عشقی در فضای سورئال، همگام با موسیقی و مرگ

سمفونی خاموش، با علاقه عمیق قلبی اورفئوس نواخته می شود تا اوریدیس در دنیای زیرین تنها نماند.

به گزارش ایمنا، درست زمانی که دنیای مجازی، دنیای واقعی را فراگرفته، نمایشی در تالار فرشچیان اجرا می‌شود که مخاطب را به دنیای زیرین و اتفاقاتش پرتاب می‌کند، دقیقاً در لحظه‌ای که قرار است اوریدیس و اورفئوس با یکدیگر پیوند ابدی برقرار کنند، فرشته‌ مرگ با بی‌عدالتی، اوریدیس را به دنیای مردگان پرتاب می‌کند.

به گفته آوا حدادی، کارگردان این اثر نمایشی، فضای رؤیایی دنیای زیرین، سبک اثر را به سبک سورئال تبدیل می‌کند تا مخاطب در بخشی، تئاتری ابزورد و در بخش دیگر، تئاتری رئال همراه با رؤیا را مشاهده کند و درمجموع به تماشای تئاتری تجربی که همه‌ سبک‌ها در آن گنجانده‌شده، بنشیند.

پس از دو ماه و نیم تمرین، بازنویسی متن نمایش با برداشتی آزاد از نمایشنامه «اوریدیس» اثر سارا رول و بررسی جزئیات دقیق ویژگی شخصیتها به روی صحنه رفت تا هم‌زمان حیرت، ترس، اشک و لبخند را در نگاه تماشاگران بر جای بگذارد.

علاوه بر طراحی لباس دقیق، گریم‌های تأثیرگذار هم بر باورپذیری فضا تأثیر گذاشته‌اند. نکته حائز اهمیت در این نمایش، جدای از پخش موسیقی و صداهای زنده، حرکات و میزانسن‌های دقیق و کارشده‌ای است که هماهنگ و سر جای خود توسط بازیگران اجرا می‌شوند.

آوا حدادی، از سختی‌های انتخاب بازیگر برای این اثر به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در استان اصفهان، بازیگری که فضای سبک سورئال را به‌طور کامل درک کند، وجود ندارد، چراکه فضای سورئال، علاوه بر بدن بسیار قوی، به ذهنیت آماده و خلاقیت زیاد هم نیاز دارد که در اصفهان، این کمبود به‌واقع احساس می‌شود.

وی در مورد شگرد باورپذیر کردن نقش‌ها و فضا برای مخاطب گفت: شخصاً سعی کردم جزئیاتی را که بازیگرم درک می‌کند، مطرح کنم و در بخش‌هایی هم که بازیگر برخی میزانسن‌ها را درک نمی‌کرد، آن‌ها را عوض کنم، چراکه معتقدم وقتی بازیگر چیزی را بازی می‌کند که خودش آن را باور ندارد، حس باورپذیری را به مخاطب القا نخواهد کرد. به همین دلیل، جزئیات را بارها و بارها مرور کردیم و سنجیدیم تا درنهایت چیزی که در نمایش می‌بینید، رخ بدهد.

کارگردان «سمفونی خاموش» از حضور این نمایش در جشنواره‌های استانی پس از اجرای عمومی آن خبر داد و افزود: ازجمله اهدافمان، این است که «سمفونی خاموش» را در تهران به روی صحنه ببریم.

وی درباره استفاده از موسیقی و صداهای زنده در حین اجرا تصریح کرد: از ابتدا استفاده از این المان‌ها را در نظر داشتم و وقتی متن را می‌خواندم، می‌دانستم متنی است که نیازمند چنین المان‌هایی است؛ بنابراین از همان ابتدا به تدارک این مسائل پرداختم.

حدادی افزود: به دلیل محدودیت سالن در اصفهان، همکاری نکردن مسئولان سالن‌ها و پرداخت اجاره برای سالن‌ها، امکان اجرای مجدد نیست.

در انتها، علت انتخاب سالن فرشچیان برای این اثر عاشقانه را از کارگردان آن خواستار شدیم که وی در جواب گفت: در استان اصفهان، تنها دو سالن برای اجرای نمایش وجود دارد، تالار هنر و تالار فرشچیان. ازلحاظ موقعیت مکانی و کلاس کاری هم تالار فرشچیان در موقعیت مناسب‌تری نسبت به تالار هنر قرار دارد، بنابراین انتخاب ما، این سالن بود.

به گزارش ایمنا، نمایش «سمفونی خاموش» به کارگردانی آوا حدادی و بر اساس نمایشنامه مشترکی نوشته وی و حمیدرضا بحری ساخته‌شده و نمایشنامه آن، برداشتی آزاد از نمایشنامه «اوریدیس» نوشته سارا رول است.

سعید مصلحی، آوا حدادی، علی عابدی، وحید محزونی و تعدادی بازیگر دیگر در این نمایش بازی می‌کنند و این اثر از ۱۶ تا ۳۱ فروردین‌ماه ساعت ۶ عصر در تالار فرشچیان اصفهان اجرا می‌شود.

کد خبر 341128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.