۱۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷
بهار اصفهان چگونه دلنشین شد؟

نوروز ۹۷ شرایط متفاوتی برای پذیرایی از مسافران نوروزی در شهر آب و آیینه فراهم شد، شرایطی که رضایتمندی مسافران و شهروندان را به دنبال داشت.

به گزارش ایمنا، تکاپو برای میزبانی از میهمانان نوروزی از چند ماه قبل در قالب سیاست گذاری، برنامه ریزی، سـازماندهی و نظارت بـر انجام فعالیت های سفر و مدیریت یکپارچه در کلانشهر اصفهان آغاز شد و ۱۰ کمیته شامل اطلاع‌رسانی و روابط عمومی، اصناف و اسکان، بازرسی و ارزیابی، حمل و نقل و ترافیک، فرهنگی و تفریحی، قضایی و انتظامی و ایمنی و حوادث، امنیت و حراست در ستاد نوروزی شهرداری اصفهان تشکیل و از ۲۸ اسفندماه به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

زیباسازی‌های شهر، نورپردازی‌های ویژه، برنامه‌های فرهنگی متنوع، مهیا کردن مکان های اسکان و ... زمینه میزبانی متفاوت در اصفهان و ایجاد بهاری دلنشین را فراهم کرده بود.

مسئولان در باغ فدک

اما شرایط متفاوت میزبانی اصفهان به گونه ای بود که محمد علی شجاعی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اصفهان طی بازدید سر زده از کمپ گردشگری باغ فدک گفت: در ستاد خدمات سفر شهر اصفهان تدارک تمامی الزامات دیده شده است

وی با بیان اینکه اصفهان ظرفیت بالایی در جذب گردشگر دارد، ادامه داد: پتانسیل گردشگری اصفهان به گونه ای است که می‌تواند چندین برابر ظرفیت فعلی گردشگر جذب کند که امیدواریم همکاری اتاق بازرگانی و میراث فرهنگی در این راه موثر باشد.

معاون استاندار اصفهان از مجموعه فعالیت های شهرداری تشکر کرده و گفت: در ایام نوروز فضای خوبی برای اسکان مسافران فراهم شده است، همچنین در باغ فدک تمامی خدمات رفاهی و ایمنی فراهم شده تا مسافران بتوانند خاطرات خوبی را در شهر اصفهان برای خود رقم بزنند.

فتح الله معین، رییس شورای اسلامی شهر نیز در خصوص فعالیت ستاد خدمات سفر گفت: تاکید بر این بوده که همه مسافرانی که اصفهان را به عنوان مقصد نوروزی خود قرار می‌دهند در شهر اصفهان دچار مشکل نباشند و از نظر اسکان، راهنمایی، پذیرایی و سرویس حمل و نقل عمومی و تمام نیازهای یک مسافر به نحو مطلوبی برای  آنان مهیا شود که خوشبختانه بخشی از این خدمات که مربوط به شهرداری اصفهان بوده به نحو مطلوبی انجام شده است.

وی افزود: نوروز امسال سازماندهی های انجام شده برای هدایت مسافران و مشارکت دادن بخش خصوصی و عمومی  را بیش از سالهای قبل داشتیم.

علی مقدس زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان نیز در حاشیه بازدید از باغ فدک گفت: نوروز ۹۷ مسئولان دست‌اندرکار و متولیان ارائه خدمات به مسافران و مهمانان شهر اصفهان تمام تلاش خود را برای ارائه بهترین خدمات به لحاظ کمی و کیفی به کار بردند.

وی با بیان اینکه امکانات خوبی برای پذیرایی از مسافران نوروزی در اصفهان فراهم‌ شده است، افزود: استان اصفهان با همه قابلیت‌ها، فرصت‌ها و جذابیت‌های تاریخی یکی از قطب‌های جدی گردشگری در کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه به طور حتم توسعه اقتصادی استان با رویکرد گردشگری تعریف می‌شود، افزود: جذب گردشگر و افزایش توریست در طول سال یکی از فرصت‌هایی است که می‌تواند باعث رونق اقتصادی، معرفی فرهنگ غنی اصفهان و انتقال این فرهنگ به سایر نقاط کشور شود.

