درآمدهای حاصل از ارزش افزوده در جیب مالکان زمین

مدیر سابق گروه شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی گفت: در حال حاضر درآمدهای حاصل از ارزش افزوده که در اثر انجام اقدامات عمرانی شهرداری به وجود می‌آید به جای اینکه به سمت جامعه و شهرداری بازگردد، به جیب مالکان زمین می‌رود.

اعتماد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: با طرح شایعه احداث یک خیابان در یک محله، قیمت زمین‌های آن افزایش پیدا کرده و به جیب مالکان زمین در آن نقاط می رود در حالی که این ارزش افزوده حق جامعه و شهرداری است که آبادانی را به وجود می‌آورد این اقدام در انگلیس و لندن پس از جنگ جهانی دوم برای جبران خرابی‌های جنگ محقق شد و شهرداری‌ها از ارزش افزوده استفاده کردند.

وی افزود: توسعه پایدار نیاز به منبع درآمد پایدار دارد، اما متأسفانه از زمانی که اعلام شد شهرداری ها باید خودکفا شوند، مدیران شهری بدون اینکه راه درستی برای تامین مخارج شهر انتخاب کنند، شروع به شهر فروشی کردند.

 وی با بیان اینکه در سایر شهرهای دنیا شهر فروشی دیده نمی‌شود، افزود: در ایران قوانینی برای اداره شهرها وجود دارد که اگر این قوانین به روز و اجرا شود، می‌تواند مخارج و هزینه‌های شهر را تامین و به منابع پایدار برساند تا شاهد توسعه پایدار باشیم.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: متأسفانه این اقدامات انجام نشده، شهرها روز به روز از نظر کالبدی و پرسنلی بزرگ شدند و مدیران شهری با شهر فروشی هزینه‌های جاری خود را تامین می‌کنند.

اعتماد در پاسخ به این سؤال که در شهرهای مدرن که شاخص های اصول حکمروایی خوب لحاظ شده، چه اصولی رعایت شده که در ایران مغفول مانده و باید بازنگری شود؟ گفت: تامین منابع مالی پایدار و مشارکت مردم در طراحی و اداره شهر، شاخص‌ترین اصول حکمروایی خوب در شهرهای مدرن است، البته گاهی خواسته‌های مردم مطابق نظرات کارشناسی نیست، اما می‌توان مانند یک پزشک، با شناخت لازم از خواسته‌های مطرح شده، نیازهای واقعی مردم را احصاء و در راستای تحقق آنها تلاش کرد.

وی در خصوص حوزه‌های بکر درآمدی در شهرها، گفت: عوارض یکی از مهمترین منابع درآمدی برای شهرداری ها به شمار می‌رود، هر چه شهر بهتر باشد هزینه فردی که در آن شهر زندگی می کند، بیشتر است، بنابراین عوارض سالیانه به صورت پایدار باید شامل همه خدماتی که به شهروندان ارایه می‌شود، باشد.

کد خبر 341191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.