۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸
بحران نوجوانی

یک کارشناس مسایل اجتماعی گفت: دوران نوجوانی به دلیل شرایط اجتماعی و تحولات فیزیکی دختران و پسران، دوران بحرانی است، بنابراین خانواده و آموزش و پرورش باید به شایستگی و درستی با آنها برخورد کنند.

محمدرضا ایمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه دوران نوجوانی به دلیل شرایط اجتماعی و تحولات فیزیکی دختران و پسران، دورانی بحرانی است، اظهار کرد: در دروان نوجوانی مسایل مهمی وجود دارد که والدین باید به آن ها توجه ویژه داشته باشند و نباید به راحتی از کنار این مسائل عبور کنند. 

وی افزود: آشفتگی و به‌هم ریختگی دوران نوجوانانی باعث می شود تا آنان با خصوصیات متمایزی مانند ریسک پذیری، هیجان زدگی، احساساتی شدن، غرور کاذب، دوری از امر و نهی و برخی ویژگی های دیگر در جامعه حضور یابند.

این کارشناس مسایل اجتماعی با بیان اینکه نوجوانان نیازمند مراقبت همراه با دوستی و محبت از سوی پدر و مادر هستند، گفت: اگر والدین فضای محبت آمیزی را برای نوجوانان فراهم کرده و این فضا را تقویت کنند و ضمن دوستی با آنها از اسرار و نیازمندی های فرزندان خود آگاهی داشته باشند قطعا می توانند با آنها تعامل خوبی داشته و ارتباط موثری برقرار کنند.

ایمانی خاطرنشان کرد: نوجوانان در دوران بلوغ سعی می کنند تا مورد توجه قرار بگیرند و اثرگذار باشند بنابراین والدین نیز باید تا اندازه ای از لحاظ مالی به فرزندان کمک کنند تا آنان احساس توانمندی کرده و قدرت خرید داشته باشند.

وی با بیان اینکه نوجوانان در حوزه های مختلف میل به هیجان دارند اما در کنار آن ترس و اضطراب نیز در آنها وجود دارد، گفت: اگر والدین، نظام آموزش و پرورش و جامعه با نوجوانان به شایستگی و درستی برخورد نکنند آنها آهسته به سمت گروه های مرجع غیراخلاقی گرایش می یابند که آثار و نتایج نامطلوبی برای فرزندان درپی خواهد داشت.

این کارشناس مسایل اجتماعی افزود: ممکن است نوجوانان در یک دورهمی ساده از سیگار به عنوان تفریح استفاده کنند و به عواقب توجه نکنند و متاسفانه آرام آرام این مساله در آنها درونی می شود، بنابراین توصیه می شود که خانواده ها همراه با نوجوانان خود به تفریح و سینما بروند تا فرزندان با حضور والدین فضای خوشایندی را تجربه کنند.

ایمانی با بیان اینکه نامساعدبودن شرایط خانوادگی تاثیر مستقیم و صد در صدی بر روی شکست و مشکلات نوجوانان دارد، تصریح کرد: خانواده هایی که دعوا و مشاجره های خود را بدون هدایت و کنترل در برابر اعضای خانواده انجام می دهند، فرزندان آنان در برابر والدین ایستادگی، نافرمانی کرده و یا سبک دیگری را برای زندگی خود انتخاب خواهند کرد.

وی با بیان اینکه پدران و مادران باید رفتارهای نوجوانان و دوستان آنها را در بیرون از منزل و هم‌چنین در فضای مجازی کنترل کنند، افزود: خانواده تا جایی که امکان دارد باید دسترسی نوجوانان خود را به فضای مجازی محدود کنند چراکه بسیاری از مسایلی که در شبکه های مجازی اتفاق می افتد بر روی آنان آثار نامطلولب و مخربی برجای می گذارد.

کد خبر 341574

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.