ضرورت توجه بیشتر به مقوله «اقتصاد فرهنگ»

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: امروزه یکی از اصلی‌ترین دغدغه های ما مسئله فرهنگ است. فرهنگ می تواند با فرهنگسازی خوب، زمینه رشد اقتصادی را فراهم کند و اقتصاد نیز می‌تواند از فرهنگ به‌خوبی حمایت کند تا هنرمندان بتوانند با کمترین دغدغه به خلق آثار هنری بپردازند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری، در دیدار نوروزی خود با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه که صبح امروز در هنرستان هنرهای زیبا برگزار شد ضمن تبریک سال نو و به فال نیک گرفتن هم‌زمانی سال نو و ماه رجب اظهار کرد: امسال بهار طبیعت با بهار معنویت همراه شد و خوشحالم که خیلی زود به استقبال ماه مبارک رمضان می‌رویم.

وی با تشکر از همه هنرمندان و اصحاب رسانه که در این جلسه حضور داشتند، ادامه داد: اهالی فرهنگ و هنر در همه زمان‌ها جزو بهترین‌ها بوده‌اند و هستند، چون سروکار آن‌ها با ویژگی‌های خاصی است و لذا ما خوشحالیم که با گروه بزرگانی سروکار داریم که حضورشان برای ما باعث افتخار است، به ویژه در شهر اصفهان که یک شهر جهانی است و در همه زمینه‌های فرهنگی و هنری، افتخاری برای کشور به شمار می‌رود.

انصاری با اشاره به شعار سال ۱۳۹۷ گفت: شعار امسال چه زیبا و به‌جا، «حمایت از کالای ایرانی» نام‌گذاری شده و فکر می‌کنم بخشی از این شعار، قطعاً در حوزه فرهنگ و هنر قابل‌اجراست، چراکه نتیجه کار هنرمندان و اهالی فرهنگ می‌تواند تحقق زیبایی در شعار امسال داشته باشد.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های هنرمندان ما این است که شاید نتیجه هنرنمایی‌شان در بعضی از اوقات خیلی مورد استقبال و توجه قرار نگرفته است و امسال که سال «حمایت از کالای ایرانی» نام‌گذاری شده، مفتخرم بگویم که نتیجه تلاش هنرمندان همیشه به ثمر می‌نشیند و امروز در همه جای دنیا، کالای ایرانی پرافتخار است و آثار هنری آن‌ها، مثل خورشید می‌درخشد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان یادآور شد: باید به خاطر شعار امسال در این زمینه به‌خصوص در شهر اصفهان که دارای هنرمندان و فرهیختگان بسیاری در همه شاخه‌های هنری است، بیشتر تلاش کنیم، چراکه نتیجه کار آن‌ها می‌تواند در کشور و در جهان قابل‌توجه باشد.

وی ادامه داد: لذا در این دیدار نوروزی به اهالی فرهنگ چه در حوزه کتاب و نشر و مطبوعات و رسانه و چه در رشته‌های مختلف هنری و قرآن و مساجد اعلام می‌کنم که هر آنچه در حیطه مسئولیت ارشاد است، با کمک خود شما هنرمندان انجام خواهد داد تا اصفهان، همان‌طور که تا امروز سرآمد بوده، بازهم سرآمد باشد.

انصاری با اشاره به کلیدواژه «اقتصاد فرهنگ» اظهار کرد: امروزه یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های ما، مسئلۀ فرهنگ است. فرهنگ می‌تواند با فرهنگ‌سازی خوب، زمینه رشد اقتصادی را فراهم کند و اقتصاد نیز می‌تواند از فرهنگ به‌خوبی حمایت کند تا هنرمندان بتوانند با کمترین دغدغه به خلق آثار هنری بپردازند.

وی ابراز امیدواری کرد: دعا کنیم رحمت خدا در این سال بیشتر نازل شود و مشکل آب کشور و اصفهان حل شود، چراکه اگر زاینده‌رود در این شهر جاری شود، در روحیه همه مردم کشور و اصفهان که پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است، اثر خواهد گذاشت.

پس از ایراد این سخنان از ملک محمد مسعودی، خواننده موسیقی محلی ایران که در جمع هنرمندان حضور داشت، دعوت شد تا هنر خود را به سمع همگان برساند و این هنرمند باوجود کسالتی که داشت، پیش از آغاز خوانش چند بیت بهاری خطاب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: من قبلاً در هنرستان موسیقی ارشاد و تلویزیون و رادیو فعال بودم، اما حقیقتاً دلم از یک‌چیز می‌سوزد و عاجزانه درخواستی دارم که اگر قرار است دولت بودجه‌ای را با توجه به توانمندی هر استان تخصیص بدهد، به ما اهالی موسیقی نیز توجه کند.

وی ادامه داد: یکی از بستگان من در مورچه‌خورت، سوله‌ای را اجاره کرده و کارگاهی را با سه کارگر راه‌اندازی کرده، چون بحث حمایت از کارگاه‌های کوچک موردتوجه دولت است، هرسال از ۸۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان به آن‌ها وام پرداخت می‌شود. من هم در زمانه‌ای که همه می‌دانند بخش فرهنگ پول‌ساز نیست، یک آموزشگاه موسیقی دارم و ۲۵ هنرآموز. تعدادی از فارغ‌التحصیلان رشته موسیقی نیز در این آموزشگاه، مشغول به کار هستند.

مسعودی گفت: اگر قرار است هیچ کمکی به بخش موسیقی نشود، باید فاتحه آن را خواند و دانشجو نگرفت و آموزشگاه را تعطیل کرد، اما وقتی دولت از بالا می‌گوید که می‌خواهیم موسیقی باشد، پس کمک به ترویج موسیقی هم باید باشد. ما هم در این مکان اشتغال ایجاد کرده‌ایم و خوب است که وام‌هایی را نیز برای آموزشگاه‌ها در نظر بگیرند.

وی خطاب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: از شما تقاضا می‌کنم اگر می‌خواهید موسیقی ملی زنده بماند، با استاندار اصفهان دراین‌باره صحبت کنید و در تخصیص بودجه‌ها توجه بیشتری به آموزشگاه‌های موسیقی داشته باشید.

به گزارش ایمنا، در پایان این دیدار صمیمانه، کتاب «نگارستان نقش جهان»، شامل تاریخچه‌ای از هنرستان هنرهای زیبای اصفهان که با پژوهش و نگارش دکتر مهدی نوری تألیف شده، با امضای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان به تک‌تک حاضران اهدا شد.

کد خبر 340777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.