راه عبور از مشکلات اقتصادی توجه به ظرفیت‌های داخلی کشور است

لنجان- امام جمعه فولادشهر گفت:ضرورت شناسایی و بهره‌مندی از استعدادها و ظرفیت‌های مغفول در کشور بسیار مهم است چراکه اگر ما بتوانیم از همه‌ی ظرفیّت کشور با برنامه‌ریزیِ درست استفاده کنیم، پیشرفت کشور و رشد کشور، بسیار بیشتر از امروز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام مسعود سرافراز در جمع مسئولان و نخبگاه فولادشهر با اشاره به نامگذاری سال ۱۳۹۷ با عنوان حمایت از کالای ایرانی اظهار کرد: توجه به نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب در اول فروردین ۹۷ در خصوص حمایت از کالای ایرانی تأکید داشتند بسیار مهم و حایز اهمیت است.

وی افزود: ایران دارای پتانسیل های مختلفی است که شامل ظرفیت علمی کشور، بهداشت و درمان، وجود موج جمعیتی‌ و سرمایه نیروی انسانی، موقعیت ژئو پلیتیک(اصطلاحاً موقعیت حساس و ویژه) خلیج فارس، ظرفیت‌های کشاورزی، معادن و فلزات، ظرفیت جنگل‌ها و ظرفیت هم مرزی با ۱۵ کشور همسایه است.

امام جمعه فولادشهر ادامه داد: باید توجه داشت ایران با هشت کشور، مرزهای زمینی مشترک داشته و با هفت کشور دیگر به‌ واسطه مرزهای دریایی همسایه محسوب می‌شود، پنج کشور افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان و ارمنستان کشورهای محصور در خشکی هستند که می توانند به‌ واسطه ایران امکان دسترسی به آب‌های آزاد را پیدا کنند.

سرافراز اضافه کرد: بر پایه آخرین داده‌های سازمان‌های بین‌المللی (۲۰۱۴ یا ۲۰۱۳ میلادی)، ایران و 15 همسایه خود، نزدیک به‌۶۵۰ میلیون نفر از جمعیت جهان ۹.۸ درصد را در خود جای داده و با ۲.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان، ۱۱ درصد از صادرات بین‌المللی را انجام می‌دهند.

وی عنوان کرد: پاکستان پرجمعیت‌ترین کشور با ۱۸۵ میلیون نفر و بحرین کم جمعیت‌ترین کشور با ۳۶.۱ میلیون نفر در سطح منطقه محسوب می‌شوند هم‌چنین در کنار بسیاری از کشورهای همسایه که دارای پتانسیل مناسب برای برقراری روابط تجاری هستند، وجود کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و گرجستان و کشورهای سوریه و لبنان، تعداد کشورهایی که می‌توان جهت روابط گسترده اقتصادی و تجاری با آن‌ها برنامه‌ریزی کرد را به ۲۰ کشور می‌رساند.

امام جمعه فولادشهر گفت: وجود هشت کشور محصور در خشکی، زمینه‌های بسیار مساعدی برای توسعه انواع روابط تجاری را ایجاد کرده است در هر صورت افزایش متعادل و متوازن حجم مبادلات تجاری بین ایران و کشورهای همسایه به نفع اقتصاد کشور بوده و در مسیر اهداف سیاست خارجی نیز می‌تواند قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: این‌که مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی تأکید دارند و دولتمردان را توصیه می‌کنند که از نسخه نجات‌بخش اقتصاد مقاومتی برای توسعه و پیشرفت کشور استفاده شود به جهت وجود ظرفیت بسیار بالای اقتصادی و نیروی انسانی مستعدی بوده که ایران از آن برخوردار است.

سرافراز افزود: قطعا با وجود این ظرفیت‌های طبیعی و خدادادی و نیروی انسانی جوان با استعداد ایرانی، می‌توان قله‌های پیشرفت و ترقی را به سهولت و با شتاب طی کرد و در این صورت نیازی به کالای خارجی و محصولات وارداتی نخواهد بود.

وی تصریح کرد: امروز زمان آن رسیده همه نیروهای کشور اعم از قوای سه‌گانه و نهادهای گوناگون البته با حمایت و همراهی مردم برای برون‌رفت از وضعیت بد اقتصادی آستین همت بالا بزنند.

امام جمعه فولادشهر ادامه داد: امروز برای ایجاد اقتصاد درون‌زا و خوداتکا در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی در راستای حمایت از سرمایه داخلی، پول ملی و کارگر ایرانی باید اقدامات جدی انجام داد و گام‌های بلندی را برداشت تا بتوانیم بر معضلات و مشکلات اقتصادی نیز فائق آییم.

کد خبر 341425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.