آذری در وزنه‌برداری چه می‌خواهد؟/ به‌جای اظهار بیانیه باید اظهار شرم کنند!

پس از اینکه بهداد سلیمی قهرمان وزنه‌برداری کشورمان در مصاحبه با یکی از رسانه ها صحبت هایی در خصوص باشگاه ذوب آهن انجام داد، باشگاه ذوب آهن بیانیه‌ای در پاسخ به اظهارات این وزنه‌بردار منتشر کرد و در این بیانیه بهداد سلیمی و سهراب مرادی را خطاب صحبت‌های خود قرار داده بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهداد سلیمی و سهراب مرادی دو سال پیش با حمایت باشگاه ذوب آهن با نام تیم وزنه‌برداری ذوب آهن در لیگ برتر شرکت کردند و قهرمان این رقابت‌ها شدند.

در بخشی از بیانیه باشگاه سپاهان در خصوص سلیمی آمده بود: "باشگاه ذوب آهن در سال ۹۵ در حالی با بهداد سلیمی قرارداد ۵۰ میلیون تومانی امضا کرد که این بازیکن مصدوم بوده و عملا نمی‌توانسته است در لیگ برتر حضور یابد." در این بیانیه باشگاه ذوب آهن تاکید کرده بود: " کلیه مطالبات سال‌های قبل بهداد سلیمی پرداخت شده است و از مبلغ قرارداد فصل گذشته ۳۰ درصد آن به او پرداخت شده است. نکته مهم در این زمینه آن است که قرارداد ۵۰ میلیونی که تنها برای یک بازی با سلیمی بسته شده است، مورد اعتراض دیگر وزنه‌برداران قهرمان ذوب آهن بود که برای ۱۲ بازی با قراردادهایی به مراتب کمتر از این مبلغ برای این باشگاه وزنه زدند."

خبرنگار ایمنا در همین راستا گفت و گویی با سهراب مرادی انجام داده که در ادامه می خوانید:

از چه زمانی از باشگاه ذوب آهن طلبکار هستید؟

دو سال پیش با تیم ذوب آهن در لیگ برتر شرکت کردیم، قهرمان لیگ شدیم و در همان زمان ۳۰ درصد کل مبلغ قراردادمان را باشگاه ذوب آهن پرداخت کرد. اما پس از پایان مسابقات و زمانی که مابقی مبلغ قراردادمان را درخواست کردیم به ما گفتند ۱۰ روز دیگر و دوباره همین حرفشان تکرار می‌شد و پس از مدتی هم گفتند پول نداریم و تا الان که دو سال از آن تاریخ می‌گذرد، هنوز چیزی به ما پرداخت نشده است.

بیانیه باشگاه ذوب آهن در جواب طلب حق‌تان از این باشگاه را خواندید؟

بله. دو سال از این ماجرا که می‌گذرد هیچ، طلبکار هم شدند و مسئولان باشگاه ذوب آهن اظهار نظرهای زیبایی هم می‌کنند و خودشان را در حد و اندازه‌ای می‌بینند که بیانیه منتشر کنند. به جای اینکه پول وزنه‌برداران را پرداخت کنند یا شرایطی فراهم کنند که در مقابل اینکه حق‌الزحمه وزنه‌برداران را پس از گذشت دو سال هنوز پرداخت نکرده‌اند معذرت خواهی کنند، تازه زبان‌درازی هم می‌کنند و طلبکار هم هستند.

ذوب آهن باشگاه بزرگی است اما مسئولانی که در این باشگاه حضور دارند این باشگاه را خراب می‌کنند. باشگاه ذوب آهن نباید به خاطر ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان بابت قرارداد وزنه‌بردارانش زیرسوال برود. سهراب مرادی اصفهانی است و شایسته نیست مدیرعامل باشگاه یا مسئولان باشگاه ذوب آهن با یک ورزشکار اصفهانی برخوردهای نادرستی داشته باشند.

برای من جالب است به جای اینکه ما طلبکار باشیم مسئولان باشگاه ذوب آهن از ما طلبکار هستند. نمی‌دانم طلبکار چه کسی است!

باشگاه ذوب آهن اول باید به تعهدات خود عمل کند، حق‌الناس نکند، ورزشکار را اذیت نکند و بعد از آن اظهار نظر کند. در بیانیه خود آورده‌اند وزنه‌بردار بزرگ است یا بزرگ نیست و ...، اصلاً آن‌ها در حدی نیستند که بخواهند در مورد موضوعی اظهار نظر کنند. آن‌ها باید اول مطالبات ورزشکاران را پرداخت کنند. اگر یک باشگاه با حُجْب و حیا باشد منت بر سر ورزشکارانش نمی‌گذارد، از آن‌ها طلبکار نمی‌شود و به جای اینکه با ورزشکاران برخورد خوبی داشته باشد، آن‌ها را اذیت نمی‌کند. شاید هم به خاطر لطف و محبت زیاد است که با ورزشکار اصفهانی این برخوردها را انجام می دهند.

