پارکبانان جای خود را به پارکومترها دادند

اینجا در قلب نصف جهان، حاشیه خیابان‌ها هم گره کور ترافیک شده است؛ گویا پارکینگ های مختلف از عادی تا مکانیزه، حمل با جرثقیل، افزایش جریمه، پارکبان و ... هم نتوانسته اصفهان را از معضل همیشگی خود یعنی پارک های دوبل و سوبل و راهبندان های طولانی مدت نجات دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها نام پارکومتر یا پارک سنج در حاشیه خیابان ها سبز شده و قرار است نقش پارکبان‌ها را بازی کند؛ پارکبانانی که با لباس آبی‌شان قابل شناسایی بودند، معمولاً یک دفترچه قبض در دست‌شان بود و گاهی یک تابلوی کوچک «ایست»، اما با شکست روبرو شدند و نتوانستند معضل جای پارک را حل کنند به همین خاطر به مرور از خیابان‌های شهر رخت بربستند تا جای خود را به «پارکومتر» ها بدهند.

حالا طرح پارکومتر به چهار خیابان توحید، نظر، حکیم نظامی و شریعتی اصفهان آمده و البته قرار است به گفته معاون شهردار اصفهان این طرح در ۱۳۸ خیابان شهر اصفهان به صورت مکانیزه اجرا شود؛ گویا شهروندان اصفهانی هم از این طرح استقبال کرده اند به طوری که رحیم حدادی یکی از کسبه خیابان شمس آبادی می گوید: «چند سال پیش که طرح پارکبان در شهر اجرا شد، ماشینم را پارک کردم و تا داروخانه رفتم، یک ربع بیشتر طول نکشید، اما پارکبان دو هزار تومان پول از من گرفت، البته همیشه همین‌طور بود، همین پارکومترها بهتر است زیرا حداقل می‌دانیم نرخ واقعی پارک خودرو چقدر است، اما پارکبان‌ها نرخ مشخصی نداشتند و گاهی برای پارک در یک زمان و مکان مشخص، عددهای مختلفی پرداخت می کردیم، از هزار تومان تا پنج هزار تومان!»

اما جواد یعقوبی از کسبه خیابان فلسطین نظر دیگری در مورد این طرح دارد: «بیش از چهار سال است که در این خیابان مغازه دارم و خودروی من هر روز از هفت صبح تا ۱۱ شب روبه‌روی مغازه پارک است، با اجرای این طرح امثال من باید هزینه بسیار زیادی متقبل شوند و ۳۰ دقیقه پارک رایگان فایده ای ندارد.

رضا معتمدی پور دیگر شهروند اصفهانی که هر چهارشنبه برای مراجعه به مطلب پزشک به خیابان توحید سفر می کند هم از این طرح می گوید: نفس این کار خوب است و باعث ایجاد نظم و فرهنگ سازی در مقوله ترافیک می‌شود البته این طرح باید در تمام خیابان های شهر اجرایی شود تا معضل پارک های دوبل حل شود.

نظارت مکانیزه بر اجرای طرح پارکومتر

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه مدتی است که پارک دوبل در خیابان‌های اصفهان به شدت افزایش یافته و دسترسی راحت‌تر برای مردم معیاری برای پارک خودرو شده است، اظهار می‌کند: ظرفیت‌ پارکینگ‌ها عموماً تکمیل نمی‌شود و به عبارتی مردم عادت ندارند که از پارکینگ به جای پارک کنار خیابان استفاده کنند.

علیرضا صلواتی به ایمنا می‌گوید: برای رفع پارک‌های حاشیه‌ای خودروها در خیابان‌های اصفهان تاکنون طرح‌های مختلفی از جمله پارکومترهای سکه‌ای، موبایل‌پارک، پارکبان و ... اجرا شده که با نقاط ضعف و قوت زیادی همراه بود، اما در نهایت با تجربه اجرای این طرح‌ها، شهرداری اصفهان به این نتیجه رسید که طرح مکانیزه و هوشمندی را اجرا کند.