نگارستانی به وسعت نصف جهان

اما یکی از اقداماتی که حال و هوای نصف جهان را در ایام نوروز متفاوت کرد و فضایی بهاری و شاداب به شهر بخشید، زیباسازی شهر بود. امسال پروژه های زیباسازی شهرداری اصفهان با شعار «نگارستان بهار» اجرا شد. یکی از ویژه ترین اقدامات تابلوهای نقاشی با موضوع بهار بود که در این طرح ۵۰ دانشجوی رشته نقاشی، بهار و شکوفایی طبیعت را بر روی بوم ترسیم کردند.

نورپردازی های ویژه ای در این ایام در پل شهید شاهمرادی، خیابان آتشگاه، خیابان کاوه حدفاصل ۲۵ آبان تا میدان شهدا و ضلع شمالی میدان لاله انجام شد، فضاسازی های شهری در مناطق ۱۵ گانه نیز از جمله نماد کارت پستال در محور بین تختی و میدن امام حسین(ع) و دیگری در پارک ایثارگران، همچنین نماد شمسه در میدان بزرگمهر انجام شد.

آماده سازی و نصب نماد سرو در میدان امام حسین(ع) یکی دیگر از طرح های زیباسازی شهر بود، این سروها که تمثیلی از فرارسیدن بهار و شکوفایی طبیعت بود در ابعاد سه متر تهیه و طرح و رنگ‌های زیبای بهاری به سبک نقاشی ایرانی بر روی آنها ترسیم و رنگ آمیزی شد.

نمادهای «شادی» و «رویش» به عنوان دو نماد مفهومی از جنس فلز و در رنگ‌های شاد و متنوع طراحی و در خیابان آمادگاه و چهارباغ بالا نصب شد. همچنین نماد نگاتیو، تجسمی خاطره آمیز از فیلم‌های قدیمی دوربین‌های آنالوگ را در ابعاد سه در شش متر در شهر به نمایش گذاشت، عناصر هفت سین نظیر سبزه و تنگ ماهی بر روی این سازه قرار گرفت و امکان عکاسی شهروندان را فراهم کرد.

همچنین در ایام نوروز فضاسازی‌هایی در گلستان شهدای اصفهان و گلزار شهدای رهنان با نماد لاله انجام و مورد استقبال شهروندان قرار گرفت.

طراحی و نصب مکعب‌های بزرگ مزین به خطوط و نقوش سنتی و هنرهای آیینی از دیگر اقدامات نوروزی است، این مکعب‌ها که در نزدیکی بوستان‌ها و در جوار محورهای تاریخی قرار گرفت، معرف هنرهای اصیل ایرانی بود و فضایی مناسب جهت عکاسی در اختیار شهروندان و گردشگران قرار داد.

تدارک ۷۰ عنوان برنامه فرهنگی نصف جهان

نوروز امسال ۷۰ برنامه فرهنگی و ۵۰۰ رویداد برنامه‌ریزی شد، برنامه های فرهنگی و آیینی حال و هوای قدیم اصفهان را به نمایش می گذاشت در واقع امسال برنامه های فرهنگی و تفریحی ستاد تسهیلات سفر با رویکرد معرفی تاریخ و هویت این شهر برنامه‌ریزی شد.

البته در ستاد نوروزی سعی شده بود که برنامه های فرهنگی به صورت عادلانه در مناطق مختلف شهر به اجرا در آید بر این اساس برنامه های فرهنگی - تفریحی ایام نوروز با توجه به سلایق مختلف افراد و در مکان های تفریحی مانند ناژوان، پل خواجو، باغ فدک، صفه، میدان امام(ره)، محور چهارباغ و باغ فدک برگزار شد که خوشبختانه با استقبال بی نظیر مسافران و شهروندان روبه رو بود.

