آنهایی که از شفاف سازی واهمه دارند

انتخابات ۹۶ اگرچه باز تکرار دولت یازدهم بود، اما همزمان با آن در انتخاباتی دیگر مردم به عنوان صاحبان اصلی شهرها، برخلاف سال ۹۲ به لیست امید آری قاطع گفتند و نشان دادند اگرچه در دوره گذشته در سطح کلان نظر خود را اعلام کرده اند، اما خواستار تغییر شرایط در رده های پایین تر نیز هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شوراهای اسلامی شهر و روستا در واقع پایه‌های یک نظام دموکراتیک هستند و انتخابات شوراها در سطوح محلی که به طور مستقیم با تصمیمات این نهادها در ارتباط هستند بسیار اهمیت دارد، شاید در دو دوره اخیر برگزاری همزمان دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، اهمیت پارلمان های محلی را کمرنگ کرده باشد، اما تا حدودی توانسته موجب همسویی سیاست گذاران کلان و خرد کشور شود، اتفاقی که در خرداد ۹۶ برای نخستین بار در کشور رقم خورد و در بیشتر کلان شهرها لیست موسوم به امید، موفق شد اداره شهرها را در دست گیرد.

در اصفهان نیز پس از ۱۴ سال هر  ۱۳ منتخب مردم از این لیست انتخاب شدند و مدیری را برای اداره کلان شهر اصفهان برگزیدند که در راستای شفاف سازی تلاش می کند تا بخشی از مشکلات پیش روی اصفهان را بازگو کند. شاید بیشترین نمود بازگویی برخی تخلفات گذشته پس از دولت های نهم و دهم اتفاق افتاد؛ زمانی که دولت یازدهم با حجم انبوهی از خسارت نه تنها در سیاست، بلکه در اقتصاد، جامعه، فرهنگ و اعتماد مردم نیز رو به رو بود. از سوی دیگر مردم به دنبال نتایج تغییرات بودند؛ در نتیجه دولت برای بیان برخی دشواری ها، مواردی را در پرده عنوان کرد که شدت آن ها در مناظرات انتخابات سال ۹۶ افزایش یافت.

با این وجود، پس از گذشت هفت ماه از فعالیت شهردار اصفهان، وی هیچگاه صراحتا تخلفات گذشته را اعلام نکرده و "بگم بگم های" سیاسی نیز در گفتار وی نبوده است، بلکه شهردار حقوقدان اصفهان که با کوله باری از مشکلات و بدهی های به جا مانده از دوره های گذشته مواجه شده در مقام عمل بر آمده و با بررسی تخلفات و ارجاع به مراجع ذی صلاح تلاش کرده تا مردم را نسبت به انتخابشان حتی در گذشته ناامید نکند.

در چند ماه گذشته که اصفهان پیش به سوی امید، پروژه های کلان را با محوریت شهرداری به سرانجام رسانده، دو دسته افراد پس از هر اقدام و سخنرانی شهردار و لیست امید در شورا در مقام تخریب _نه انتقاد_ بر می آیند، نخست آنهایی که بدون شایستگی صندلی می خواهند و یا در دوره گذشته بدون داشتن شایستگی حداقلی حتی در حد دارا بودن یک مدرک کارشناسی تنها به وسیله تهدید یا ارعاب مدیر وقت خود را بر صندلی ای جای دادند و دوم کسانی که آگاهانه در جریان بررسی های شهردار حقوقدان هستند و از روند شفاف سازی در مدیریت شهری واهمه دارند.

برخی از این افراد که در هفت ماه گذشته دریافتند مشی اصلاح طلبی باج نمی دهد با صف آرایی در فضای مجازی و بازنشر محتواهای فاقد ارزش و اشتباهات فاحش حتی نگارشی شروع به تخریب خدمتگزاران و منتخبان مردم کرده اند. برخی نیز در قالب پژوهش های به ظاهر علمی مدعی انجام نظرسنجی از عملکرد شش ماهه شورای شهر اصفهان در دوره پنجم هستند و نتیجه آن را ناامیدی مردم از لیست امید عنوان می کنند؛ نظر سنجی ای که خود اصولگرایان نیز به عنوان رقیبان اصلی لیست امید آن را بی انصافی می دانند.

