زاینده رود ستون فقرات استان اصفهان است

لنجان-استاندار اصفهان گفت: زاینده رود را ستون فقرات استان اصفهان می‌دانیم چراکه وقتی ستون فقرات آسیب ببیند بسیاری از چالش‌ها را به همراه خواهد داشت و بر همین اساس زاینده رود باید زنده و پویا باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، محسن مهرعلیزاده در جمع کشاورزان شهرستان لنجان اظهار کرد: جمع شدن کشاورزان و مردم فهیم و شهید پرور شهرستان لنجان و تشکر شما از یک خادم مردم وظیفه ما را چندین برابر سنگین‌تر می کند و از خداوند متعال می خواهم توانی دوچندان عنایت کند تا شرمنده مردم عزیز نشویم و آنچه در توان داریم در راه خدمت به مردم و جلب رضای خداوند متعال خرج کنیم.

وی وضعیت آب در کشور را نگرا ن کننده دانست و افزود: ایران اسلامی در فلات مرکزی و در منطقه‌ای خشک قرار گرفته و امروز مسئله آب به مهمترین مسئله استان مبدل شده چراکه آبی که امروز وارد حوضه زاینده رود می‌شود به یک سوم کاهش یافته است.

استاندار اصفهان این استان را یکی از حساس ترین استان‌های کشور در حوزه آب دانست و تصریح کرد: مسئله آب در استان اصفهان در دهه‌های گذشته مورد غفلت واقع شده و انجام این مهم انجام کاری زمین مانده در سطح ملی به‌شمار می‌آید بر همین اساس از روزهای ابتدای کار به‌عنوان استاندار اصفهان وقت قابل توجهی را به این حوزه اختصاص دادیم و بر همین اساس مدیریت استان فعالیت‌های شبانه روزی را برای چاره اندیشی تامین آب شرب آغاز کرده است.

وی ادامه داد: استان اصفهان بیش از پنج میلیون ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که تامین آب شرب آنها به یکدیگر گره خورده است و بر همین اساس آب اولویت اول استان بوده و محیط زیست و اشتغال در رده‌های بعدی قرار دارد.

مهرعلیزاده اضافه کرد: امروز سه استان چهارمحال و بختاری، اصفهان و یزد درگیر حوضه زاینده رود هستند و بر همین اساس زاینده رود را ستون فقرات استان اصفهان می‌دانیم چراکه وقتی ستون فقرات آسیب ببیند بسیاری از چالش‌ها را به همراه خواهد داشت و بر همین اساس زاینده رود باید زنده و پویا باشد.

وی عنوان کرد: اگر امروز راه حل اساسی برای کم آبی و زنده نگاه داشتن زاینده رود پیدا نکنیم و آن را برای سایر حوضه‌های آبی کشور الگو قرار ندهیم ما در سطح کشور دچار چالش خواهیم شد.

استاندار اصفهان مسئله آب را مسئله‌ای ملی دانست و خاطرنشان کرد: امروز مسئله آب در سطح کلان و ملی در دست بررسی است و روز گذشته در جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی وزیر نیرو و وزیر جهاد کشاورزی گزارشاتی را درخصوص کم آبی امسال کشور ارایه دادند.

وی متذکر شد: در طول دهه‌های اخیر ورودی زاینده رود از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب، سال گذشته به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب رسید و امسال به ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب رسیده است که نشان از آن دارد که سالی سخت را پیش رو خواهیم داشت.

مهرعلیزاده افزود: از ۴۰۰ میلیون متر مکعب ورودی که امسال خواهیم داشت ۳۲۰ میلیومن متر مکعب از این آب را مردم استان برای شرب استفاده می‌کنند و بر اساس مطالعات انجام شده به‌دنبال آن هستیم آبی که به استان یزد انتقال داده می‌شود ۴۰ درصد کاهش یابد و آنها از چاه‌های آب استفاده کنند و به رییس اداره آب و فاضلاب استان اعلام کرده‌ایم آماده باشد چنانچه با مشکل مواجه شدیم از چاه‌های آب شرب استان استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: امروز برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده و صنایع فولادسازی نیز ملزم به کاهش ۲۵ درصدی مصرف آب شده‌اند و در اردیبهشت ماه نیز باید ۱۰ درصد از میزان مورد نیاز آب خود را از طریق استفاده از پساب تامین کند.