در نوروز برنامه‌ آیینی "به وقت فروردین " در محورهای تاریخی پل خواجو  و تخت فولاد اصفهان برگزار شد که با استقبال بی نظیر شهروندان روبرو شد. همچنین ویژه برنامه فرهنگی مختلفی در میدان امام(ره) و محور تاریخی چهارباغ برگزار شد؛ منطقه ناژوان نیز میزبان برنامه های فرهنگی و تفریحی با رویکرد تفریحی و کوه صفه میزبان برنامه‌های فرهنگی و ورزشی  بود.

در حمام علی قلی آقا نمایش «حمام دامادی» که برگی از هویت و تاریخ این شهر است، اجرا شد، همچنین در عصارخانه شاهی و موزه حمام رهنان اجرای موسیقی‌های تک نوازی برگرفته از اشعار کهن این شهر و مرتبط با آن مکان جغرافیایی برنامه‌ریزی شده بود.

اجرای برنامه‌های متنوع شامل جنگ‌های شادی و مراسم آیینی از دوم تا ۱۲ فروردین ماه در محورهای چهارباغ، کمپ فدک، ناژوان، صفه و میدان نقش‌جهان، برگزاری نمایش‌های آیینی در پل خواجو و تخت فولاد و اجرای ویدئومپینگ در پل خواجو از جمله برنامه‌های عید نوروز بود که با استقبال شهروندان اصفهان و گردشگران نوروزی همراه شد.

بازدید نیم میلیون گردشگر از ناژوان

یکی از مراکز گردشگری شهر اصفهان منطقه ناژوان است که در طول سال نیز مورد استقبال گردشگران قرار می گیرد در این راستا هر ساله شهرداری با تمهیدات ویژه و آماده سازی فضای مناسب از گردشگران نوروزی پذیرایی می کند. از روزهای ابتدایی فعالیت ستاد خدمات سفر شهر اصفهان تا روز ۱۳ فروردین ماه حدود ۵۰۰ هزار نفر از امکانات گردشگری- تفریحی ناژوان بازدید کرده‌اند.

در ایام نوروز تمام مراکز تفریحی مجموعه ناژوان از جمله باغ پرندگان، باغ خزندگان، باغ موزه پروانه‌ها، شهربازی، تله سیژ، آکواریوم و جاده سلامت مورد استقبال مسافران و شهروندان اصفهانی قرار گرفت.

ارایه بسته کاملی از خدمات رفاهی و تفریحی در کوه صفه

نوروز امسال در مجموعه کوهستانی صفه نیز بسته کاملی از خدمات رفاهی و تفریحی ارایه شد که مورد استقبال کم نظیر مسافران و شهروندان قرار گرفت.از ابتدای فعالیت ستاد هماهنگی خدمات سفر شهر اصفهان تا پایان سیزدهم فروردین ماه سال‌جاری ۷۲ هزار نفر از مجموعه کوهستانی صفه دیدن کردند. از روز دوم تا یازدهم فروردین ۹۷ رستوران بازی در میدان گردهمایی پارک کوهستانی صفه همراه با ایستگاه بازی رباتیک مخصوص مسافران نوروزی تدارک دیده شد. کمیته فرهنگی تفریحی ستاد تسهیلات سفر شهر اصفهان برنامه ریزی برای اجرای چندین برنامه و رویداد فرهنگی و ورزشی را نیز در پارک کوهستانی صفه انجام داد.

هتل‌ها و مهمانسراها اولویت اسکان مسافران نوروزی

با توجه به شرایط ایمنی، بهداشتی و... اولویت اسکان مسافران نوروزی با هتل‌ها و مهمانسراها بود و پس از تکمیل ظرفیت آنها، منازل استیجاری، کلاس‌های درس مدارس آموزش‌وپرورش محل اسکان مسافران بود و درنهایت نیز باغ فدک برای مسافران چادر خواب در نظر گرفته شد تا محل اقامت گردشگران با مشکلی مواجه نشود. البته ورزشگاهها نیز برای زمان اضطرار پیش بینی شده بود که با توجه به آب و هوای خوب اصفهان در ایام نوروز بیشتر مسافران ترجیح می دادند در فضای باز اسکان یابند از این رو مسافران نوروزی استقبال زیادی از باغ فدک داشتند.

