هشدار جدی آبفا در مورد مصرف آب

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان اصفهان گفت: میزان بارش‌ها در حوضه زاینده رود به یک سوم رسیده است و اگر مردم مصرف آب را مدیریت نکنند با مشکل تامین آب در تابستان مواجه می شویم.

به گزارش ایمنا به نقل از شرکت آب و فاضلاب اصفهان، هاشم امینی با اشاره به وضعیت منابع آب شرب در اصفهان اظهارکرد: در سال گذشته میزان بارش در حوضه آبریز زاینده رود حدود ۱۲۰۰ میلی‌متر بوده که این رقم در سال آبی جاری با احتساب بارندگی های اخیر به ۴۷۷ میلی‌متر رسیده است و این رقم بیانگر این مسئله است که در سال آبی جاری میزان بارندگی در حوضه آبریز زاینده رود، یک سوم بارشها نسبت به سال گذشته در این حوضه بوده است.

وی افزود: همچنین در سال گذشته آورد سد زاینده رود حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب بوده که این رقم هم اکنون به ۳۶۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان با اشاره به نقش میزان آورد آب در سد زاینده رود در تامین پایدار آب شرب مشترکین گفت: در حال حاضر آب شرب بیش از ۶ میلیون نفر از مردم استان اصفهان و استان‌های همجوار از سد زاینده رود تامین می شود در حالی‌که میزان آورد سد زاینده رود در سال آبی جاری، یک چهارم میزان آورد آب در سال گذشته است. این در حالی‌است که  این حجم از آورد سد زاینده رود علاوه بر  رفع نیاز آبی برای مصارف شرب به منظور تامین مصارف کشاورزی و صنعت هم لحاظ می شود.

نحوه تخصیص آب

امینی به نحوه تخصیص آب در حوضه آبریز زاینده رود پرداخت و اعلام کرد: از بهمن ماه سال گذشته به‌منظور توزیع عادلانه آب در حوضه آبریز زاینده رود ۲۰ درصد سهم تخصیص آب در صنعت و ۱۰درصد سهم شرب کاهش یافت اما گمانه‌زنی ها بر این است که اگر بارندگی های قابل توجهی در ماه‌های باقی مانده از فصل بارش صورت نگیرد احتمال کاهش تخصیص ۲۵ درصدی در بخش صنعت و ۱۵ درصدی در بخش شرب وجود دارد چرا که آبی وجود ندارد که میان بهره برداران به میزان کافی توزیع شود.

وی با بیان اینکه مردم اگر می‌خواهند در نیم فصل اول سال جاری با چالش جدی در دسترسی پایدار به آب شرب مواجه نشوند باید مصرف‌شان را مدیریت کنند اظهارکرد: هم اکنون بیش از ۴ میلیون و ۷۰ هزارنفر در ۵۶شهر و ۳۰۰ روستا تحت پوشش طرح آبرسانی اصفهان بزرگ قرار دارند، بنابراین اگر این تعداد مصرف روزانه خود را مدیریت کنند به‌گونه‌ای که آب کمتری نسبت به گذشته مصرف کنند مسلما با مشکل کم آبی در فصل تابستان مواجه نمی‌شوند اما اگر بخواهندهمان شیوه مصرف را که در سنوات گذشته داشتند دنبال کنند قطعا با مشکل کم  آبی در فصل تابستان روبرو می‌شوند. پس توصیه می‌شود مردم به راهکارهای مصرف بهینه آب که از سوی شرکت آبفا استان اصفهان در قالب توزیع بروشور در میادین و اماکن پرتردد شهر و برنامه‌هایی که در قالب فیلم‌های مستند، انیمیشن، موشن گرافی، زیر نویس و گزارش‌ها از مرکز صدا و سیما به سمع و نظر مردم می‌رسد توجه کنند.