اما نمی‌دانم چرا باشگاه ذوب آهن بیانیه صادر می‌کند و به جای اینکه اظهار شرم کند، اظهار نظر می‌کند.

باز هم از طریق باشگاه پیگیر مطالبات خود می‌شوید یا از راه دیگری وارد می‌شوید؟

پس از پیگیری‌هایی که طی گذشت دو سال از زمان قرارداد ما با باشگاه ذوب آهن می‌گذرد و متأسفانه به نتیجه نرسیده‌ایم، از این پس این موضوع را از طریق قانونی پیگیری می‌کنیم.

با مدیرعامل کارخانه ذوب آهن در مورد مطالباتتان از باشگاه صحبت کرده‌اید؟

احتمالاً احمد صادقی مدیرعامل کارخانه ذوب آهن از این مسائل خبر ندارد و باید این موارد را به گوشش برسانیم. صادقی آدم بزرگ و خوبی است و صددرصد از رفتارهای مدیرعامل، سیستم باشگاه ذوب آهن و ورزش این باشگاه که این طور بیانیه برای وزنه‌برداران بیانیه صادر می‌کنند، خبر ندارد.

باید صادقی مدیرعامل کارخانه را ببینیم و دلیل عدم پرداخت مابقی قراردادمان را جویا شویم. باید دلیل اینکه چرا باشگاه ذوب آهن وزنه‌برداران را اذیت می‌کند از او بپرسیم.

در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا هم مدال برنز را به دست آوردید. برای این مسابقات پاداشی دریافت کردید؟

پس از پایان مسابقات لیگ برتر و کسب سهمیه، با نام ذوب آهن در رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا شرکت کردیم و مقام سوم را به دست آوردیم. به طور معمول باشگاه برای حضور در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا، باید ۴۰ درصد بیشتر از مبلغ قراردادم در لیگ برتر را به من پرداخت می‌کرد اما باشگاه ذوب آهن حتی یک ریال هم برای حضورم در جام باشگاه‌های آسیا پرداخت نکرد و خودم هم صحبتی از پاداش جام باشگاه‌های آسیا نکردم چون برای شهر و استانم وزنه زدم و اصلاً اسمی از پاداش نیاوردیم.

اما برای کسب مدال طلای المپیک ریو ۲۰۱۶، باشگاه ذوب آهن به شما پاداش داد. درست است؟

تا یک هفته پس از برگشتم از مسابقات المپیک ریو، من را با لوگوی ذوب آهن در شهر می‌چرخاندند. آیا همین برای باشگاه ذوب آهن تبلیغ نبود و یا استفاده تبلیغی از این موضوع بیخودی بوده است؟ اما باشگاه تمامی این مسائل را نادیده گرفت.

۱۵۰ میلیون تومان برای مدال طلای المپیک به من پاداش دادند اما تا جایی که می‌دانم استاندار وقت، ۱۵۰ میلیون تومان را پرداخت کرده بود نه باشگاه ذوب آهن!

اگر من هم بخواهم مثل باشگاه ذوب آهن چرتکه بیندازم و تمامی این موارد را حساب کنم، باشگاه ذوب آهن به ما بدهکار هم می‌شود!

از اینکه آذری سال گذشته از وزنه‌برداری در لیگ برتر حمایت نکرد دلخور هستید؟

سعید آذری وزنه‌بردار بوده و در حال حاضر هم رییس هیئت وزنه‌برداری استان اصفهان است اما متأسفانه آبرویی برای رشته وزنه‌برداری در اصفهان نگذاشته است.

آذری گفته بود من از وزنه‌برداری حمایت نمی‌کنم، خوب حمایت نکند، ما هم از خدایمان است. ما آدم خوب در وزنه‌برداری می‌خواهیم و حمایت درست، نه حمایتی اینچنینی که ما را دو سال در ورزش اذیت کند.

باشگاه ذوب آهن سال گذشته در لیگ برتر وزنه‌برداری تیمداری نکرد و فکر کرد ما بدون تیم می‌مانیم!

می‌گفتند فقط باشگاه ذوب آهن است که تیمداری می‌کند اما تیم‌های دیگر هم با ما قرارداد می‌بندند و از این بابت نه منتی بر سر وزنه‌بردار می‌گذارند. آن ها از ورزشکار طلبکار نیستند و قرارداد بازیکنان را هم بدون تأخیر و سروقت پرداخت می‌کنند.

دو سال گذشته، من و دیگر وزنه‌برداران گول همشهری‌بازی‌مان را خوردیم و خواستیم برای تیم شهرمان وزنه بزنیم در صورتی‌که بقیه تیم‌ها نه طلبکار ورزشکار هستند و نه مدام حرفی از حمایت یا عدم حمایت از تیم می‌زنند.

