۱۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۱
راهزنی تلگرام!

«تلگرام در حال حاضر در حال راهزنی از مردم است.» این جمله‌ای کوتاه اما قابل تامل از ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی بود که در هفته جاری آن را مطرح کرد. جمله‌ای که به نظر می‌رسد از مخاطرات بالقوه تلگرام خبر می‌دهد.

به گزارش ایمنا، تلگرام که از سالهای قبل تا به امروز در قامت یک پیام‌رسان، بدون هیچ گونه چشم داشت درآمدی راهی تلفن‌های همراه مردم جهان به خصوص ۴۰ میلیون نفر یا ۷۰ درصد از ایرانیان شد حالا امروز راه را برای ورود به فضای اقتصادی هموار دیده و به دنبال کسب منفعت برای خود است.

این درحالی است که بنا بر نگاه مسئولان، گناه این پیام رسان ورود به حوزه فروش ارزهای رمزنگاری شده است که تحت پلتفرم "بلاک‌چین" فعالیت می‌کند که با استمرار این روند فضایی همچون شرکت‌های هرمی بر جامعه سایه می‌اندازد و با هر معامله‌ای سودی نصیب مدیریت این شبکه می‌شود، از همین رو بود که فیروزآبادی گفت استمرار این روند همانند یک استعمار اقتصادی است و ریاست شورای عالی فضای مجازی کشور یعنی حسن روحانی، بدون ذکر نامی از تلگرام گفته نباید انحصاری در فعالیت پیام رسان‌ها وجود داشته باشد و به دبیر این شورا دستور داده تا این حصر رفع شود.

اگرچه فعالیت پیام‌رسانی همانند تلگرام مزایایی برای شرکت های خرد و نوپا داشته و طبق آمار غیر رسمی نزدیک به ۳۰ درصد از کاربران این پیام‌رسان درآمدزایی خوبی از این حوزه دارند اما با توجه به اینکه ۴۰ میلیون نفر کاربر ایرانی در این فضا حضور دارند و ۶۰ درصد از پهنای باند کشور متعلق به این شبکه است در خرید و فروش ارز رمزنگاری شده تلگرام یعنی "گرام" اما و اگرهایی وجود دارد که شورای عالی فضای مجازی درصدد رفع این اشکال است.

فرصت خوب اقتصادی

نوید ادریس، فعال حوزه آی‌تی با بیان اینکه تلگرام به خودی خود شغلی ایجاد نمی‌کند به "ایمنا" گفت: تلگرام بستری برای فروش و عرضه محصولات است. این درحالی است که در گذشته روزنامه‌ها امر اطلاع‌رسانی را انجام می‌دادند و در حاشیه آن تبلیغاتی هم انجام می‌شد اما امروزه پیام رسان‌ها با هزینه کمتری خوانندگان بیشتری را به خود جذب کرده‌اند و درآمد خوبی هم دارند. 

وی افزود: از سال ۲۰۱۳ تا امروز این شبکه مجازی ۴۰ میلیون کاربر ایرانی و بیش از ۵۰۰ هزار کانال دارد و با این میزان کاربر موقیعت خوب اقتصادی فراهم کرده است. اولین فعالیت‌های اقتصادی در این شبکه با ایجاد کانال‌ها و جذب آگهی انجام شد که قیمت‌هایشان از چند هزارتومان تا چند صد هزار هم می‌رسد.

این کارشناس ارشد هوش مصنوعی اضافه کرد: تلگرام از سوی سازمان غیرانتفاعی کارآفرینی در آلمان پشتیبانی مالی می‌شود و یک شبکه اجتماعی (متن باز مبتنی بر رایانش ابری) است و در کل جهان ۲۰۰ میلیون نفر کاربر دارد. بعد از فعالیت‌کانال‌ها، سال ۲۰۱۵ ربات‌های تلگرامی وارد این شبکه شدند که هم فضا کمی پیچیده‌تر و کمی هم جذاب تر شد. این ربات‌ها یک سالی هست که به طور جدی تری وارد این فضای اقتصادی شده‌اند و قابلیت خرید و فروش و فروشگاه سازی و اتصال به درگاه پرداخت نیز دارد، علاوه بر این بسیاری از افراد وارد حوزه ساخت ربات شده‌اند که درآمدزایی خوبی دارد. 