این تخریب گران هر بار در فضای مجازی خواستار برگزاری گفت وگوی شفاف میان مدیران شهری کنونی و پیشین می شوند! این افراد گمان می کنند مدیران شهری باید فرصتی را که می توان برای جبران بخشی از خسارت های۱۴ سال گذشته به شهر اختصاص داد صرف توجیه تخریبگرانی کنند که مردم خودشان در خرداد ۹۶ دست رد به سینه آنها زده اند.

تغییر در روند اداره کلان شهرها در اصل احترام به آرای مردم است، اما مسلما آن دسته تغییراتی که تمام شهروندان مخاطب آن باشند، نیاز به زمان دارد و به گفته حیدر علی عابدی، نماینده اصلاح طلب مردم اصفهان بی شک مردم اصفهان، قدردان هستند و خود به خوبی می توانند تشخیص دهند و قضاوت کنند که چه کسی برای آنها کار کرده و چه کسانی کار و خدمت نکرده اند.

هدف تخریب ها ایجاد دلسردی در مسئولان است

 عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به  اینکه گفته می شود ۶۰ درصد از پاسخگویان یک نظر سنجی نسبت به آینده عملکرد لیست امید در دوره «پنجم» شورای اسلامی شهر اصفهان نا امید هستند، به خبرنگار ایمنا گفت: به نظر می رسد این نظر سنجی بیشتر بین اصولگرایان انجام شده و اگر ۴۰ درصد اصولگرایان از عملکرد لیست امید شورای شهر اصفهان راضی هستند، این نتیجه ای بسیار خوب و مطلوب است؛ ۷۰ درصد  اصلاح طلبان هم از عملکرد لیست امید راضی هستند و اگر این تعداد را جمع کنید نتیجه بسیار خوب و امیدوارکننده ای به دست می آید.

وی افزود: نظر سنجی هم راهکار دارد و شیوه نمونه گیری آن بسیار مهم است، در یک نظر سنجی معتبر، جامعه نمونه باید جامعیت داشته باشد و نماینده همه احزاب، تفکرات و جناح های مختلف باشد، اما به نظر می رسد اینگونه نظر سنجی ها بیشتر با هدف تبلیغ برای یک جناح خاص انجام می شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تصریح کرد:  به نظر می رسد آنچه که اینها با انجام نظر سنجی سعی در زیر سؤال بردن آن دارند، انتصاباتی است که در شهرداری انجام شده که البته این انتصابات کمتر از ۱ درصد مجموعه نیروهای شهرداری بوده و حرکت در این زمینه بسیار سنجیده بوده است.

عابدی تأکید کرد: شهرداری اصفهان که بعد از ۱۴ سال در اختیار طیف لیست امید قرار گرفته در ابتدای کار خود خیلی خوب عمل کرده و امیدواریم در پایان دوره ۴ ساله نیز شاهد عملکرد عمرانی مثبت این مجموعه باشیم.

وی تصریح کرد: من به عنوان نماینده مردم شهر اصفهان عملکرد شهرداری را رصد می کنم و معتقدم شهرداری در بعد توسعه مترو شهری بسیار خوب و فعال عمل کرده و در بعد فعالیتهای زیر بنایی هم که البته فعلا در وضعیت نیمه کاره است، فعالیتهای خوبی آغاز شده و در حال انجام است.هدف تخریب ها چیزی جز ایجاد دلسردی در مسئولان نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: در ایام عید نوروز نیز که شهرداریها با دو مسأله مهم اسکان مهمانان نوروزی و نظافت شهر مطابق استانداردهای لازم برای پذیرایی از مهمانان مواجه هستند، شهرداری اصفهان در هر دو مورد نمره عالی را کسب می کند.

وی خاطر نشان کرد: به واسطه این فعالیتها، خوشبختانه در ایام عید با مشکل خاصی در رابطه با مهمانان نورورزی مواجه نشدیم و در حوزه الگو بودن شهر اصفهان نسبت به بقیه شهرها هم درخشش خوبی داشته ایم.  