سال گذشته با تیم بیمه رازی در لیگ برتر شرکت کردید. از این تیم راضی بودید؟

بله. خیلی راضی بودیم. جدای از قراردادمان که به موقع پرداخت کردند، از همه مهم‌تر اینکه احترام ورزشکاران را نگاه داشتند و به ما عزت گذاشتند و در مقابل حمایتشان منتی بر سر ما نگذاشتند. این مسائل بسیار مهم تر از بحث مالی است اما باشگاه ذوب آهن همین مسائل را زیرپا گذاشت.

مگر رفتار باشگاه ذوب آهن با تیم در طول مسابقات لیگ برتر دو سال گذشته بد بود؟

مسئولان باشگاه ذوب آهن در طول برگزاری مسابقات لیگ برتر هر روز با ما تماس می‌گرفتند و پیگیر تمرینات ما بودند. اما پس از کسب عنوان قهرمانی در این مسابقات و اینکه کارشان با ما تمام شد و پیگیر ۷۰ درصد از مبلغ باقی‌مانده قراردادمان شدیم با امروز و فردا کردن شروع به اذیت ما کردند و بعد هم گفتند پول نیست. متأسفانه به ما می‌گویند پول نیست اما میلیاردها تومان پول به باشگاه ذوب آهن می‌آید و می‌رود اما برای وزنه‌برداران فقط پول ندارند و نمی‌توانند طلب آن‌ها را پرداخت کنند.

امسال هم در تیم بیمه رازی می‌مانید؟

تیم‌هایی هستند که بتوانیم برایشان وزنه بزنیم اگر تیمی مثل بیمه رازی باشد که به وزنه‌برداران احترام بگذارد و از ابتدا طلبکار نباشد و احترام ما را حفظ کند، به آن تیم می‌روم.

اگر باشگاه ذوب آهن امسال در لیگ برتر تیمداری کند. حاضر به حضور در این تیم می شوید؟

نه، اصلاً. ذوب آهن تیمداری کند یا خیر اصلاً اهمیتی ندارد. به دلیل برخوردهای مسئولان باشگاه ذوب آهن، همین که نام این باشگاه در رشته وزنه‌برداری بیاید، همه ورزشکارران تمایلی نشان نمی دهند.

شرایط وزنه‌برداری استان اصفهان و هیئت چطور است؟

اصفهان چهار سال است که نتوانسته یک تیم وزنه‌برداری به مسابقات کشوری اعزام کند. در صورتی که قبل از این، چهار سال تیمی که از استان اصفهان در مسابقات کشوری وزنه‌برداری شرکت می‌کرد جزو تیم‌های اول و دوم بود. طی چهار سال گذشته تیم وزنه‌برداری اصفهان در رقابت‌های کشوری رتبه دهم را هم نتوانست به دست آورد و وزنه‌برداران اصفهانی نمی‌توانند مقامی کسب کنند که این موارد برای من ناراحت‌کننده است.

وزنه‌برداران استان اصفهان که به عنوان نمایندگان این استان در اردوهای ملی حضور دارند هنوز رییس هیئت وزنه‌برداری استان اصفهان را از نزدیک ندیده‌اند برای مثال اگر از دو وزنه‌برداری که در اردوهای تیم ملی جوانان حضور دارند و خود را برای حضور در مسابقات جوانان آسیا آماده می‌کنند سوال کنید به شما می‌گویند هنوز رییس هیئت وزنه‌برداری استان را ندیده‌اید و حتی پاسخگوی تماس‌های تلفنی آن‌ها هم نیست در صورتی‌که رییس هیئت وظیفه دارد به ورزشکار رجوع کند.

چیزی از رشته وزنه‌برداری در اصفهان باقی نمانده است. نمی‌دانم آذری در وزنه‌برداری چه چیزی می‌خواهد! حداقل رشته وزنه‌برداری را رها کند و بگذارد کسی که کاربلد است، وزنه‌برداری اصفهان را جمع کند.

جالب است که رشته تخصصی آذری وزنه‌برداری بوده و این اوضاع وزنه‌برداری اصفهان است.

از لحاظ زیرساخت مشکلی ندارید؟

خانه وزنه‌برداری اصفهان را مرتضی سیف‌زاده احداث کرد. وی تیم وزنه‌برداری اصفهان را جمع و جور کرد، به وزنه‌برداران سر و سامان داد و برای حفظ آبروی وزنه‌برداری اصفهان قدم‌هایی برداشت. نه مثل بقیه که با کارهایی آبروی وزنه‌برداری اصفهان را بردند و طلبکار هم هستند. اگر چند نفر مثل سیف‌زاده داشته باشیم، وزنه‌برداری اصفهان دوباره جان می‌گیرد.

گفتگو از: زهرا سیدین، خبرنگار ورزشی ایمنا

کد خبر 341183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.