به تست‌های کنکور ۳ سال گذشته مسلط شوید

ایام بعد از عید نوروز، زمان پر استرسی برای کنکوری‌ها است اما تست‌زنی‌های مداوم، تسلط به مباحث و انجام آزمون‌هایی مشابه کنکور اصلی می‌تواند کمک موثری به داوطلبان باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا،  زمان کنکور ورود به دانشگاه ها نزدیک می شود و دانش آموزان تقریبا حدود دو ماه فرصت دارند تا مطالعات خود را کامل کرده و بر آن ها مسلط شوند که برای تسلط و به دست آوردن موفقیت، رعایت برخی موارد ضروری است.

آنچه می خوانید گفت‌وگو با رمضانعلی حیدری مشاور تحصیلی و کنکور است که به دلیل نزدیک شدن به ایام برگزاری کنکور ورود به دانشگاه‌ها انجام شده و در آن راهکارهای کاهش استرس و افزایش ضریب موفقیت در کنکور  بررسی شده است.

دانش‌آموزان زمان باقی‌مانده به کنکور را باید چگونه بگذرانند؟

این زمان را باید به استفاده از کتاب‌های جمع‌بندی شده و تسلط بر تست‌های سه سال گذشته و ‌انجام کنکورهای خانگی بگذرانند، چراکه در حال حاضر دو موضوع مهم فشار زمان و کمبود وقت، هم‌چنین تحمل اضطراب در این ایام برای دانش‌آموزان مطرح است.

شیوه مطالعه و تست زدن آنها چگونه باید باشد؟

در این ایام، کنکوری‌ها باید به شکل دیگری مطالعه کنند؛ مرور فصل‌ها یا مباحث پرسوال، افزایش تست‌ زدن‌های استاندارد و تکرار این تست‌ها، هم‌چنین مرور دروس عمومی و تکرار تست‌ها هر سه روز یکبار و افزایش تست‌های جدید تا پایان اردیبهشت‌ماه باید در برنامه افراد قرار گیرد. مرور دروس تخصصی تا پایان اردیبهشت به روش تست زدن و مرور مباحث مطرح شده به شدت ضروری است، هم‌چنین تست‌زنی با استفاده از تست‌های جدید و تکرار تست‌های دروس عمومی و تخصصی در هفته باید حداقل دوبار انجام شود و روز جمعه به جمع‌بندی برسد.

تست‌زنی‌ها و کنکورهای خانگی چطور انجام شود؟

شرکت در آزمون‌های سنجش تا اول خردادماه و تست‌زنی در کنکورهای خانگی هر هفته دو بار ضروری است، ضمن اینکه معمولا کنکورهای سراسری سال‌های قبل را باید مطالعه شده و تست‌های آن را انجام داد به طوری که سوالات و تست‌های کنکورهای سال های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ به ترتیب ۲ یا ۳ بار تمرین و مرور شود تا جایی که داوطلبان کنکور کاملا به آنها تسلط پیدا کنند. هم‌چنین هفته آخر تیرماه تا روز برگزاری کنکور نیز در هر روز یک کنکور به روش کنکور واقعی اجرا کنند.

کنکورهای خانگی به چه روشی برگزار شود تا نتیجه بهتری داشته باشد؟

نکته حایز اهمیت این است که کنکورهای خانگی نیز باید به روش کنکور واقعی و اصلی اجرا شود و همان‌طور که کنکور واقعی از ساعت ۸ صبح شروع می‌شود و در ابتدا درس‌های عمومی و بعد از آن دروس اختصاصی انجام می‌شود در کنکورهای خانگی نیز باید به همین روش عمل کرد چراکه برگزاری کنکور خانگی به این روش می تواند به فرد کمک کند تا ضمن آشنایی با شرایط برگزاری کنکور واقعی، با تسلط بیشتری آمادگی جلسه اصلی کنکور را داشته باشد.