قفل ترافیک در شهر نداشتیم

در ایام نوروز با وجود حضور گسترده مسافران نوروزی، شاهد راهبندان های طولانی مدت و قفل ترافیک در شهر اصفهان نبودیم بر اساس برنامه ریزی های کمیته حمل و نقل حجم زیادی از بار ترافیکی ورودی شهر به میدان استقلال و محور آزادگان منتقل شد که همین موضوع به کاهش ترافیک کمک زیادی کرد. به جز محدوده مرکزی شهر از جمله خیابان های چهارباغ پایین، باغ گلدسته، استانداری و میدان امام‌ حسین که در برخی از ساعات روز به دلیل قرار گرفتن آثار تاریخی شهر اصفهان و بازدید گردشگران در مسیر این محورها با ترافیک روبه رو می شود،  سایر معابر ترافیک روانی داشت.

یکی از راهکارهای کمیته حمل و نقل برای کاهش ترافیک هسته مرکزی شهر راه اندازی اتوبوس گردشگری بود. در نوروز امسال نخستین دستگاه اتوبوس گردشگری خط ۱۰۰ اصفهان در مسیرهای سی‌وسه پل، پل چوبی، پل بزرگمهر، باغ گل‌ها، چهارباغ خواجو، شکرشکن برای دسترسی به میدان امام (ره)، میدان امام علی (ع)، خیابان‌های عبدالرزاق، حکیم، استانداری، باغ گلدسته، هتل عباسی و مسیر منتهی به هتل پل راه‌اندازی و با استقبال گسترده گردشگران و مسافران نوروزی رو به رو شد.

پارکینگ‌های عمومی شهر نیز برای خدمات رسانی بیشتر به گردشگران تا ساعت ۲۴ باز بود و با نرخ مصوب و ارائه رسید دریافت به شهروندان خدمت‌رسانی کردند، ظرفیت پارکینگ طبقاتی طالقانی در ابتدای خیابان چهارباغ عباسی نیز دو برابر شد و ظرفیت پارکینگ خودرو در محدوده پارک کوهستانی صفه نیز به ۱۱۰۰ واحد پارک افزایش یافت.

طبق اعلام کمیته حمل و نقل ناوگان تاکسیرانی در همه مکان‌های تاریخی، تفریحی و گردشگری شهر مستقر بود و با نرخ مصوب در ۱۲ نقطه ایستگاه های میدان امام (خیابان سپه)، کوچه سعدی و پشت مطبخ، خیابان حافظ، میدان امام علی (خیابان عبدالرزاق)، میدان امام علی (خیابان حضرت ولی‌عصر)، منارجنبان، باغ پرندگان، تله سیژ، آکواریوم، باغ فدک، باغ غدیر، تله کابین صفه، شهررویاها، مرکز تجاری قلب شهر (سیتی‌سنتر) و میدان خواجو خدمت رسانی می کرد. ناوگان اتوبوسرانی در سطح شهر اصفهان نیز فعال بودند و به شهروندان و مسافران نوروزی سرویس دهی می کردند. یکی دیگر از برنامه های این کمیته ارایه نقشه تمام هوشمند «ترافیک اصفهان» با لایه‌های مختلف به مسافران نوروزی بود که تمام خدمات، امکانات و نیازهای گردشگران را برای آنها فراهم می‌کرد.

