۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
اصفهان چگونه زیباتر می‌شود؟

«زیبایی اصفهان ناخودآگاه ذهن را به خود مشغول می دارد. این طرف و آن طرف شهر که به راه می افتی آنچه می‌بینی خیابان های مملو از درختانی با تنه های سپید رنگ و سایبان هایی از شاخه‌های درخشان است...»

به گزارش ایمنا، « گنبدهای قدیمی فیروزه ای و زرد بهاری در آسمانی از آبی کبود شفاف و رودخانه ای که با نهرهای پرپیچ و خم شاخه شاخه می‌شود و آبی که در این نقره ای گِل آلود گرفتار می‌آید. رودخانه ای که با بیشه زارهای پَرمانند حصاربندی شده و از این سو به آن سوی، پل‌هایی از شیرینی زرد آجر؛ تاق نماها چنان در پی هم چیده شده که ردیفی از غرفه‌ها را شکل می‌دهد و ارتفاعات یاسی رنگ آنها را در برگرفته است؛ با کوه صفه که به برآمدگی یک مشت می‌ماند و دیگر رشته کوه هایی که همچون موج برف‌گونِ به ساحل رسیده، به خط شده اند و پیش از آنکه تو بفهمی که چگونه اصفهان فراموش ناشدنی شده است، تصویر خود را در نگارخانه‌ی مکان‌هایی که برای هر کسی قلباً عزیز است، جای داده است.» اینها بخشی از سفرنامه رابرت بایرون، سیاح جوانی است که در سال ۱۹۳۷ به اصفهان سفر کرد.

زیبایی اصفهان همه گردشگران داخلی و خارجی را مجذوب خود کرده، زیرا زمانی که وارد این دیار شوید از یک طرف با معماری کهن روبرو می‌شوید و از یک طرف با زیبایی های طبیعی... زیبایی‌هایی که روزنامه تلگراف، پرتیراژ روزنامه لندن نیز به آن اشاره کرده و گفته است: «اصفهان شهری است که باید قبل از مرگ آن را دید». این زیبایی‌ها و جاذبه‌ها باعث شده تا هم مردمان دیار نصف جهان و هم مدیران شهری نسبت به زیبایی و حفظ این شهر حساسیت بیشتری داشته باشند.

غلامرضا رحمتی شهروند اصفهانی است که هر روز صبح در حاشیه زاینده رود پیاده روی می‌کند، نخستین گام زیباسازی شهر را تمیزی و پاکیزگی شهر می‌داند و می‌گوید: علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و معماری اصفهان، تمیزی اصفهان به زیبایی این شهر اضافه کرده است. فضای سبز هم در زیبایی و طراوت شهر بسیار تاثیر گذار است، اما یک نکته غم انگیز در زیبایی اصفهان وجود دارد و آن خشکی زاینده رود است که روح و روان شهر را آزرده است.

 زیبا علایی دیگر شهروند اصفهانی که معلمی بازنشسته است از زیبایی اصفهان می‌گوید: اصفهان به خودی خود شهر زیبایی است و همه به آن اذعان دارند اما باید به برخی خیابان ها و معابر که از خودروها پر شده با یک تابلوی نقاشی، یک درخت و یا یک بوته گل روح دمید. چند سالی است که به این موضوع توجه شده اما به نظر من باید بیشتر به آن پرداخته شود.

مریم عباسی دانشجوی رشته مهندسی معماری هم معتقد است: زیباسازی شهر تنها نورپردازی، نصب المان یا نقاشی های دیواری نیست، توازن و تناسب در ساختمان‌سازی و نمای آنها هم مهم است، هنگام ورود به یک کوچه و یا محله، هارمونی موجود در رنگ‌آمیزی و نمای ساختمان‌ها می‌تواند نیروی جاذبه‌ای برای لذت‌بردن از فضا در شهروندان ایجاد کند و بالعکس می‌تواند با ناموزونی و ترکیب مغشوش فضا، حسی از دل‌زدگی را القا کند.

یوسف کرباسی هم در مورد زیبایی اصفهان می‌گوید: در ایام نوروز به چندین شهر سفر کردم واقعا در اصفهان با وجود کمی آب و صرفه جویی فضای شهری بانشاطی داریم، البته جدای از آثار تاریخی اصفهان که جذابیت خاصی به آن داده باید برای زیباسازی خیابان ها و حتی محله‌ها هم فکر کرد، این طور می توان به جذب گردشگر خارجی هم کمک کرد.

