۲۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲
چالش‌های حمکروایی خوب شهری چیست؟

یک دکترای برنامه‌ریزی شهری گفت: مدیران شهری ایران باید به سمت استفاده از الگوی حکمروایی خوب شهری که از شاخص‌هایی همچون عدالت و انصاف، کارآیی و اثربخشی، شفافیت و مشارکت برخوردار است، استفاده ‎کنند.

محمد مهدی برادران در گفت و گو با خبرنگار ایمنا به چالش‌های حکمروایی خوب شهری در ایران با توجه به شدت گرفتن روز افزون گستردگی و پیچیدگی مسایل شهری اشاره و اظهارکرد: مدیران شهری کشور هنوز به سمت استفاده از مدل حکمروایی برای اداره شهر نرفته‌اند، بیشتر آنها به فعالیت های روزمره مشغول هستند یا در نهایت، تفکر برنامه‌ای دارند در حالی که این برنامه‌ها باید منطبق بر یک الگوی مدیریتی باشد.

وی افزود: چندی پیش از حوزه برنامه‌ریزی ریاست جمهوری درخواست کردیم که الگوی ایرانی - اسلامی برای مدیران شهری طراحی شود، اما متأسفانه محقق نشد.

رییس سابق برنامه‌ریزی کلانشهرهای ایران الگوی مناسب برای مدیریت شهرداری ها را «الگوی حکمروایی خوب  شهری» خواند و تصریح کرد: این الگو که مورد اقبال جهانی است و قرابت زیادی با فرهنگ ملی و بومی ما دارد از شاخص‌های عدالت و انصاف، کارآیی و اثربخشی، شفافیت و مشارکت برخوردار است؛ طی سال های اخیر نیز گزارش‌های خوبی از شهرهای جهان از حکمروایی خوب گزارش شده است.

وی مهمترین موضوع برای اجرای الگوی حکمروایی خوب  شهری را نوع تفکر مدیران دانست و گفت: در طرح حکمروایی خوب  شهری، الگوی دو بخشی دولت و بخش خصوصی جای خود را به الگوی سه بخشی دولتی، خصوصی و عمومی داده این در حالی است که تفکر حاکم در کشور ما یا طرفدار بخش خصوصی است یا بخش دولتی در حالی که پایه این مدل سه بخشی است.

برادران ادامه داد: درک وجود بخش عمومی غیردولتی بسیار مهم است، شهرداری‌ها می توانند تسهیل کننده بخش عمومی غیردولتی در کشور باشند و سازمان های مردم نهاد مختلف را تشویق به دفاع از حقوق بخش خصوصی کنند و در موضوعات عمومی کمک حال دولت باشند.

وی تاکید کرد: مدیران شهری در کشور باید برنامه محور باشند و پایه الگو سه بخشی دولتی، خصوصی و عمومی را در نظر بگیرند، اهمیت بخش عمومی غیر دولتی را بیشتر درک کرده و علاوه بر مشارکت سه بخشی تمام ذی‌نفعان را در مدل خودکفایی درگیر و بستر مشارکت تمام ذی‌نفعان شهری از جمله بخش خصوصی و سمن‌ها را با رویکرد تعامل فراهم کنند.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری گفت: متأسفانه بین دستگاه های دولتی با یکدیگر، بین شهرداری‌ها و دولت،  بین بخش خصوصی و دولت و شهرداری اختلافاتی دیده می‌شود و این موضوع نشان می‌دهد در مدیریت به اهمیت تعامل توجه کافی وجود ندارد در و اقع مدیران بیشتر خود محور بوده و اهل تعامل و مشارکت نیستند.

وی با بیان اینکه هنوز بستر مشارکت مردم در شهرها تعریف نشده و در حد محدود به دریافت انتقادات و پیشنهادات بسنده شده است، تصریح کرد: آنچه شاهد هستیم این است که در بخش‌های نظارتی و سیاست گذاری کمتر از مردم بهره گرفته‌ایم، البته برای افزایش اعتماد مردم جهت مشارکت، مردم باید احساس کنند در شهرداری شفافیت وجود دارد.

برادران گفت: اخیرا کمپین‌هایی با عنوان «طرفداران شفافیت ایران»، «دیده بان شفافیت و عدالت» و ... برای مدیریت بهتر ایجاد شده و شهرداری ها به آن می پیوندند، زیرا به این باور رسیده اند باید از نظر قانونی اطلاعات شفاف در اختیار مردم قرار داد.

وی تاکید کرد: مدیران خواستار مشارکت باید به سمت شفافیت حرکت کنند تا با جلب اعتماد و مشارکت مردم در رسیدن به اهداف خود موفق شوند.

رییس سابق برنامه‌ریزی کلانشهرهای ایران با بیان اینکه شهرداری ها باید قانون انتشار آزاد اطلاعات که در مجلس شورای اسلامی مصوب شده را رعایت کنند، افزود: شوراهای شهر نیز باید در جلسات علنی مستندات مصوبات را در اختیار مردم قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: در شهرداری اصفهان نیز در راستای اجرای قانون آزادی اطلاعات، کمیسیون شفافیت و دسترسی اطلاعات تشکیل شده و از جمله برنامه‌های آن اجرای مفاد قانون دسترسی آزاد اطلاعات، اصلاح فرایندها و رویه‌های عملکردی است که این مهم تاثیرات و پیامدهای خوبی برای شهرداری اصفهان به همراه خواهد داشت.

کد خبر 341109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.