آزادی، عدالت و عدم تحمیل عقیده، مهمترین ویژگیهای حکومت پیامبر (ص)بود

عضو هیأت علمی گروه معارف دانشگاه اصفهان گفت: پیامبر از مردم می خواست به عنوان یک انسان آزاد، رفتار خود را مدیریت کنند و خود نیز در این راستا به آنها کمک می کرد؛ حتی اقوام مختلف مثل یهودیان و مسیحیان تا زمانی که در یک چار چوب حرکت می کردند، حق اظهار افکار وایده های خود را داشتند.

مجتبی سپاهی در رابطه با مهمترین شاخصه های حکومت پیامبر اعظم(ص) به خبر نگار ایمنا گفت: بعثت نبوی اساسا یک تحول ساختاری و همه جانبه است؛ بعثت در حقیقت تحولی بود که برای بشریت در همه ابعاد پیش آمد. ارتباط بین زمین و آسمان و ملک وملکوت و تجلی آن در وجود پیامبر (ص) در حقیقت بزرگترین هدیه ای بود که به بشریت عرضه شد و این کار توسط بعثت اتفاق افتاد.

وی افزود: یکی از ابعاد اصلی بعثت در بین مردم تجلی حکومت دینی بود که پیامبر اکرم(ص) توانست توسط آیات الهی و تجلی ملکوت در زندگی مردم به سمت آن حرکت کند. بزرگترین شعار پیامبراکرم در جامعه بشری در آن روز و در همه جوامع، حریت و آزادگی بود.

سپاهی تأکید کرد: برای پیامبر اکرم حکومت یک وسیله تلقی  می شد تا حقوق اساسی و اولیه مردم که تحت حکومت طاغوت بودند را به آنها بر گرداند. تشکیل حکومت اسلامی یعنی تشکیل اجتماع، نظم و نظام مردمی با تکیه بر اصول اساسی وحی و نیز فطرت انسان تا اینها در کنار هم بتوانند برای رسیدن به حقوق حقه انسانها انجام وظیفه کنند.

این استاد دانشگاه افزود: به خاطر همین تا انسانها احساس آزادی و حریت درونی نکنند و دارای یک روح آزاد از تمام بندهای طاغوتی در هرشکلی و مظهری نشوند، هیچ گاه نمی توانند آزادنه در کنار هم جمع شوند و حقوق یکدیگر را محترم بشمارند؛ لذا حکومت اسلامی و حکومت پیامبردر حقیقت در ابتدا یک آزادی معنوی به انسانها بخشید واز گذر آن آزادی معنوی و درونی به یک آزادی اجتماعی رسید.

وی تأکید کرد: آزادی اجتماعی در حکومت پیامبر به این معنا بود که مردم بتوانند با کلیه امکاناتی که در اختیار آنهاست، سرنوشت خود را با رهنمودها وراهنماییهای پیامبر اسلام و با تکیه برمحتوای وحیانی تعیین کنند و این یکی از اساسی ترین اصول و پایه های حکومت پیامبراکرم بود.

سپاهی تأکید کرد: دومین اصلی که پیامبراکرم(ص)  در حکومت خود بر آن تاکید داشت آن است و آن را سبب قوام جامعه می دانست، این بود که بعد از آزادشدن انسانها در ابعاد مختلف، عدالت در همه ابعاد فکری، روحی و روانی در اجتماع ایجاد و پیاده شود. این بحث یکی ازبحثهای  زیر ساختی در نظام هستی است؛ بطوریکه خداوند متعال نیز در قرآن کریم می فرماید:«وتمت کلمه ربک صدقا وعدلا» و این نشان می دهد که قوانین و سنن الهی بر مبنای دو چیز بنا نهاده شده؛ بر مبنای صدق و حریت  و عدالت.

وی تأکید کرد: عدالت در همه ابعاد به این معنا است که همه انسانها در یک جامعه بتوانند بر مبنای حقوق خود حرکت کنند وحقوق دیگران را هم رعایت کنند. اگر انسانها خودشیفته و خود خواه باشند وخود را برتر ببینند، به خود حق خواهند داد که  حقوق دیگران تجاوز کنند و از همه امکانات استفاده می کنندتا حق وحقوق دیگری را صاحب شوند.

