طرح توسعه خط یک مترو امسال کلید می‌خورد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: طرح توسعه خط یک مترو از ایستگاه قدس به سمت دانشگاه صنعتی اصفهان به طول پنج کیلومتر با پنج ایستگاه امسال کلید می‌خورد.

علیرضا صلواتی در گفتگو با خبرنگار ایمنا، تقویت و توسعه حمل و نقل عمومی را مهمترین عامل دستیابی به توسعه پایدار شهری خواند و گفت: در برنامه اصفهان ۱۴۰۰، سهم ۱۰ درصدی برای قطارشهری از ناوگان حمل و نقل عمومی پیش بینی شده است.

وی با اشاره به تعریف سه خط برای قطارشهری اصفهان، افزود: برای اصفهان سه خط اصلی تعریف شده که شامل خط شمال به جنوب (شهرک قدس به پایانه صفه)، خط دوم حدفاصل دپوی زینبیه تا خمینی شهر و خط سوم  از میدان آزادی به سمت غرب یعنی فولاد شهر است که خطوط درون شهری حدود ۶۰ کیلومتر و خطوط برون شهری حدود ۱۵۰ کیلومتر است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه داد: طول خط یک مترو اصفهان ۲۰ کیلومتر است که در سال گذشته به آزادی و در نهایت به ایستگاه پایانی خود یعنی صفه رسید و بر این اساس شهروندان می‌توانند از ایستگاه قدس در خیابان امام خمینی(ره) تا ایستگاه صفه با مترو سفر کنند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در ایستگاه میدان امام حسین(ع)، اظهارکرد: ایستگاه امام حسین سه ورودی در شمال شرقی، جنوب شرقی و سمت غرب میدان دارد که ایستگاه شمال شرقی آن به روی شهروندان باز شده و تلاش می کنیم دیگر ورودی های این ایستگاه را نیز برای رفت و آمد مسافران مهیا کنیم.

صلواتی با بیان اینکه ایستگاه انقلاب دو ورودی غربی و شرقی دارد، گفت: ایستگاه غربی آن ابتدای خیابان عباس آباد وارد مدار شده و به زودی ضلع شرقی آن نیز افتتاح می‌شود.

وی از توسعه خط یک قطار شهری اصفهان خبر داد و افزود: طرح توسعه خط یک از ایستگاه قدس به سمت دانشگاه صنعتی اصفهان به طول پنج کیلومتر با پنج ایستگاه امسال کلید می خورد و تا پایان سال ۹۸ تکمیل و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: با اجرای طرح توسعه، طول خط یک از ۲۰ کیلومتر به ۲۵ کیلومتر افزایش می‌یابد که در حال حاضر نیز طرح‌ها و پیمانکار آن انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه مسیر خط دو قطار شهری اصفهان حدفاصل دپوی زینبیه تا خمینی شهر به طول ۲۳ کیلومتر در سال ۱۳۸۵ به تصویب شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور رسید، اظهارکرد: مطالعات آن در سال ۱۳۹۰ توسط مشارکت مترا، پژوهش، سیسترا انجام شده است.

اطلاع‌رسانی خطوط مترو در تابلوهای شهر

صلواتی خاطرنشان کرد: مسیر مصوب خط دو قطارشهری اصفهان از شمال شرق به طرف غرب اصفهان است و از شهرک امام حسین(ع)، خیابان زینبیه، میدان لاله، میدان قدس، میدان امام علی(ع)، چهارراه شکرشکن، خیابان باغ‌گلدسته، تقاطع با میدان امام حسین(ع) در خط یک و بعد مسیر خود را از خیابان طالقانی به سمت غرب، ادامه می‌دهد و از خیابان کاشانی، خیابان صاحب روضات و زیر بزرگراه شهیدخرازی عبور و در انتهای کهندژ فاز نخست آن تمام می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر عملیات اجرایی فاز اول خط دوم قطار شهری اصفهان از میدان زینبیه تا میدان امام علی(ع) آغاز شده و به زودی مراحل انتخاب پیمانکار فاز دوم خط ۲ قطار شهری اصفهان از میدان امام علی(ع) تا ایستگاه مدرس در غرب بزرگراه خرازی انجام می شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان در خصوص خط سوم قطار شهری اصفهان، گفت: خط سه قطارشهری اصفهان از میدان آزادی به سمت غرب، ابتدای اتوبان ذوب آهن به طول ۱۰ کیلومتر و ۱۰ ایستگاه است که مراحل انتخاب پیمانکار و مقدمات اجرایی آن در حال انجام است.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است خط سه از میدان آزادی به سمت شرق نیز ادامه یافته و با خط دو در حوالی میدان لاله متصل شود تا مترو به صورت شبکه درآید.

صلواتی با بیان اینکه خط یک قطار شهری اصفهان از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۲۱ به شهروندان سرویس دهی می کند، تصریح کرد: در تلاش هستیم مدت زمان فعالیت مترو را افزایش داده و سر فاصله حرکت قطار شهری که ۱۵ دقیقه است را به ۲ و نیم دقیقه برسانیم.

وی اظهارکرد: تا چهار ماه پیش تنها ۱۸ هزار نفر از شهروندان اصفهانی برای انجام سفرهای درون شهری خود از مترو استفاده می کردند، در حالی که در حال حاضر آمار استفاده کنندگان از این وسیله نقلیه پاک به ۳۰ هزار نفر افزایش یافته است و در آینده نیز روزانه بیش از ۵۰ هزار نفر را جابه جا خواهد کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ایستگاه‌های تاکسی، دوچرخه و موتورسیکلت در مجاورت ایستگاه‌های قطار شهری تعبیه می شود تا شهروندان بتوانند بعد از پیاده شدن از مترو مابقی سفرهای خود را به راحتی انجام دهند، خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی خطوط مترو در تابلوهای شهر در دستور کار است، همچنین در سال جاری نمادهای قطار شهری در تابلوهای پیام رسان شهری و تابلو راهنمای مسیر نصب خواهد شد.

صلواتی گفت: ارایه کارت‌های تخفیف دار به شهروندان به منظور تشویق برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی پیش بینی شده است.

کد خبر 340734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.