وی که از نورپردازی‌های ایام نوروز در پل‌های تاریخی و دیگر بناهای ارزشمند شهر اصفهان لذت برده است، ادامه می دهد: نورپردازی پل تاریخی خواجو در ایام نوروز مورد پسند مردم واقع شد، اما بی‌شک جاری بودن آب در بستر زاینده‌رود بزرگترین زیبایی برای شهر اصفهان است.

علیرضا محمدی یکی از کسبه بازار اصفهان وجود متکدیان در شهر را یکی از مهمترین نازیبایی‌های هر شهری می داند و می گوید: هر اندازه شهر با المان‌های گُل، تندیس‌ها و سردیس‌ها و حتی نورپردازی‌ها زیباسازی شود، وقتی پشت چراغ قرمز چهارراه بایستی و بخواهی از زیبایی‌های شهر لذت ببری، مشاهده یک متکدی تمام زیباییها را از نظر هر فردی محو می کند به نظر من شهرداری باید نسبت به جمع‌آوری متکدیان، خودروهای فرسوده رها شده در گوشه و کنار معابر، ساختمان‌های مخروبه و سدمعبر مغازه ها اقدامات کند تا زیبایی‌های شهرمان بیشتر به چشم آید.

به اعتقاد محمود جوادی شهروند اصفهانی، زیبایی اصفهان ظرافت خاصی دارد به نظر من مسئولان شهری باید در زیباسازی شهر به این ظرافت‌ها توجه کنند و از نمادهای عظیم که هیچ هویتی برای شهر ندارد، استفاده نکنند.

جالب نیست یک ساختمان آبی باشد یک ساختمان قرمز!

مدیرگروه شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان نیز به ایمنا می‌گوید: متخصصان شهرسازی و معماری، قبل از اینکه زیباسازی را در رنگ زدن و اقدامات آرایه‌ای و تذهیبی بدانند در قالب زیبایی، معماری، شهرسازی و رعایت ضوابط معماری و شهرسازی می‌بینند.

محمد مسعود با بیان اینکه اصل معماری و شهرسازی باید زیبا طراحی شود، ادامه می دهد: برای ساخت و سازهای درون شهری باید مصالح مناسب از نظر اقلیمی و شرایط محیطی در ابعاد، ارتفاع، اندازه و ... در نظر گرفته شود و مقیاس انسانی داشته باشد تا بتوانیم پس از آن به فضاهای سبز شهر بپردازیم.

 وی اظهار می‌کند: معمولا مدیران شهری رنگ‌کردن دیوارها و جدول‌ خیابان‌ها را بهترین اقدام برای زیباسازی شهر می‌دانند، در حالی که به نظر من رنگ کردن دیوارها و جدول‌ها نه وجاهتی دارد نه لزومی، زیرا این رنگ‌ها بعد از یک باران کدر و نمای نامناسبی را به وجود می‌آورد.

این دکترای معماری و شهرسازی با تاکید بر حفظ سبزینگی شهر برای زیباسازی هر چه بیشتر دیار نصف جهان، می‌گوید: باید بر اساس وضعیت کم بارشی، شرایط اقلیمی شهر و با توجه به تاکیدات مسئولان، استفاده از گیاهان با نیاز آبی کم در دستورکار قرار گیرد تا زیبایی های شهر تحت تأثیر شرایط بحرانی قرار نگیرد.

وی ادامه می دهد: استفاده از رنگ و نور در فضاهای شهری بسیار موثر است و باعث شاد شدن روحیه شهروندان می‌شود، البته علیرغم اینکه بسیاری از  رنگ‌ها از نظر روانشناسی تاثیرات خاصی دارد، متأسفانه مطالعات چندانی در این رابطه انجام نشده تا بدانیم از نظر روانشناختی هر کدام از رنگ‌ها در چه طیفی، چه کاربردی و در چه اندازه‌ای می تواند اثر مثبت بر روحیه شهروندان داشته باشد.