سپاهی تصریح کرد: این دونکته بسیار مهم است.۱)بحث عدالت و ۲)بحث آزادی که از پایه های مهم حکومت پیامبر بودند، موارد دیگری هم وجود دارد، ولی سایر موارد هم از این دو اصل ناشی می شوند.

این استاد دانشگاه گفت: چیزی که از تاریخ بر می آید این است که حفظ حقوق مردم در حقیقت جزو خط قرمز های پیامبر اکرم بود؛ به نحوی که اگر کسی می خواست حقوق مردم را زیر پا بگذارد،ایده های اصلی که باعث نجات مردم است را به تمسخر بگیرد و یاجامعه را به سمت فساد در ابعاد فکری (شامل ارتداد و دورشدن از توحید که باعث فساد اجتماعی می شود) ببرد، پیامبر با وی برخورد می کرد؛ و گرنه در دوران پیامبر، ایشان به مردم یاد می دادند که شما نه تنها از قید وبند اشرافیت آزاد شدید؛ بلکه باید آزادی و آزادمردی را در خود پیدا کنید و غیرت انسانی داشته باشید.

وی افزود: پیامبر از مردم می خواست به عنوان یک انسان آزاد، رفتار خود را مدیریت کنند و خود نیز با همه وجود و ایثار  در این راستا  به آنها کمک می کرد؛ حتی اقوام مختلف مثل یهودیان و مسیحیان تا زمانی که در یک چار چوب حرکت می کردند، حق اظهار افکار وایده های خود را داشتند.

سپاهی گفت: قرآن کریم نیز بر این نکته تاکید دارد و از مسلمانها می خواهد باغیر مسلمانان رابطه خوبی داشته باشند؛ بنابراین پیامبر اکرم هیچگاه مسیحیان و یهودیان را تحقیر نکردند؛ ولی اگر آنها حقوق دیگران را از بین می بردند و مرتکب ظلمی می شدند، با آنها برخورد می شد.

پیامبر حتی بر مشرکین نیز چیزی را تحمیل نمی کردند

این استاد دانشگاه گفت:پیامبراکرم در همه حال به دنبال ایجاد تساوی حق و حقوق بین مردم و همه فرقه ها، حتی مشرکین بودند و هیچ گاه چیزی به مشرکان تحمیل نکردند؛ با این که شرک اصل باطلی بود، اعتقاد پیامبر بر این بود که خوب بشنوید و تصمیم بگیرید، ایشان هیچوقت چیزی را بر مشرکین تحمیل نکردند.

وی افزود: پیامبر خود مظهر عدل بودند؛ همه کارهای ایشان از جهاد و جنگ گرفته تاصحبتها و کارها، همه بر اساس عدل بود؛ در واقع، تلاش و ماموریت پیامبر برای توحید و حقیقت بود و همه گیر شدن عدالت پیش زمینه فراگیر شدن حقیقت در همه سطوح به شمار می رفت؛ البته پیامبر تلاش می کردندکه مردم خودشان این اصل را رعایت کنند. در واقع، هدف از بعثت نیز همین است؛ پیاده شدن عدالت در اجتماع و خانواده و اینکه که مردم خود به عدالت برسند.

سپاهی تأکید کرد: به نظر من در عصر حاضر نیز بزرگترین کار این است که آگاهی، خرد ورزی  وعقلانیت مردم در همه سطوح افزایش یابد و مردم و مسئولان حقوق یکدیگر را به رسمیت بشناسند. لازم است حقوق مخالفان با عقیده خودمان را هم به رسمیت بشناسیم . همه ما با  عقاید، دیدگاهها و رویکردها ی مختلف قرار است در این کشور زندگی کنیم ولی هدف فقط یک چیز است؛ عدالت اجتماعی که بر مبنای اسلام ایجاد شده باشد.

کد خبر 341231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.