۱۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
معافیت ۵ ساله؛ آری یا خیر؟

قانون پنج ساله کردن معاینه فنی خودروها از همان ابتدای تصویب با مخالفان موافقان زیادی روبه‌رو بوده است، اما آیا این قانون برای تمام خودروهای جدید باید یکسان اعمال شود؟

به گزارش ایمنا، در حالی که ۷۰ درصد آلودگی هوای کلانشهرها ناشی از تردد خودروها است، تصویب قانون معافیت پنج ساله خودروها از معاینه فنی در سال ۹۰ با واکنش‌های مثبت و منفی متعددی از سوی کارشناسان و شهرداری ها مواجه شد. اگرچه افزایش زمان معاینه فنی خودروها موجب خوشنودی مردم شد که مجبور بودند ساعت‌ها زمان خود را در صف‌های طویل مراکز معاینه فنی بگذرانند؛ اما هیچ‌کس نمی‌تواند تاثیر معاینه فنی خودروها را در کاهش تصادفات، کنترل آلودگی هوا و در نتیجه حفظ زندگی مردم انکار کند.

امیر مهرزاد، یک کارشناس حمل و نقل شهری در این باره به ایمنا گفت: یک ایراد اساسی به قانون پنج ساله شدن معاینه فنی خودروهای نو وارد است که آیا همه خودروهای جدید در یک سطح کیفیت قرار دارد که پنج سال از معاینه فنی معاف شود.

وی افزود: ایجاد یک سیاست تشویقی برای خودروهای با کیفیت که آلایندگی کمی دارد، طرح خوبی است، اما نباید همه تولیدات را به یک شکل ببینیم.

این کارشناس ارشد حمل و نقل شهری پیشنهاد داد: خودروهای تولیدی باید از نظر کیفیت درجه بندی شود و معافیت معاینه فنی بر مبنای کیفیت خودرو ارایه شود در این صورت هم مردم به سمت خرید خودروهای بهتر می‌روند و هم سازندگان در جهت ارتقاء کیفیت تولیدات خود حرکت می‌کنند.

مهرزاد خاطرنشان کرد: معافیت معاینه فنی بد نیست، اما اینکه همه تولیدات در یک رده قرار بگیرد، بی انصافی است.

وی ادامه داد: در شهرهای دنیا در این راستا فراتر عمل کردند و به دلیل مجهز بودن خیابان‌هایشان به دوربین، اطلاعات خودروها را دارند و می‌دانند یک خودرو بیشتر در چه مسیرهایی تردد می‌کند، بنابراین معافیت معاینه فنی علاوه بر کیفیت بر مبنای مسیرهای تردد هم تعیین می‌شود.

از آلودگی خودروهای فرسوده چشم‌پوشی نکنیم

اما غلامرضا شیران، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان معتقد است که قانون معاینه فنی خودروهای جدید نباید بهانه ای باشد تا از آلودگی خودروهای فرسوده‌ ای که در سطح شهر تردد می‌کنند، چشم پوشی کنیم، اکنون خودروهای سنگین و سرویس‌های اتوبوس شرکت‌ها به راحتی در شهر تردد و آلایندگی زیادی به شهر تحمیل می‌کنند.

وی ادامه داد: با این وضعیت چه اشکالی دارد که خودروهای جدید و با استاندارد از معاینه فنی پنج سال معاف شود، خودروهای جدید میزان آلایندگی کمتری نسبت به خودروهای بیش از پنج سال ساخت دارد، مگر اینکه در بدو امر خودروهای جدید استانداردهای زیست محیطی را رعایت نکرده باشد.

کد خبر 340746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.