راهنمایان دوچرخه‌سوار؛ راهنمای گردشگران

و اما کمیته اطلاع رسانی ستاد خدمات سفر شهر اصفهان برنامه‌ریزی‌های مختلفی برای هدایت و راهنمایی هر چه بهتر گردشگران نوروزی انجام داد. بر این اساس در ایام نوروز علاوه بر استقرار بیش از ۳۰ کیوسک اطلاع رسانی به منظور اطلاع رسانی میدانی و محیطی، راهنمایان دوچرخه سوار را نیز برای راهنمایی گردشگران فعال کرده بود در این راستا دوچرخه سواران آشنا به حوزه گردشگری، در طول محورهای تاریخی و فرهنگی شهر اصفهان تردد داشتند تا اطلاعات لازم را در اختیار گردشگران قرار دهند که خوشبختانه این طرح مورد استقبال گردشگران قرار گرفت.

طراحی پویش مردمی "به اصفهان رو" نیز از دیگر اقدامات این کمیته بود، این پویش اصفهان را به عنوان یک مقصد گردشگری جذاب در طول سال، معرفی کرد از طریق این پویش، شهروندان اصفهانی و گردشگران می‌توانستند مقاصد گردشگری اصفهان به ویژه نقاط کمتر دیده شده را در شبکه‌های اجتماعی معرفی و اطلاع رسانی کنند. در ربات تلگرامی این پویش سوالات متداول گردشگران پاسخ داده می شد تا گردشگر بتواند به صورت آنلاین اطلاعات لازم در خصوص شهر اصفهان را به دست آورد.

همچنین شبکه اطلاع رسانی شهر با تمامی ظرفیت رسانه‌ای و اطلاع رسانی خود در این ایام فعال بود و سامانه ارتباطات مردمی ۱۳۷ نیز در طول ایام نوروز به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی گردشگران نوروزی بود.

کمترین تنش و مشکل در نوروز ۹۷

کمیته انتظامی ستاد هماهنگی خدمات سفر توانست در ایام نوروز مشکلات و تخلفات شهری را به حداقل برساند، نظرسنجی و آمارهای به دست آمده بیانگر کمترین تنش و مشکل در نوروز ۹۷ است. ۷۷ خودرو برای نظارت در سطح شهر فعال بودند و از بروز هر نوع تخلف شهری از جمله فعالیت کلید به دستانی که به صورت غیر مجاز اقدام به اجاره منزل می‌کردند، دستفروشی و تکدی گری و ... جلوگیری می‌کردند.

تامین ایمنی شهر در نوروز ۹۷

کمیته ایمنی ستاد خدمات سفر شهر اصفهان در ایام نوروز با آماده باش  ۱۷۰۷ نیروی آتش‌نشان از جمله ۷۲۰ نیروی وظیفه، ۷۸۴ نفر نیروی کادر، تعداد ۱۱۱ افسر کشیک و ۹۲ نفر از مسئولان این سازمان در باغ فدک مراقب ایمنی و سلامت مسافران بود.

در ایام نوروز ۲۹ هزار و ۷۹۷ تخته چادر در کمپ گردشگری باغ فدک برپا شد که با حضور به موقع ماموران آتش‌نشانی و استفاده از دستگاه‌های حرارت‌سنج تعداد دو هزار و ۲۶۱ سیلندر گاز از این چادرها خارج شد. وجود سیلندرها در داخل چادر مسافران اسکان یافته در کمپینگ باغ فدک می‌توانست حوادث تلخ و جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. در ایام نوروز ۹۷ تعداد سه حریق جزیی و ۲۲ حادثه در باغ فدک اتفاق افتاد که با حضور به موقع جان بر کفان سازمان آتش‌نشانی این وقایع هیچ گونه خسارت جانی در بر نداشت و خسارت‌های مالی آنها نیز جزیی بود.

ماموران آتش نشانی علاوه بر تامین ایمنی مسافران نوروزی، مراقب شهر نیز بودند به طوری که در سطح شهر اصفهان نیز تعداد ۱۷۸ خودرو آتش نشانی مستقر و ۴۴۳ نفر از نیروهای این سازمان نیز آماده‌باش بودند.

کد خبر 340759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.