برنامه هسته ای ایران مثل ساعت به جلو حرکت می کند

برنامه هسته ای ایران مستقل و متکی به نخبگان ایرانی است و بنابراین با وجود فراز و نشیب‌های مختلف بین المللی، تا کنون هیچ نوع فشار اقتصادی و سیاسی قادر به متوقف کردن یا عقب راندن آن نبوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ۱۲ سال پیش در چنین روزی خبر دستیابی ایران به فن آوری غنی سازی اورانیوم و راه اندازی یک زنجیره کامل غنی سازی در نطنز اعلام شد که در پی این خبر با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به پاس قدردانی از تلاش های افتخار آمیز دانشمندان جوان ایران اسلامی، بیستم فروردین ماه، مقارن با تکمیل چرخه سوخت هسته ای در تقویم رسمی ایرانیان «روز ملی فن آوری هسته ای» نام گرفت. اکنون با دستیابی ایران به دانش هسته ای صلح آمیز با هدف تامین انرژی و گرامی داشت این روز درحالی صورت می گیرد که برنامه هسته‌ای ایران طی چندین سال گذشته شاهد تحولات چشمگیری بوده است.

پرتو درمانی هسته ای؛ دستاورد جدید ایران

امروز دوشنبه -۲۰ فروردین- در مراسم بزرگداشت روز ملی فناوری هسته‌ای، با دستور رییس جمهور از اولین شتاب دهنده خطی بومی در داخل کشور که با همکاری متخصصان سازمان انرژی اتمی و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (IPM) طراحی و تولید شده است، بهره‌برداری شد. دستاورد مهمی که شتاب دهنده ذرات است و می‌تواند سرعت ذره‌هایی چون الکترون و هسته اتم را افزایش دهد و منبع مهمی برای ایجاد پرتو در پرتودرمانی محسوب می‌شود.

در این مراسم، صالحی رییس سازمان انرژی اتمی نیز در سخنانی تکنولوژی به کار رفته در این فناوری را بسیار پیشرفته عنوان کرد و گفت: این طرح می‌تواند شروع مبارکی برای آینده روشن و تابناک در عرصه علمی کشور باشد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه مربوط به معرفی برخی دستاوردهای جدید سازمان تأکید کرد که توسعه و گسترش روزافزون فعالیت های مرتبط با حوزۀ تولیدات دارویی که از نیازهای مهم جامعه است، در صدر برنامه‌های سازمان انرژی اتمی قرار داشته و پیگیری این امر به طور مستمر تداوم خواهد یافت.

هراس ترامپ از جایگاه گریز هسته ای ایران

سیدرضا میرطاهر، کارشناس ارشد روابط بین الملل با اشاره به تاثیر توافق هسته ای ایران بر جایگاه قدرت ایران در منطقه و جهان به خبرنگار ایمنا گفت: برنامه هسته ای صلح آمیز ایران در واقع یکی از شالوده های قدرت ملی ایران قلمداد می شود و ایران در این راستا توانسته در زمینه های مختلف فناوری و انرژی هسته ای به پیشرفت های بزرگی دست پیدا کند. در عصر کنونی، در اختیار داشتن فناوری پیشرفته هسته ای که کاربردهای مختلفی در زمینه تولید انرژی، کاربردهای پزشکی، دارویی، کشاورزی و بسیاری از عرصه های دیگر را دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است و به ویژه اینکه ایران خود توانسته در این زمینه با استفاده از خلاقیت ها و تخصص کارشناسان نخبه و جوان خود به این پیشرفتها دست پیدا کند.

وی افزود: همچنین ایران توانسته علاوه بر تاسیسات مختلف هسته ای، در زمینه گسترش فناوری هسته ای در زمینه های صلح آمیز به پیشرفتهای بسیار شایان توجه برسد که در جهان شاید بی سابقه تلقی شود. متاسفانه ایران از سال ۱۳۸۳ تاکنون به دلیل گسترش فناوری هسته ای صلح آمیز، تحت شدیدترین فشارها از جانب کشورهای غربی قرار گرفته و شاهد این بودیم که اعمال تحریم های یک جانبه علیه ایران از سوی آمریکا و اروپا منجر به مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ شد و حدود دو سال و نیم پیش با توافق برجام به نتیجه رسید.

میرطاهر با اشاره به احتمال خروج آمریکا از برجام گفت: اینکه ترامپ هنوز در برجام باقی مانده است، به دلیل هراس از انزوای بین‌المللی یا عمل به تعهدات بین‌المللی آمریکا و حتی به خاطر اینکه حمایت کنگره را ندارد، نیست، بلکه به این دلیل است که هیچ تضمینی وجود ندارد که بدون برجام، ایران مسیر گذشته هسته‌ای خود را طی نکند و به قول مقامات سابق دولت آمریکا، «در جایگاه گریز هسته‌ای » قرار نگیرد. با توجه به اینکه این ترس همچنان به قوت خود باقی است، می‌توان پیش بینی کرد که دونالد ترامپ سرانجام از برجام خارج نخواهد شد، مگر اینکه اطمینان حاصل کند که با خروج از برجام، ایران مسیر هسته‌ ای گذشته را طی نخواهد کرد. از مواضع ایران نیز چنین بر می‌آید که بازگشت به وضعیت هسته‌ای قبل از برجام، حداقل واکنش به تصمیم احتمالی ترامپ خواهد بود.

