۱۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵
شکوفایی کشاورزی شهری در قلب فرانسه

به زودی کشاورزی شهری در پایتخت فرانسه شکوفا می شود، این خبر را به تازگی هیدالگو شهردار این شهر اعلام کرده است. وی قصد دارد پاریس را به عنوان سبزترین شهر اروپا معرفی کند.

به گزارش ایمنا، دولت فرانسه در سال ۲۰۱۶ پروژه  Parisculteurs با هدف پوشش ۲۴۷ هکتار از دیوارهای پاریس از گیاهان را تا سال ۲۰۲۰ راه اندازی کرد و حالا طبق این طرح، یک سوم از فضاهای سبز این شهر باید به کشاورزی شهری اختصاص داده شود.

تا کنون ۷۴ شرکت و موسسه دولتی منشور این قانون را امضا کرده اند و برای توسعه کشاورزی شهری در پاریس آماده همکاری هستند.

پاریس نه تنها قصد دارد به تولید میوه و سبزیجات در چنین فضایی بپردازد، بلکه مدل جدید شهری را نیز احداث خواهد کرد. شهروندان ساکن پاریس که در زیرزمین و پشت بام خانه هایشان اقدام به کاشت محصولات کشاورزی و گیاهان می کنند، به شدت از این طرح استقبال کرده اند.

پیش از اقدام برای راه اندازی این پروژه، یکی از بزرگترین مزارع شهری به نام La Recyclerie در فاصله ۲۰ دقیقه ای از برج ایفل و در کنار ایستگاه متروPorte de Clignancourt با مساحت ۱۰۰۰ متر مربع احداث شده بود و هم اکنون بیش از ۱۵۰ گیاه و محصولات کشاورزی مختلف از جمله نخود فرنگی و سیب زمینی را تولید می‌کند و همه آنها در کافه‌ها و رستوران‌های مجاور مورد استفاده قرار می گیرند.

این در حالی است که به عقیده کارشناسان شهری در فرانسه، تبدیل شدن به کشاورزی شهری آسان نیست و نیاز به مدیریت جزئیات دارد. با این حال چنین اقدامی نه تنها می‌تواند زیبایی و محیط زیست شهر را ارتقا دهد بلکه فرصت‌های اشتغال را نیز بسیار افزایش خواهد داد. طرح اولیه کشاورزی شهری در پاریس جهت افزایش پایداری محیط زیست شهری از طریق توسعه کشاورزی روی پشت بام منازل بسیار موفق بوده است.

به گزارش ایمنا، بر اساس پیش بینی‌ها، پایتخت فرانسه تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۰۰ هکتار از پشت بام های شهر را تبدیل به بام سبز می کند که یک سوم آن زیر کشت محصولات کشاورزی می‌رود.

منبع: شهرنوشت

کد خبر 340899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.