استاندار اصفهان ادامه داد: صنایع بزرگ به صورت مستقیم برای بیش از ۳۰ هزار نفر ایجاد اشتغال کرده‌اند و به صورت غیر مستقیم در سطح استان بیش از ۱۰۰ هزار نفر و بیش از۴۰۰ هزار نفر در کشور از این صنایع معیشت خود را تامین می‌کنند و بر همین اساس مراقب هستیم صنایع نیز با چالش مواجه نشوند، اما باید با تغییر و نوسازی تجهیزات مصرف آب را کاهش دهند.

وی متذکر شد: امروز فولاد مبارکه مصرف ۴۵ میلیون متر مکعب آب خود را به ۲۵ میلیون متر مکعب رسانده است، برج‌های خنک کننده را به برج‌های خشک تبدیل کرده، اما با تمام اقدامات انجام شده ملزم به کاهش مصرف آب خام شده‌اند و باید تا پایان سال ۴۰ درصد مصرف خود را کاهش دهد.

مهرعلیزاده ادامه داد: حال که باید در حوزه توزیع آب به صورت عادلانه کاهش مصرف را مدیریت کنیم، اگر بنا باشد همه به‌صورت یکسان کاهش توزیع داشته باشیم همه به‌صورت یکسان از بین خواهند رفت از این رو باید با یکدیگر هم فکری کرده تا از وضعیت بحرانی امروز خارج شویم.

وی اضافه کرد: با پیگیری‌های انجام شده به صنایع اعلام کرده‌ایم برای اینکه امروز برای اینکه حداقل آب مورد نیاز صنایع تامین شود، صنایع جدای از اقداماتی که مطرح شد باید مبالغی را در نظر بگیرند تا بتوانیم به شکل بلاعوض طرح‌هایی را اجرایی کنیم که کشاورز ما نیز بتواند با کمترین آب کشاورزی خود را انجام دهد.

استاندار اصفهان عنوان کرد: با توجه به اهمیت امروز در کارگروه سازگاری با کم آبی، روش‌هایی را اتخاذ کرده‌ایم که با کمترین میزان مصرف آب بتوان به کشاورزی ادامه داد و در این زمینه طرحی‌های داریم که با کشت گلخانه‌ای و توسعه دامپروری و مصرف آب کمتر رونق کشاورزی ادامه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز باید به سمت تامین امکانات، تغییر الگوی کشت؛ تغییر الگوی آبیاری و ... حرکت کرد و بر همین اساس باید با فرهنگ‌سازی و آموزش کشاورزان را به این سمت و سو هدایت کرد از سوی دیگر باید در حوزه بخشودگی سود وام کشاورزان و مهلت دهی به آنها اقدامات لازم را انجام داد.

مهرعلیزاده افزود: امروز کشاورزان ما می‌توانند با یک دهم مصرف آب معیشت خود را تامین کنند، بنابراین کشاورزان ما نیز باید همکاری لازم را در این حوزه داشته باشند تا با کمک یکدیگر به موفقیت دست پیدا کنیم.

وی یاداور شد: امروز دشمنان به دنبال به اغتشاش کشور آن هم به بهانه‌های مختلف هستند و در دی ماه سال گذشته همه شاهد بودیم که با طرح شعار گرانی تصمیم داشتند توطئه خود را اجرایی کنند و آن در شهرهای مختلف تسری دهند و به‌قول خودشان کار نظام را تا بهمن ماه به پایان برسانند.

استاندار اصفهان گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی متکی به ۸۰ میلیون نفر است که در سخت‌ترین شرایط به هیچ عنوان حاضر نیستند کوچکترین ضربه‌ای به این نظام مقدس وارد شود.

وی افزود: امروز نیز دشمن در تلاش است با سوء استفاده از مسئله کم آبی نقشه‌های خود را اجرایی کنند، اما قطعا این‌بار نیز همچون گذشته با بصیرتی که در مردم وجود دارد با شکست مواجه خواهند شد.

کد خبر 341338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.