رژیم غذایی و ورزش، ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد

یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بسیاری از دردهای قفسه سینه دردهای قلبی نیستند، بعضی از دردها عصبی و یا گوارشی هستند که با شرح حال و انجام آزمایش قابل تشخیص است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علل بیماری های قلبی عروقی متنوع است و این بیماری ها سیستم قلبی عروقی را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، بالا رفتن سن است که باعث تغییرات فیزیولوژیکی و مورفولوژیکی شده و عملکرد قلب و عروق را تغییر و خطر ابتلا به بیماری های این حوزه را افزایش می دهد به طوری که اکنون بیماری‌های قلب یکی از علل شایع مرگ هر دو گروه مردان و زنان است.

 اگر چه بیماری های قلبی عروقی معمولا بر افراد مسن تاثیر می گذارد، اما سابقه بیماری قلبی عروقی به اوایل زندگی باز می گردد و تلاش برای پیشگیری های اولیه از دوران کودکی لازم است و می توان با تغییر فاکتورهای خطر ازجمله داشتن رژیم غذایی سالم، ورزش و اجتناب از مصرف موادمخدر، احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش داد.

آنچه در ذیل می خوانید گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با کیان حشمت، متخصص بیماری های قلبی و عروقی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

آیا همه دردهای سینه نشان دهنده بیماری قلبی است؟

اولین اقدام در خصوص بیماران قلبی که پزشک مراجعه می کنند این است که شرح حالی از آنها گرفته می شود و پزشک می تواند بر مبنای این شرح، بیماری وی را تا حدودی تشخیص دهد. بسیاری از دردهای قفسه سینه دردهای قلبی نیستند، در واقع بعضی از دردها عصبی و یا گوارشی هستند که با شرح حال و انجام آزمایش قابل تشخیص خواهند بود. پزشک با توجه به شرح حال و معاینه ای که انجام می دهد از تست های پاراکلینک مانند تست ورزش، ام.آی.آر، آنژیوگرافی، نوار قلب و موارد دیگری نیز برای تشخیص دقیق تر بیماری استفاده می کند.

 نوار قلب در چه مرحله ای از بیماری انجام می شود و در تشخیص بیماری چه کمکی می کند؟

گرفتن نوار قلب اولین و آسان ترین تست برای بیمار است و نکته مهم این است که نوار قلب نرمال، رد کننده بیماری های قلب و عروق نیست. نوار قلب حدود ۵۰ درصد افرادی که دارای تنگی عروق کرونل هستند، درحال استراحت نرمال است و با توجه به اینکه نوار قلب در بیماری های حاد و سکته قلبی تغییر کرده و نرمال نیست، اما در ۵۰ درصد از بیماری های مزمن قلبی و تنگی های مزمن قلبی، نوار قلب نرمال انجام می شود.

 تست ورزش در چه مرحله ای انجام می شود؟

تست ورزش یکی از روش های تشخیص بیماری های قلبی عروقی است که خوشبختانه حتی در دورافتاده ترین نقاط نیز در دسترس همه پزشکان قلب است. این تست بسیار ساده، ارزان قیمت و کم خطر است و با احتمال تشخیص بالایی که دارد می تواند تا ۷۰ درصد در تشخیص بیماری های قلبی و عروقی کمک کند، این تست بعد از گرفتن نوار قلب انجام می شود. 

انجام تست های ورزش چه مدت به طول می انجامد و چه کمکی در تشخیص بیماری قلبی دارد؟

معمولا انجام تست های ورزشی حدود ۹ دقیقه طول می کشد و در صورتی که بیمار در زمان تست ورزش به دلیل درد سینه قادر به ادامه نباشد این زمان طولانی تر خواهد شد. بیمار برای انجام این تست بر روری تردمیل که یکی از تجهیزات ورزشی است، قرار می گیرد که سرعت آن در ابتدا پایین و تدریج افزایش می یابد و در نهایت در مراحل آخر این تست، دویدن انجام می شود. در زمان انجام تست ورزش برای تشخیص بیماری های گرفتگی عروق و کرونر، تغییرات نوار قلبی ایجاد می شود ضمن اینکه تغییرات بالینی بیمار نیز مشاهده می شود و درد قفسه سینه، تنگی نفس و تغییرات فشار بیمار، ثبت و ضبط می شود و شرایط را برای تشخیص قطعی بیماری فراهم می کند.

آیا تست ورزش برای همه بیماران انجام می شود؟ عوارض این تست چیست؟

تست ورزش برای بیماران مبتلا به آرتروز زانو که امکان دویدن برای آنها وجود ندارد و هم‌چنین برای بیماران ریوی مناسب نیست و به منظور اینکه از انجام تشخیص نابجا جلوگیری شود، برای این بیماران تست اسکن هسته ای درخواست می شود؛ ضمن اینکه قبل از انجام تست ورزش در مرحله اول باید مصرف داروها ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از انجام تست ورزش قطع شود. این نکته نیز اهمیت دارد که تست ورزش بسیار ایمن است و چنانچه انتخاب بیماران برای تست ورزش مناسب باشد در هر ۱۰ هزار نفر، تنها در یک تا پنج نفر امکان ایجاد عوارض ناشی از تست ورزش وجود دارد که این عوارض می تواند ناشی از وجود آریتمی یا همان اختلال ریتم قلبی باشد که در هنگام ورزش شدید اتفاق می افتد. اما همیشه بیماران قلبی بر اساس تست ورزش در سه گروه کم، متوسط و شدید گروه‌بندی می شوند و بر اساس آن تست ها و درمان‌های متفاوت در نظر گرفته می شود.

اسکن هسته ای برای تشخیص بیماری های قلبی به چه صورت انجام می شود؟

علاوه بر از تست ورزش، روش های دیگری برای تشخیص بیماری های قلبی عروقی وجود دارد که می توان به آنژیوگرافی، آنژیو پلاستی، جراحی قلب باز و اسکن هسته ای اشاره کرد، هم‌چنین از روش های دیگری نیز برای تشخیص تنگی عروق کرونر استفاده می شود. اسکن هسته ای در بین مردم با عنوان عکس رنگی قلبی شناخته می شود. بیمارنی که به هر علتی نتوانند تست ورزش را انجام دهند، با توجه به تشخیص پزشک برای آنها اسکن هسته ای انجام می شود که این تست دو مرحله ای است و در مرحله استراحت و فعالیت انجام می شود.

بیمار در روش اسکن هسته ای، موظف به رعایت چه مواردی است؟

بیمار قبل از انجام این تست لازم است که مصرف داروهای خود را قطع کند و علاوه بر این مصرف نوشیدنی هایی مانند چای، نوشابه و قهوه را از برنامه غذایی روزانه حذف کرده و حداقل ۱۲ تا ۲۴ ساعت قبل از انجام اسکن هسته ای از خوردن این مواد خودداری کند تا تاثیر منفی بر روی عروق کرونر نداشته باشند. ضمن اینکه فاکتورهای مهیم مانند رژیم غذایی و ورزش، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

به گزارش ایمنا، بیماری های قلبی عروقی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. در ایران نیز آمارهای رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد که ۳۳ تا ۳۹/۳ درصد مرگ و میرها به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است.

کد خبر 341058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.