کشورهای غربی منافع خود را در برکناری اسد می بینند

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان گفت: دولتهای غربی از جمله فرانسه در ظاهر خود را در حال مبارزه با داعش نشان می دهند؛ ولی در عمل با دولت و مردم سوریه درتقابل هستند و منافع خود را در این می بینند که دولت بشاراسد را از بین ببرند و محور مقاومت را تضعیف کنند.

عنایت الله یزدانی در رابطه با رویکرد جدید فرانسه در قبال سوریه، به خبرنگار ایمنا گفت: دولت فرانسه خود در بارها در شهرهای مختلف خود قربانی ترور و تروریسم شد و هر بار داعش مسئولیت این ترورها را برعهده گرفت؛ بعد از آن عملیاتهای تروریستی مهیب از دولت فرانسه انتظارمی رفت که واقع بین‌تر باشد و در راستای انهدام تروریسم، بیوتروریسم وحرکتهای تروریستی اقداماتی در سوریه انجام دهد. به نظر باید چنین می شد، ولی متاسفانه اتفاق عکس افتاد.

وی افزود: فرانسه با همکاری انگلیس و آمریکا دولت سوریه را مورد هدف قراردادند؛ به این بهانه که هدفشان کاهش توان شیمیایی دولت بشار اسد است، در حالی که ای کاش این حملات در راستای مبارزه با تروریسم در سوریه انجام می گرفت که در طی سالهای گذشته جان هزاران انسان را گرفت وشهید کرد.

این استاد دانشگاه گفت: متاسفانه دولتهای غربی از جمله فرانسه در ظاهر خود را در حال مبارزه و مقابله با داعش نشان می دهند؛ ولی در عمل با دولت و مردم سوریه درتقابل هستند و منافع خود را در این می بینند که دولت بشاراسد را از بین ببرند و  محور مقاومت را تضعیف کنند.

وی افزود: در واقع ائتلاف غربی کوشید تا با این بهانه که دولت سوریه دارای سلاحهای شیمیایی است، محور مقاومت را تضعیف کند؛ این در حالی است که وجود سلاحهای شیمیایی در مجامع بین المللی  هنوز ثابت نشده و بازرسانان بین المللی درحال تحقیق و بررسی هستند.

یزدانی تأکید کرد: اقدام کشورهای غربی مبنی بر هدف قرار دادن زیر ساختهای سوریه با ژست و ادعای مقابله با استفاده دولت سوریه از سلاح های شیمیایی در راستای حمایت و پشتیبانی از نیروها وحرکتهای تروریستی درسوریه انجام شده است. در واقع این کشورها به جای اینکه مشکل اصلی سوریه را رفع کنند، به نوعی فرا فکنی دست زده اند و  موضوعات جدیدی را مطرح کرده اند.

حمله به سوریه با پشتوانه اسرائیل و عربستان

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: در این میان دولت فرانسه نیز در حال هم راستایی و هم گرایی در بحران سوریه با دولت انگلیس و آمریکا است؛ در حالی که در ماههای اخیر شاهد همگرایی چندانی بین کشورهای اروپایی نبوده ایم؛ ولی ظاهرا در موضوع سوریه همه آنها در یک راستا اقدام می کنند؛ گرچه به نظر می رسد که هدفشان بیشتر همراهی با آمریکا است.

یزدانی تصریح کرد: البته در سطح منطقه نیز دو بازیگر خواهان حمله به سوریه بودند؛ رژیم صهیونیستی که وجود جبهه مقاومت را برای  خود یک مزاحم می داند و خواستار  مقابله جدی با آن است و دولت آل سعود که به دلیل اختلافاتی که با ایران  و روسیه دارد، مبالغ هنگفتی هزینه می کند تا جایگاه این کشورها را در منطقه و سوریه تضعیف کند.

وی افزود: اساساً آمریکا، انگلیس و فرانسه به خاطر منافع این دو بازیگر بود که حمله نمایشی به سوریه را انجام دادند و در این راستا از حمایتهای مالی، سیاسی ومعنوی رژیم صهیونیستی و عربستان برخوردار شدند. 

یزدانی گفت: قطعا فرانسه نیز در شرایط کنونی در صف همکاری با این کشورها قرار گرفته و همه این کشورها در زمینی بازی می کنند که منافع و دستاورد نهایی آن امنیت رژیم صهیونیستی است؛ آمریکاییها این اعتقاد را دارند که منافع وامنیت آنها با منافع وامنیت اسرائیل گره خورده است، عربستان سعودی نیز به دلیل اختلافاتی که با ایران دارد، از ابزاری به نام غرب استفاده می کند.

کد خبر 341720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.