 مسعود، نورپردازی مناسب و به جا را در زیبایی و امنیت شهر بسیار موثر می داند و خاطر نشان می‌کند: در خیابان آبشار دوم چند ساختمان با نورهای آبی و قرمز نورپردازی شده که به نظرم این مصرف نور بیهوده است و جالب نیست یک ساختمان قرمز باشد و دیگری آبی!

وی تاکید می‌کند: نورپردازی با شرایط فنی و تخصصی خود می‌تواند بسیار چشم‌نواز و روح‌افزا باشد و هویتی برای ساختمان تعریف کند، اما استفاده از نورهایی که مصرف برق آنها بالا باشد، اقدامی بیهوده است و نه تنها در زیباسازی تاثیری ندارد، بلکه در نازیبایی فضای شهری نیز اثربخش است.

مدیرگروه شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه طبیعت به تنهایی می‌تواند عامل مهم زیباسازی شهر باشد، گفت: ای کاش زاینده رود از آب کافی بهره‌مند شود، زیرا بیش از هر چیز دیگری در روحیه و روان شهروندان مؤثر است و می‌تواند سبب سرزندگی و شادمانی فضای شهری شود.

وی از زیباسازی شهر اصفهان در ایام نوروز ۹۷ ابراز رضایت می کند و ادامه می دهد: به جز اقدامات مهمی که شهرداری در نورپردازی میادین، خیابان‌ها و آثار تاریخی شهر انجام داده بود، بی شک حضور تمام وقت پاکبانان شهر در تمیزی و زیبایی محیط شهری اصفهان تاثیر زیادی داشت.

مسعود اظهار می‌کند: کاربرد فضای سبز شهر اصفهان در ایام نوروز تا حدودی مسافران را از نبود آب در بستر زاینده رود غافل کرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از نکاتی که می‌تواند جزء زیباسازی باشد، امروزه در این راستا قلمداد نمی شود، می‌گوید: یکی از این موارد مناسب سازی شهر برای افرادی است که نارسایی عضوی دارند، همچنین فراهم ساختن بستری مناسب برای گسترش فرهنگ دوچرخه‌سواری است.

 این دکترای معماری و شهرسازی ادامه می‌دهد: این درست نیست که دوچرخه‌سواران شهر تنها امکان دوچرخه‌سواری در مسیرهای۲۰۰ متری را داشته باشند و پس از آن سر و ته محور به ترافیک سخت شهری منتهی شود از این رو مناسب‌سازی برای محور دوچرخه باید استمرار پیدا کند.

وی با بیان اینکه باید برنامه‌ای طراحی و اجرا شود تا هر شهروندی که از ایستگاه‌ها، دوچرخه‌ای به امانت می‌گیرد، بتواند در مسیری مطمئن حرکت کند، اضافه می‌کند: با ایجاد محور مناسب دوچرخه سواری می‌توانیم از مردم بخواهیم که از این مسیرها استفاده کنند و البته آن زمان زیبایی‌های شهر به چشم می‌آید.

مسعود با بیان اینکه زیبایی شهر تنها رنگ کردن جداول خیابان‌ها نیست، افزود: به شدت مخالف رنگ‌کردن جدول خیابان‌ها هستم، زیرا بر آلاینده‌های شهر می‌افزاید، هزینه بالایی دارد و این رنگ‌ها به فضای سبز نفوذ می‌کند.

به گزارش ایمنا، امروزه هنرهایی همچون نقاشی، معماری، گرافیک، تبلیغات محیطی، مبلمان شهری، نورپردازی‌ها، مجسمه‌ها و ... به مدد زیباسازی شهر می‌آید و مجموعه این عوامل در صورت هماهنگی لازم باعث انبساط خاطر و آرامش شهروندان می‌شود.

بی‌شک با توجه به اینکه محیط شهری، زیستگاه شهروندان ساکن در آن محسوب می‌شود که بخش بسیاری از ساعات روز را در آن می‌گذرانند و هر آنچه جلوه محیطی شهر زیباتر شود، احساس تعلق و مسئولیت‌پذیری شهروندان در برابر حفظ و رعایت ضوابط و قوانین شهری نیز تقویت خواهد شد و بالتبع آن بستر و زمینه لازم برای پویایی، تحرک و میل به رشد و شکوفایی در این مناطق افزایش می‌یابد.

کد خبر 340914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.