در مورد شرایط فیزیکی و جسمی افراد توضیح دهید؟

باید به شرایط جسمی و روحی داوطلبان کنکور توجه بسیاری کرد، این افراد باید اضطراب خود را کنترل کنند و خواب مناسبی به ویژه از ساعت ۱۱ شب تا ۴ صبح را درنظر داشته باشند، هم‌چنین یک‌ساعت خواب روزانه در میان روز نیز می تواند به آنها کمک ‌کند. این افراد باید از شیوه‌های نامناسب تغذیه‌ای پرهیز کنند و پرخوری، کم‌خوری و بدخوردی در این ایام را کاهش دهند؛ ضمن اینکه انجام ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی، طناب زدن و دویدن انرژی را افزایش می دهد و باعث اکسیژن‌گیری بیشتر مغز، تمرکز و یادگیری بهتر می‌شود. در خصوص دوش گرفتن نیز باید این نکته را مورد توجه قرار داد که دوش گرفتن دو شیوه دارد که یکی دوش جنگل و دیگری دوش آب است که دوش جنگل به معنای آبیاری گیاهان و گلها و بوییدن آنها است و باعث آرامش می شود و دوش معمولی همان حمام کردن است که به صورت یک روز در میان برای کاهش استرس مفید است.

دانش آموزان چطور می توانند از اتلاف وقت در این زمان جلوگیری کنند؟

متاسفانه در سال‌های اخیر با افزایش رسانه‌ها و مجاری ارتباطی، اتلاف وقت بسیاری در دانش‌آموزان دیده می‌شود اما افراد در این زمان باقی‌مانده باید سعی کنند از درگیری بیش از حد در رسانه‌های ارتباطی اعم از تلویزیون، رادیو، اینترنت، تلفن های همراه و انواع شبکه‌های مجازی پرهیز کنند چرا که می‌تواند در افزایش استرس و اضطراب آنها موثر باشد.

آیا هیپنوتیزم یا هیبنوترابی کمکی به افراد می‌کند؟

استفاده از روش‌های هیپنوتیزم یا هیبنوتراپی و مسائلی که در برخی آموزشگاه‌های کنکور مطرح می‌شود برای همه افراد کاربرد ندارد و برای افراد با استرس بالا انجام می‌شود که خروجی و نتیجه آن ها نیز بسیار ناچیز و بی‌اهمیت است و بهتر است افراد، خود به انجام تمرینات کاهش استرس بپردازند و از این روش‌ها استفاده نکنند.

 استفاده از چه نوع آزمون‌هایی کاربردی‌تر است؟

از بین تمام آزمون‌هایی که در آموزشگاه‌های کنکور انجام می‌شود آزمون‌های جامع بیشتر برای داورطلبان مفید است. آزمون‌های جامع آزمون‌هایی است که کل یک مبحث را در یک پایه یا پیش‌دانشگاهی تکرار می‌کند و فراد می‌توانند از این نوع آزمون‌ها استفاده کنند، این نوع آزمون‌ها از سوی سازمان سنجش با عنوان آزمون پایه جامع برگزار می‌شود و گزینه دو نیز آزمون‌هایی دارد، اما برخی از آزمون‌های ماهیانه یا دوهفته یکبار که به صورت مرحله‌ای و بخشی انجام می شود و تنها یک بخش و یا یک مبحث از کتاب را آزمون می‌گیرند به هیچ‌وجه کارساز نیستند و به نوعی وقت تلف کردن است.

مطالعه چه کتاب‌هایی در زمان باقی‌مانده مفیدتر است؟

کتاب‌های تستی که تست‌های ۱۰ سال گذشته را به صورت کامل و طبقه‌بندی شده دارد و یا کتاب‌های جمع‌بندی شده از هر لحاظ مناسب هستند و دانش‌آموزان باید برای یادگیری، تست‌زنی، جمع‌بندی و تکمیل مباحث، کتاب‌های خاص خود را تهیه کنند اما در مجموع کتاب‌های جمع‌بندی که خلاصه شده اند، مفیدرتر هستند و کتاب‌هایی که توضیحات بسیاری دارند چندان کاربردی نیست.

توصیه آخر شما برای کنکوری‌ها چیست؟

نکته مهمی که باید بگویم این است که گاهی افراد در جلسه کنکور بخاطر شرایط محیطی جلسه امتحان موفق نبوده‌اند به منظور کاهش این مسئله افراد باید در شرایط مختلفی تست‌زنی را انجام دهند و این امر به خاطر این است که اگر روز کنکور شرایط فیزیکی و محیطی مناسبی در جلسه امتحان نبود منجر به ایجاد مشکل در جلسه کنکور نشود.

کد خبر 341224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.