نظرات سران کشورهای عرب نافذ نیست/ نشست اتحادیه بی اثر است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: کشورهای عضو اتحادیه عرب در عمل هیچ بازی فعالانه ای انجام نمی دهند، لذا در این جلسات دور هم جمع شدن، اتفاق خاصی صورت نمی گیرد و برایند نهایی این نشست ها بی اثر است.

محمد اخباری در رابطه با نشست اخیر کشورهای اتحادیه عرب در عربستان سعودی به خبرنگار ایمنا گفت: این نکته قابل توجهی است که اتحادیه کشورهای عربی، یک اتحادیه کاملا بی خاصیت و شامل کشورهایی است که در عمل هیچ گاه با هم توافق نداشته اند؛ لذا نقش چندانی در روند سیاست گذاری های نظام بین المللی یا منطقه ای بازی نمی کنند.

وی افزود: اما با توجه به اینکه اتحادیه عرب، عامل و دستاویزی برای پیاده کردن اهداف صهیونیستی، عربی و آمریکایی در منطقه غرب آسیا است، می تواند به عنوان یک مستمسک، برای این کشورها مورد استفاده قرار بگیرد و به این لحاظ دارای اهمیت نسبی است.

این کارشناس مسائل ژئوپلیتیک اظهار کرد: در وضعیت موجود، عربستان تلاش می کند تا به عنوان یک اتصال دهنده رژیم صهیونیستی با جهان عرب عمل کند، با این حال به دلیل موقعیت این کشور عربی که همواره خود را خادم حرمین شریفین و رییس این مجموعه ها معرفی کرده، انجام این وظیفه به راحتی امکان پذیر نیست.  

وی تصریح کرد: لذا همه رسانه ها این قضیه را به خوبی پوشش دادند که وقتی محمد بن سلمان اظهارات حمایتی از رژیم صهیونیستی را مطرح کرد، پادشاه عربستان (بن سلمان) مواضع دیگری گرفت و از فلسطین حمایت کرد.

اخباری خاطر نشان کرد: چنین تناقضی به خوبی نشان می دهد که چرا غربی ها و صهیونیست ها، هنوز  نگران حمایت و تایید آشکار سیاست های غربی و صهیونیستی توسط  جهان عرب بویژه از زبان کشوری مثل عربستان سعودی هستند.

تحلیل اشتباه اتحادیه عرب از اوضاع سوریه

وی افزود: در کنار این امر، موضوع سوریه است که سالیان قبل شاهد بودیم اتحادیه عرب چه اقداماتی در رابطه با آن انجام داد و الان نتیجه چیست؟ هفت سال قبل اعضای اتحادیه عرب گفتند بشار اسد را به نشست ها دعوت نکنید؛ چرا که اسد تا سال دیگر رفتنی است، حال بعد از هفت سال، بشار اسد همچنان در صحنه سیاسی سوریه حضور دارد و دولت مستقل و حاکمیت ملی سوریه پابرجا است.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: به همین دلیل اتحادیه عرب در شرایط فعلی در وضعیتی است که دیگر به راحتی نمی تواند وجود دولت سوریه را منکر شود و رژیم صهیونیستی را در کنار کشورهای عربی به عنوان یک دوست قلمداد کند.

اخباری تصریح کرد: در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر رایزنی اردن و مصر برای دعوت و حضور بشار اسد در نشست اخیر سران کشورهای عربی وجود داشت و بنا بود بشاراسد را به این نشست دعوت کنند، ولی با حمله سه کشور غربی به سوریه و حمایت عربستان از آن، این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: دستور جلسه سران اتحادیه عرب معمولا مشخص است و در آن پیرامون موضوعات مختلف جهان عرب بحث می شود؛ ولی چون کشورهای عضو این سازمان در عمل هیچ بازی فعالانه ای انجام نمی دهند، لذا در این جلسات دور هم جمع شدن، اتفاق خاصی صورت نمی گیرد و برایند نهایی این نشست ها بی اثر است.

اخباری تأکید کرد: از آنجا که سخنان و نظرات سران کشورهای عرب در نشست چندان نافذ نیست، معمولا در جلسات این اتحادیه هیچگونه همگرایی یا واگرایی جدیدی ایجاد نمی شود.

کد خبر 341550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.