و تصادفات در مناطق ۱۰ و ۱۴ مهم خواند و افزود: یکی از خواسته‌های شهروندان تسهیل در تردد بلوار فرزانگان است در این راستا اجرای طرح ادامه بلوار فرزانگان در نظر گرفته‌ شده است.

کاهش بار ترافیکی مرکز شهر

پیش از این نیز اصغر برشان یکی از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص رینگ حفاظتی شهر گفته بود: مطالعات لازم بر این پروژه انجام و مسیرهای آن در شورای عالی برنامه ریزی و توسعه استان و شورای عالی ترافیک به تصویب رسیده و باید هر چه سریع تر اجرایی و عملیاتی و در اختیار مردم شهر و استان قرار بگیرد که اجرای آن در محدوده کلان شهر اصفهان باعث کاهش هفت درصدی زمان، افزایش پنج درصد سرعت حرکت، کاهش بار ترافیک در مناطق حومه و مرکزی اصفهان به خصوص در مبادی ورودی شهر و حلقه سوم ترافیکی و همچنین مصرف سوخت تمام وسایل نقلیه در ساعات اوج حدود ۲/۴درصد و کاهش تولید آلاینده ها به میزان ۱/۶ درصد می شود.

وی افزود: تامین اعتبار مورد نیاز برای اجرایی شدن آن مستلزم مشارکت شهرداری واقع در محدوده مسیر، اداره کل راه و شهرسازی در خارج از محدوده حریم شهرستان ها، استانداری، شوراها و شهرداری های مورد نظر، تعامل و همراهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مساعدت دولت است و اگر تعلل و قصوری در این امر صورت گیرد عامل افزایش آن مصرف سوخت بیشتر، افزایش تصادفات منجر به جرح و فوت، افزایش استرس، افزایش آلاینده های زیست محیطی و صوتی و نهایتاً افزایش هزینه های غیرقابل جبران برای دولت خواهد شد.

حلقه حفاظتی ضربتی احداث شود

غلامرضا شیران، کارشناس ارشد حمل و نقل در خصوص احداث این رینگ حفاظتی گفت: حلقه حفاظتی باید به صورت ضربتی با استانداردهای خاص خود و با یک خط پروژه مرتفع که زمین‌خواران نتوانند به اراضی جانبی آن دسترسی پیدا کنند، احداث شود.

وی معتقد است: واژه رینگ «چهار» باید حذف شود، زیرا وقتی گفته می شود «رینگ چهار» بدان معناست که باید منتظر رینگ پنجم، ششم و ... نیز بود و اضافه شدن رینگ‌ها در اطراف شهر اراضی کشاورزی اصفهان را می‌بلعد و در اختیار زمین خواران قرار می‌دهد و آنها شروع به ساخت و ساز می‌کنند و شهر را لجام‌ گسیخته کرده و بر مشکلات شهری مثل آلودگی هوا و آلودگی صوتی می‌افزایند.

این کارشناس ارشد حمل و نقل ادامه داد: حلقه حفاظتی اصفهان باید به نحوی تعبیه شود که دسترسی به جوانب آن حذف شود و دسترسی فقط از نوع غیر همسطح به جاده‌ها، مکان‌ها و شهرستان‌های مهم باشد.

شیران اضافه کرد: اگر رعایت ارتفاع و خط پروژه حلقه حفاظتی صورت نگیرد و اجازه دهیم با یک طراحی بد مردم بتوانند هر لحظه وارد این حلقه حفاظتی شده و یا خارج شوند به سرعت اراضی اطراف آن بلیعده خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه طراحی حلقه حفاظتی جدید برای شهر اصفهان بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ترافیک حلقه سوم اشباع شده، احداث حلقه جدید ضروری است، اما حفظ و مدیریت کاربری اراضی اطراف حلقه‌های حفاظتی بسیار مهم است.

این کارشناس ارشد حمل و نقل اظهار کرد: شهرداری اصفهان تاکنون سعی کرده به این مهم توجه کند، اما مجریان طرح ضعیف برخورد کرده‌اند، لذا از مجریان قبلی که شیوه تنبلی کردن و اینکه کارگاهی زده و هر بار دو کیلومتر از مسیر را ایجاد کنند، نباید استفاده کرد. حلقه جدید ترافیکی با حفظ مدیریت کاربری جانبی می تواند برای شهر مشکل گشا باشد.

کد خبر 341781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.