ارزیابی ۶ ماهه نمی تواند موفق یا ناموفق بودن مدیران را مشخص کند

اساساً انتقاد اگر با هدف بیان مشکلات صورت بگیرد می تواند تاثیرگذار باشد و باعث تغییرات مثبت در آینده شود، اما اگر صرفا با اهداف سیاسی باشد درست نیست. این گفته رییس مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان اصفهان است که اعتقاد دارد: قطعا در عرض شش ماه نه شورای شهر، نه شهردار، نه نمایندگان مجلس و نه هیچ یک از مدیران کل نمی توانند عملکرد واقعی خود را نشان دهند و ارزیابی شش ماهه نمی تواند موفق یا ناموفق بودن این مدیران را مشخص کند.

سید ناصر موسوی لارگانی  به خبرنگار ایمنا گفت: بالاخره وقتی مدیری جابجا می شود، حداقل ۶ ماه تا یکسال طول می کشد تا بتوانند بر کار و فعالیت خود تسلط پیدا کنند؛ مخصوصا در این دوره اکثر اعضای شورای شهر روستا و تقریبا ۸۰ درصد آنها کسانی هستند که قبلاً در شورا فعالیت نداشته و با چگونگی عملکرد آن آشنا نیستند.

وی تأکید کرد: بنابراین چنین مدت زمان کوتاهی برای قضاوت نسبت به عملکرد شورای شهر و روستا زود است.  باید دید چه کسانی نظرسنجی انجام می دهند و اگر انجام آن مغرضانه و با اهداف سیاسی باشد درست نیست.

نماینده مردم فلاورجان تصریح کرد: در زمانی که دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی ایران به دنبال جداکردن مردم از نظام هستند باید سعی کنیم صحبتهایی که باعث ناامیدی مردم می شود را مطرح نکنیم.

لارگانی افزود: البته برخی از مواضع و نقدها هست که اگر بیان شود می تواند جلوی ضرر را بگیرد، اساساً انتقاد اگر با هدف بیان مشکلات صورت بگیرد می تواند تاثیرگذار باشد و باعث تغییرات مثبت در آینده شود، اما اگر صرفا با اهداف سیاسی باشد درست نیست.

برخی تلاش می کنند ماهی خود را از آب گل آلود بگیرند

حیدر علی حجتی، سخنگوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان  به خبرنگار ایمنا گفت: هنوز زمان زیادی از فعالیت شورای شهر اصفهان نمی گذرد که بتوان بر اساس آن ارزیابی و برآورد  درستی از عملکرد شورا شهر اصفهان داشت.

وی افزود: نخستین اقدام شورای شهر اصفهان انتخاب شهردار بود که او نیز با انبوهی از مشکلات باقی مانده از دوران شهرداران قبلی دست و پنجه نرم می کند. بر این اساس ارزیابی ما از عملکرد فعلی شهرداری اصفهان مثبت است.

سخنگوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان تأکید کرد: در رابطه با شورای شهر نیز باید گفت این شورا هنوز گزارش جامعی از عملکرد خود بعد از انتخاب شهردار ارائه نداده و بنابراین تا زمانی که این گزارش ارائه نشود، قضاوت در مورد عملکرد آن زود است.

حجتی هدف از ارائه نظر سنجی های شتاب زده پیرامون عملکرد شورای شهر اصفهان را تخریب دانست و افزود: در حال حاضر با توجه به انتخابات آینده و نقشه هایی که برخی برای آن دارند، حجم بالایی از کارهای تخریبی صورت می گیرد و برخی تلاش می کنند مسیر آب را گل آلود کنند.

وی افزود: همچنین برخی از فضای مجازی که البته خود تبلیغ منفی علیه آن می کنند،  سوء استفاده کرده و تلاش می کنند فضای موجود را تیره نشان دهند و ماهی خود را از آب گل آلود بگیرند.

حجتی عملکرد شهرداری و شورای شهر اصفهان در ایام نوروز را خوب ارزیابی کرد و گفت: ستاد نوروزی اصفهان در طول ایام عید بسیار فعال و پر جنب و جوش بود و هر چند به دلیل خشک بودن زاینده رود در سالهای اخیر میزان گردشگران ورودی به اصفهان تا حدی کاهش داشته، اما اسکان مسافران در این ایام به خوبی انجام شد.

سخنگوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان تأکید کرد: البته در این رابطه هم نمی توان به طور کلی صحبت کرد و ارزیابی دقیق و منصفانه منوط به بررسی های بیشتر و مقایسه دوران قبل با وضعیت فعلی است.

نظرسنجی یا نظرسازی

حسن پوربافرانی، حقوقدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص عملکرد شش ماهه شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره پنجم با بیان اینکه همه مسئولان و شهروندان در حوزه کاری خود می‌توانند حقوق شهروندی را پیاده کنند، اظهار کرد: من می‌توانم به عنوان یک استاد دانشگاه حق پرسش و پاسخ به دانشجو بدهم یا ندهم و هر شهروند دیگری نیز این توانایی را دارد.

وی با بیان اینکه باید در نظرسنجی‌ها حقوق شهروندی رعایت شود، گفت: باید جمعیت هدف نظرسنجی جامعیت داشته باشد و این نظرسنجی صرفا در جوامعی از پیش تعیین شده انجام شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه شهردار اصفهان حقوق‌دان است و می‌دانم به دنبال پیاده‌سازی حقوق شهروندی است، تاکید کرد: باید توجه داشت که زمان زیادی از فعالیت شورای اسلامی شهر در دوره پنجم و فعالیت نوروزی به عنوان شهردار اصفهان نمی‌گذرد و باید در بازه زمانی بیشتری عملکرد این نهاد را ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه باید مشخص شود که نظر سنجی ها در اصل نظرسنجی است یا نظر سازی، تصریح کرد: بیشتر نظرسنجی ها در خصوص عملکرد شورای پنجم به رقابت سیاسی شبیه است.

پوربافرانی با بیان اینکه شورای شهر نهادی سیاستگذار و تصمیم‌گیر و شهرداری مجری این تصمیمات است، افزود: باید مدتی بگذرد که بتوان عملکرد را ارزیابی کرد. نظر سنجی صورت گرفته به نوعی سیاه نمایی است که توسط اقشار خاصی انجام شده است.

وی همچنین در خصوص تعدادی از سوالات پرسیده شده در این نظر سنجی مبنی بر اینکه چقدر به فعالیت لیست امید در سال ۹۷ امید دارید و میزان آشنایی شهروندان نسبت به اعضای شورای شهر اصفهان گفت: مسلما این سوالات غرض ورزانه پرسیده شده؛ چرا که  میزان آشنایی شهروندان نسبت به وظایف و حتی اعضای شورای شهر نیز بسته به پیگیری شهروندان است.​

به گزارش ایمنا، رقابتهای سیاسی، حزبی و جناحی بخشی رایج و  پذیرفته شده در هر جامعه سیاسی دموکراتیک است که شرایط را برای حضور احزاب و جناح های مختلف یک کشور در قدرت باز می کند. با این حال در کشوری همچون ایران که فعالیتهای سیاسی در قالب اصول و ارزشهای اسلامی انجام می شود، از سیاسیون، احزاب و جناح های سیاسی انتظار می رود که به دنبال رسیدن به قدرت به هر وسیله ای نباشند. 

انتقاد از عملکرد و فعالیتهای نهادهایی که در اختیار رقیب قرار دارند و البته سیاه نمایی پیرامون عملکرد آنها به یک پیش زمینه مهم نیاز دارد و آن هم این است که اساساً اجازه دهیم آنها در نهادهای خود مستقر شوند و به فعالیت بپردازند. طبق نظر اکثر عقلا، اندیشمندان و مسئولانی که خود دستی بر آتش فعالیتهای دولتی دارند، ۶ ماه زمان مناسبی برای ارزیابی عملکرد یک نهاد و تخریب و ناکارامد جلوه دادن آن نیست.

از این رو باید خطاب به کسانی که برای  نا امید کردن مردم، بی طاقت شده اند، گفت به جای سیاه نمایی و نظر سنجی های شتاب زده، می توان در مسیر افزایش آگاهی عمومی شهروندان تلاش کرد چرا که هر قدر دانش شهروندی مردم افزایش یابد، خود آنها ناظران و قضاوت کنندگان بهتری برای مدیران شهری خواهند بود.

کد خبر 340940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.