ایران توانسته کمترین هزینه را برای رسیدن به فناوری هسته ای پرداخت کند​

دیاکو حسینی کارشناس روابط بین الملل نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مهم ترین وجوه برنامه هسته ای ایران اظهار کرد: مستقل ماندن از قدرت های بزرگ پیشرفته و به عبارتی موفقیت های فنی ایران در پیشبرد برنامه های هسته ای و عمدتا متکی بودن بر نیروهای بومی و ملی ایران در مقایسه با سایر کشور های هسته ای که تا به امروز فعالیت های هسته ای خود را آغاز کرده اند، مهم ترین شاخصه ایران در برنامه های هسته ای است.

وی افزود: همچنین ایران توانسته کمترین هزینه را برای رسیدن به فناوری هسته ای پرداخت کند و به رغم تلاش هایی که در دهه های اخیر برای متوقف کردن برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران صورت گرفته، این برنامه ها به اندازه نیاز ایران به لحاظ علمی و استفاده های صلح آمیز، پا بر جا و ادامه دار بوده است و همه این جهات، ایران را سرآمد کشور هایی قرار داده که برای رسیدن به این فناوری در منطقه خاورمیانه و در جهان عرب و اسلام تلاش می کنند. این دو وجه اساسی ذکر شده، مهم ترین اصلی است که ایران را به یک جایگاه متفاوت در پیگیری برنامه های اتمی خود رسانده است.

ایران داوطلبانه فعالیت های غیر ضروری هسته ای  خود را متوقف کرد

حسینی با اشاره به وضعیت هسته ای ایران با وجود مخالفت ها و تحریم ها و در مقایسه با پیش از برجام، اظهار کرد: هیچ محدودیت علمی وفنی برای پیشرفت برنامه های هسته ای در راستای مقاصد قبلی و در ادامه اهداف صلح آمیز وجود ندارد و همه این محدودیت هایی که ایران در توافق هسته ای پذیرفت، از آن دسته ای است که به آنها نیاز نداشته و قابل چشم پوشی بوده است و لطمه جدی و اساسی به پیشرفت های هسته ای و علمی ایران وارد نمی کنند.

از آنجایی که برنامه هسته ای ایران کاملا مستقل و متکی به نیروهای ایرانی است، هیچ نوع فشار اقتصادی و سیاسی قادر به متوقف کردن یا عقب راندن آن نیست. درواقع می توان گفت برنامه هسته ای ایران مانند ساعتی است که به جلو حرکت می کند و تحت هیچ شرایطی به عقب بازنخواهد گشت.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین حتی تحریم های مضاعفی که در صورت خروج آمریکا از برجام و نابودی کامل آن ایجاد می شود، هم نخواهد توانست مانع پیشرفت هسته ای ایران شود، همانطور که در سالهای گذشته، تحریم هایی که بعد از سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ با آن روبرو بودیم، هیچ کدام نتوانست پیشرفت ایران را متوقف کند و در واقع توافق و جهت گیری داوطلبانه ایران بود که منجر به محدود کردن بخشی از فعالیت های غیر ضروری ما شد.

به گزارش ایمنا، در دنیای امروز "قدرت" لازمه بقا است و قدرت علمی، تکنولوژیک و اقتصادی مهم ترین و اصلی ترین ارکان قدرت محسوب می شوند. همانطور که استقلال یکی از اصلی ترین شعارهای انقلاب اسلامی بوده و هست، لزوم دستیابی به قدرت هسته ای و افزایش قابلیت های ایران در حوزه های مختلف، بیش از همیشه احساس می شود تا قدرت کشور در طراز بین المللی باقی بماند.

همانگونه که حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان نیز در مراسم روز ملی فناوری گفت: «اگر دولت آمریکا از برجام عقب نشینی کند، معنایش این است که به پیمانهایشان وفادار نیستند و آبرو و حیثیت خود را لکه دار کرده اند. ما پیشبینی های لازم را کرده ایم؛ برجام باشد یا نباشد بدون آمریکا یا با آمریکا هیچ مشکلی برای فناوری و زندگی ما پیش نمی آید. ما در نقض پیمان آغازگر نیستیم، ولی بدانند اگر برجام را نقض کنند پشیمان می شوند، آمادگی ما بیشتر از آن مقداری است که آنها فکر می کنند و خواهند دید اگر نقض پیمان کنند اثارش را کمتر از یک هفته می بینند.»

کد خبر 340901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.