وی از اجرای طرح پارکومتر در ۱۳۸ خیابان شهر اصفهان به صورت مکانیزه خبر داد و با بیان اینکه قیمت‌گذاری‌ها در این طرح به گونه ای انجام شده که رغبت ‌شهروندان به انجام سریع کارهای روزمره افزایش یابد و رانندگان هر چه سریعتر به خودرو خود بازگردند تا امکان پارک خودرو برای همه فراهم باشد، ادامه داد: نرخ پارک در پارکومتر برای نیم ساعت اول رایگان، یک ساعت اول ۱۰۰۰ تومان و برای ساعت دوم ۱۵۰۰ تومان است در واقع قیمت پارک خودروها در طرح پارکومتر از نرخ پارکینگ‌های عمومی بیشتر است تا شهروندان رغبت بیشتری برای پارک خودرو در پارکینگ‌ها داشته باشند.


معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان اضافه می‌کند: نظارت بر اجرای طرح پارکومتر به صورت مکانیزه از طریق دوربین نصب شده بر روی یک دستگاه خودرو انجام می شود که این خودرو در خیابان های مورد نظر گردش و تخلفات را ثبت و البته در صورت نیاز جریمه صادر می‌کند.

صلواتی ادامه می‌دهد: برای پارک کردن در خیابان‌هایی که مجهز به پارکومتر شده ابتدا راننده باید خودرو خود را در محلی که خط‌کشی شده، بین خطوط و در داخل جایگاه پارک کند، به هر جایگاه یک شماره و یک جهت اختصاص یافته که کنار جایگاه حک شده است و نشان‌دهنده شماره جایگاه خودرو و جهت آن، محل قرارگیری دستگاه پارکومتر را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه این دستگاه با «اصفهان‌کارت» فعال می‌شود، اضافه می‌کند: در یک سوی این دستگاه هشت دکمه مربوط به هشت جایگاه پارک است و دو دکمه دیگر برای تائید و لغو است، البته راهنمای استفاده از دستگاه نیز بر روی خود دستگاه موجود است.

تکنولوژی‌های جدید باید برای مردم آسان تعریف شود

یک کارشناس حمل و نقل شهری هم در مورد طرح پارکومتر به ایمنا می‌گوید: از جمله عناصری که در موفقیت حمل و نقل پایدار یک شهر پایدار نقش آفرینی می‌کند، مدیریت پارکینگ است در واقع مدیریت پارکینگ یکی از اصول و ارکان حمل و نقل پایدار شهری است که اگر درست اجرا شود، بخش‌های دیگری همچون حمل و نقل همگانی و مدیریت ترافیک را موفق خواهد کرد.

غلامرضا شیران با بیان اینکه مدیریت پارکینگ در دو بخش پارکینگ حاشیه‌ای و غیر حاشیه‌ای مستلزم دارابودن دانش و تکنیک‌های مرتبط است، ادامه می‌دهد: یکی از ابزارهای مدیریت حاشیه ای در گذشته باکس‌هایی بود که در آن سکه می‌انداختند، یا کارت‌های حاشیه خیابان‌ها و افرادی که کنار خیابان با اخلاق‌های مختلف تحت عنوان «پارکبان» با مردم برخورد می‌کردند تا به امروز که کنار بعضی از خیابانها را باکس بندی کرده اند و مجهز به پارک‌های هوشمند شده‌اند، طیفی بوده که در همه جای دنیا اعمال شده است، اما در پارک حاشیه ای باید بر چند اصل احترام بگذارد.

وی اضافه می‌کند: اگر پارکینگ حاشیه‌ای و مدیریت آن درست اجرا شود، در نهایت منجر به کاهش هزینه های مدیریت شهری در کنترل آلودگی هوا و تراکم های ترافیکی و حوادث ناشی از تصادف خواهد شد، بنابراین باید توجه داشت که تکنولوژی‌های جدید باید برای مردم آسان تعریف شود، به عنوان مثال اگر شهروند بتواند خودرو خود را  کنار خیابان آسان پارک و با یک تکنیک آسان هزینه آن را پرداخت کند از این امکانات استقبال می‌کند، اما اگر بداند این پارک مستلزم دیدن شخص یا خواندن دو صفحه مطلب و یک مطالعه عجیب و غریب است، حوصله‌ای در ازای آن برای پنج دقیقه پارک کردن ندارد؛ بنابراین سادگی اجرا مسئله بسیار مهمی است.