درآمدهای میلیاردی

ادریس با بیان این مطلب که اگر هر  یک از ۵۰۰ هزار کانال تلگرامی روزانه هزار تومان هم درآمد داشته باشند روزانه چیزی حدود ۵۰۰ میلیون تومان درآمد از این شبکه کسب می‌شود، گفت: البته این رقم بیشتر از این است تا جایی که گفته می شود روزانه چند میلیارد به واسطه از این شبکه کسب می‌شود.

وی افزود: کسب درآمد از تلگرام به قدری پیشرفت داشته که امروزه مخابرات از طریق ربات‌های تلگرامی شناسه های قبوض افراد را برایشان ارسال و از همین طریق هزینه آن را می تواند دریافت ‌کند.

ضررهای فیلتر تلگرام

این فعال حوزه آی‌تی تصریح کرد: اگر تلگرام نباشد، به وسیله شبکه های دیگر این اقدامات می تواند انجام شود اما فیلتر تلگرام تلاش های چند ساله برای پیشرفت مشاغل و کارآفرینان به ویژه سهولت  ارتباط با مشتری را از بین می‌برد. 

ادریس در پاسخ به اینکه اگر تلگرام فیلتر شود آیا پیام رسان ایرانی می‌تواند خلا آن را پوشش دهد؟ گفت: مهم ترین معضل در کسب و کارها، فروش است. این درحالی است که یکی از مزیت‌های تلگرام افزایش و سهولت ارتباط مشتری هاست که این مهم امر فروش را تسهیل می‌کند. اگر تلگرام به هر دلیلی فیلتر شود مخاطبان چند ده میلیونی از بین می‌روند. از این رو اگر قرار باشد پیام رسان جدید وارد این عرصه شود باید مدت زیادی را برای جذب مخاطب صرف کند.

وی پیش بینی کرد: سرعت رشد پیام رسان داخلی کمی کند خواهد بود. این درحالی است که "وایبر" و "وی‌چت" نیز مدت زمان زیادی را برای جلب اعتماد مردم صرف کرد. زمانی که کاربران از یک پیام رسان به پیام رسان دیگری "سوییچ" کنند ریزش‌های زیادی شاهد خواهیم بود.

کوچ از تلگرام

به گزارش ایمنا، از زمانی که ابهاماتی در روند فعالیت تلگرام پدید آمد پیام‌رسان‌های متعددی که مدعی بودند شبیه تلگرام هستند در صفحات مجازی تبلیغ شد. معروفترین پیام رسان ایرانی اخیرا با اختلالی روبرو شد که مشکلاتی برای وزیر ارتباطات ایجاد کرد. این نشان می‌دهد این پیام‌رسان‌ "باگ" های زیادی دارد. تا جایی که وزیر پیشنهاد داد اگر من به جای مدیر مذکور بودم مسابقه ای ترتیب می‌دادم تا "باگ" های این پیام‌رسان مشخص شود.

علاوه بر این یکی از ابهاماتی که درباره پیام‌رسان‌های ایرانی وجود دارد نحوه درآمدزایی آنهاست و باید مشخص شود چگونه از اطلاعات کاربران درآمد خواهند داشت.

با تمامی این تفاسیر همانطور که کوچ به تلگرام یک‌شبه انجام نشد و مدت زیادی صرف شد تا جمیعت کاربرانش به ۲۰۰ میلیون برسد، پیام رسان ایرانی جدید نیز باید همین روند را طی کند تا علاوه بر رفع عیوب ظاهری و فنی، شوق یا اعتیاد مصرف تلگرام را هم از بین ببرد و این کوچ نرم نرم انجام شود.

کد خبر 340702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ملیحه IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    1 0
    بسیار عالی