میراث برای نسل‌ها به حفاظت پایدار اشاره دارد

رییس دانشکده مرمت و حفاظت دانشگاه هنر اصفهان گفت: در برخورد با میراث فرهنگی و تاریخی نباید خودبینانه، خودسرانه و خودخواهانه عمل کرد.

شهریار ناسخیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا و با اشاره به انتخاب شعار «میراث برای نسل‌ها» در روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی اظهار کرد: این انتخاب دقیقا بر مبنای تعریف معماری پایدار صورت گرفته است، یعنی هدف این است که معماری برای نسل های آینده حفظ شود.

وی با بیان اینکه میراث برای نسل ها به حفاظت پایدار، معماری پایدار و بحث توسعه پایدار تاکید می کند، افزود: این شعار تعبیری است از این موضوع که در همه جوامع، میراث معماری باید حفظ شود تا آیندگان بتوانند از این هویت و اعتبار و از این شخصیت اسفاده کنند، چراکه همان‌طور که سالیان سال نسل پیش از ما از این میراث بهره برده و ما نیز از ان ها لذت می بریم بنابراین میراث برجای مانده باید برای نسل های آتی نیز به یادگار بماند تا انها نیز فرصت لذت از ان را بیابند.

ناسخیان گفت: میراث برای نسل ها در حقیقت همان تعریف معماری و حفاظت با رویکرد پایداری است برای اینکه ما بتوانیم یک اتفاق را برای نسل های آینده نیز حفظ و نگهداری کرده و برای آنها به ودیعه بگذاریم، چراکه این میراث تنها به نسل حاضر تعلق ندارد و همه اقداماتی که در حوزه اجرا و باز زنده سازی بناها و بافت های تاریخی انجام می شود به پایداری میراث و ماندگاری آن ها تاکید دارد و اصل برگشت پذیری نیز که بیان‌کنندۀ حداقل دخل و تصرف در آثار است به موضوع مرمت و حفاظت پایدار اشاره دارد.

رییس دانشکده مرمت و حفاظت ادامه داد: میراث فرهنگی و تاریخی تنها اعتبار ما نیستند بلکه اعتبار نسل های آینده نیز بشمار می روند و هر حرکتی در مخدوش شدن این آثار انجام دهیم درحقیقت نسل آینده خود را بی اعتبار می کنیم، بنابراین باید دقت کرده و خودبینانه و خودسرانه و خودخواهانه عمل نکنیم.

کد خبر 341743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.