این کارشناس حمل و نقل با تاکید بر اینکه تعریف سیستم های هوشمند نباید با انگیزه درآمدزایی صورت گیرد، می گوید: نکته حایز اهمیت دیگر این است که سیستم‌های تعریف شده نباید دایم تغییر کند، مگر مردم چقدر وقت دارند تکنیک‌ها و سیستم‌های جدید را یاد بگیرند، اما متأسفانه می‌بینیم که در همین شهر اصفهان حدود پنج تا شش نوع سیستم پارک خودرو اعمال شده در حالی که هنوز کارت پارک حاشیه‌ای سیستم قدیم در داشبورد برخی از خودروها موجود است.

وی اضافه می‌کند: مهندسان عجول و بعضا کم تجربه باید خواسته‌های مردم را بررسی و مردم را برای استفاده از ابزارهای جدید ترغیب کنند تا ترافیک شهر به نحو احسن مدیریت شود، اینکه در یک یا دو خیابان طبق معمول در هر پروسه زمانی شیوه‌ای اجرا و سپس با تغییر مدیریت شیوه‌ها تغییر کند، برای توجیه و ارشاد مردم در استفاده از پارک های حاشیه‌ای، صحیح نیست.

وی با بیان اینکه اصفهانی‌ها عادت ندارند از پارک حاشیه ای درست استفاده کنند، فضا را حیف و میل کرده و البته مایل نیستند پولی نیز بپردازند، می‌گوید: مدیران شهری باید از این دو نقطه ضعف اصفهانی‌ها استفاده کرده و سیستمی پایدار طراحی و معقولانه قیمت گذاری کنند، زیرا قیمت گذاری مدیریت پارکینگ برای ایجاد انگیزه در مردم برای استفاده از وسیله نقلیه شخصی بسیار مهم است.

این کارشناس حمل و نقل تصریح می‌کند: به صورت یک فرمول هر چه به مناطق مرکزی شهر نزدیک می شویم، باید نرخ استفاده از فضای پارک خودروها بیشتر باشد، اما متأسفانه پلیس و حوزه های حمل و نقلی ما این موضوع را اشتباه گرفتند به طوری که هر گاه اعلام می شود «مرکز شهر اصفهان» نظرها به سمت چهارباغ، انقلاب و میدان امام حسین می‌رود در حالی که مرکز شهر این نقاط نیست و سفرهای متعددی به خیابان رباط، خانه اصفهان، میدان احمدآباد، سپاهان شهر و حتی بهارستان و مراکز تجاری دیگر می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت تعریف سلسله مراتبی برای پارک خودروها در مکان‌های شهری، می‌گوید: طی سال‌های گذشته در شورای شهر و معاونت حمل و نقل و ترافیک حوزه‌های الف، ب، د و یک، دو و... تعریف شد، خیابان‌ها و معابری که رانندگان می توانستند در طول روز برای چند دقیقه مجانی پارک کنند.

شیران از معاونت حمل و نقل شهرداری درخواست می‌کند: با مشورت و استفاده از تجارب پیشینیان طرح های مورد نظر را اجرا کنند تا مردم با خاطری آسوده سفرهای درون شهری خود را انجام دهند.  

به گزارش ایمنا، بر اساس آیین‌نامه اجرایی تبصره (۱) ماده (۱۵) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، شهرداری‌ها مکلف هستند در معابر شهری پر ترافیک مصوب، فضاهای پارک حاشیه‌ای مدیریت شده را تعریف و با استفاده از تجهیزات و لوازم سنجش توقف (پارکومتر) نسبت به مدیریت پارک حاشیه‌ای و اخذ هزینه توقف اقدام کنند، البته از این که شهری همچون اصفهان یک پارکینگ بزرگ است، بگذریم...، با وجود قوانین موجود و راهکارهایی که برای حل این مشکل ارایه شده، پارک در حاشیه خیابان همچنان معضلی است که هر روز بسیاری را درگیر خود می‌کند.

گزارشگر: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس شهر ایمنا

کد خبر 341431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.