چه میزان از نوسانات بازار ارز سیاسی است؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: منطقه آزاد اروند تبدیل به مکانی برای خروج ارز و ریال از مرزهای ایران به طرف عربستان سعودی شده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از خانه ملت، ابوالفضل حسن بیکی در خصوص ارزیابی از بازار ارز، اظهار کرد: به اعتقاد من ۵۰ درصد بازار ارز سیاسی است و ۲۰ درصد آن متاثر از ناکارآمدی دولت و مابقی التهابات این بازار با اَشکال مختلف از خارج کشور تاثیر می‌پذیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مباحثی که ما اکنون شاهد آن هستیم منطقه آزاد اروند است که تبدیل به مکانی برای خروج ارز و ریال از مرزهای ایران به طرف عربستان سعودی شده است، بیان کرد: مقدار زیادی از دلار و پول رایج ایران را به عربستان سعودی می‌برند تا در بازرا ارز ایران اختلال ایجاد شود.

مناطق آزاد، معابر کوله بری و بازارچه‌های مرزی از دست دولت خارج شده است

وی افزود: بر اساس شواهدی که وجود دارد دلار و ریال ایران تحت عنوان بازارچه‌های مرزی به عربستان سعودی قاچاق می‌شود. مناطق آزاد، معابر کوله‌بری و بازارچه‌های مرزی از دست دولت خارج شده و عده‌‎ای تحت عنوان «مردم و کوله‌بر» با کارت این افراد سودهای کلان به جیب می‌زنند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اقدامات ترامپ، رژیم صهیونیستی و جنگ روانی آن‌ها ۵ درصد از التهابات بازار ارز را در بر می‌گیرد، گفت: آن‌ها تا به حال در هر جایی که قصد شانتاژ داشته‌اند، کم اثر بوده است.

حسن بیکی ادامه داد: امسال ۱۱ میلیون نفر سفر خارجی داشته‌اند و اگر هر مسافری هم هزار دلار را با خود به خارج برده باشد، مبلغ ۱۱ میلیارد دلار از این طریق خارج شده و ۲۵ میلیارد دلار نیز اگر از طریق قاچاق از کشور خارج شده باشد، ولی با وجود درآمد ارزی بالا در سال ۹۶ نباید قیمت ارز به این اندازه افزایش می‌یافت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در سال گذشته ۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته‌ایم و ۵۴ میلیارد دلار نیز درآمد غیر نفتی بوده که با وجود ۱۰۴ میلیارد دلار درآمد ارزی، نباید قیمت ارز تا این حد جابجا می‌‎شد، همه این عوامل باعث شد که قیمت ارز بالا برود و فشار سنگینی به کشور وارد شود.

وی افزود: سوال این است که چرا در کشوری مانند افغانستان با وجود اینکه درآمد ارزی ندارد ولی قیمت ارز در آن کشور ثابت مانده است، در عراق نیز با وجود داعش اما اُفت ارزش دینار عراق کم است. استدلالات دولت در مورد التهابات بازار ارز برای نمایندگان قانع کننده نیست.

حسن بیکی ادامه داد: قیمت واقعی دلار ۳ هزار تومان است ولی به دلیل کمبود ریال ۵۰۰ تومان نیز به آن افزوده شده و در بودجه ۹۷ نیز اینگونه پیش بینی شده، بنابر این شرایط، مجلس باید برخورد قاطع تری کند و دولت نیز به مردم پاسخگو باشد. اینکه مشاوران رییس جمهور با اظهار نظرهای خود التهاب ایجاد کنند، پذیرفتنی نیست.

بانک مرکزی در دولت روحانی جایگاهی ندارد

نماینده دامغان در مجلس ادامه داد: بانک مرکزی تنها مسئول ارز است، ولی در دولت روحانی بانک مرکزی جایگاهی ندارد و دیگران با مصاحبه‌های خود التهاب ایجاد می‌کنند و برخی از این‌ها به واسطه‌هایی که جنس به کشور وارد می کنند، کمک می‌کنند.

وی افزود: در سال گذشته تعداد زیادی اتومبیل‌های گران قیمت خارجی به انبارها آمد و بعد از آن قیمت ارز و گمرک افزایش یافت و سود آن به جیب عده‌ای رفت. ۲ دهه است که علیه استکبار و رانت خوران شعار می دهیم، ولی آن‌ها کار خود را همچنان پیش می برند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به اثرگذاری تلگرام در نرخ ارز، گفت: در ۲ روز گذشته ۱۰۰ میلیون دلار نیز پول جابجا نشد، ولی بالغ بر ۲ میلیارد دلار تبلیغات شد؛ یعنی برخی در تلگرام بدون خرید و فروش ارز بین خودشان قیمت تعیین می‌کردند و التهاب ایجاد می‌شد که این اقدامات از خارج کشور نشات می‌گیرد.

کد خبر 341190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.