از دست رفتن چاه‌های آب

مدیرعامل شرکت آبفا استان با اشاره به کاهش دِبی آب (مقدار آبی که از نقطه مشخص در واحد زمان عبور می‌کند)  از منابع محلی و از دسترس خارج شدن ۸۰ فقره چاه متفرقه و ده حلقه چاه فلمن که با دبی بیش از ۶ هزار لیتر در ثانیه نقش قابل توجهی در تامین آب شرب مردم در فصل تابستان داشتند اشاره و تصریح کرد: در چندسال اخیر به دلیل وقوع خشکسالی های متوالی حدود ۸۰ فقره چاه متفرقه و  ده‌حلقه چاه‌های فلمن از دسترس خارج شدند در حالی‌که همه ساله با افزایش روز افزون جمعیت شهر اصفهان نیاز آب شرب در اصفهان افزایش می یابد،   با این وجود با توجه به کاهش قابل توجه آورد سد زاینده رود و نیز خشک شدن چاه‌های فلمن و متفرقه، در حال حاضر حداکثر ۷۵۰ لیتر در ثانیه  منابع جدید  محلی در مدار بهره‌برداری قرار دارد.

امینی ادامه‌داد: همچنین حفر ۷۰ فقره چاه در سطح استان در دستور کار است که انتظار می‌رود با درمدار قرارگرفتن چاه‌های جدید بتوان حداقل یک مترمکعب درثانیه به منابع تامین آب شرب در فصل تابستان افزود. البته سناریوهای لازم در خصوص تامین آب اصفهان در صورت کاهش منابع آبی سد زاینده رود نیز تدوین شده تا در موقع ضروری اجرا شود.

وی نصب شیرهای فشارشکن را در اصفهان یکی از راههای توزیع عادلانه آب برشمرد و خاطرنشان‌کرد: شرکت آبفا استان به‌منظور توزیع عادلانه آب در اصفهان اقدام به نصب شیرهای فشار شکن در مناطق مختلف کرده تا آب شرب با فشار یکسان در میان مشترکین توزیع شود. همچنین  شرکت آبفا استان اصفهان با توجه به اینکه نصب شیرآلات کاهنده می‌تواند حداقل ۳۰ درصد مصرف آب را کاهش دهد در صدد توزیع انبوه شیرآلات کم مصرف میان مردم است.

لزوم فرهنگسازی استفاده بهینه از آب

مدیرعامل شرکت آبفا استان استفاده از ظرفیت رسانه‌ها را در ترویج مصرف بهینه آب را بسیار حائز اهمیت خواند و گفت: شرکت آبفا استان اصفهان به‌منظور ترغیب آحاد مردم به مصرف بهینه آب از ظرفیت رسانه ملی و دیگر رسانه و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند.  بعنوان مثال پنج سال متوالی است که برنامه رادیوی جاری حیات از مرکز صدای اصفهان با هدف ترویج مصرف بهینه آب تولید وپخش می‌شود.

امینی به انعقاد تفاهم نامه همکاری میان شرکت آبفا استان اصفهان با اداره کل آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: شرکت آبفا استان اصفهان طی تفاهم نامه‌ای که با اداره آموزش و پرورش منعقد کرده  مقرر شده اداره آموزش و پرورش با استفاده از ظرفیت خانه فرهنگ آب راه‌های مصرف بهینه آب را به دانش آموزان در مقاطع مختلف آموزش دهد،  همچنین با اجرای جشنواره نخستین واژه آب و بازدید معلمان از تصفیه خانه آب، درصدد مهیا نمودن زمینه های فرهنگ مصرف صحیح آب در جامعه هستیم.

وی تبلیغات محیطی رایکی از راههای ترویج مصرف بهینه آب برشمرد و اعلام کرد: شرکت آبفا استان اصفهان علاوه براینکه با نصب بنر و پوستر با مضامین چگونگی مصرف بهینه آب در میادین پرتردد وشلوغ شهر با همکاری کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری از ظرفیت فرهنگی این نهادهم بمنظور ترغیب مردم به مصرف صحیح آب استفاده میشود. و نیز در سال جاری  تولید ۲۵ فیلم ۱۰۰ ثانیه ایی و ۶۰ فیلم موشن گرافی، انیمیشن را دردستور کار قرارداد تا با مضامین و محتوای آموزشی راهکارههای مصرف بهینه آب را از طریق مرکز صدا وسیمای اصفهان وشبکه های اجتماعی به مردم آموزش دهد.

کد خبر 341532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.