سفر نوروزی دور ایران با موسیقی مقامی در اصفهان

شهر اصفهان در دو شب نوروزی و خاص، مهمانان خود را سوار بر نت‌های موسیقی مقامی به سفری دورتادور ایران برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کنسرت بزرگ «موسیقی مقامی» در دو شب، ۱۰ و ۱۱ فروردین‌ماه و با تلاش سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و همچنین هنرسرای خورشید، در تالار کوثر اصفهان برگزار شد.

این کنسرت که برای نخستین‌ بار به شکلی متفاوت اجرا می‌شد، درواقع ادامه جشنواره موسیقی مقامی بود که سال گذشته در اصفهان اجرا شد و در آن، نوازندگان هر منطقه، در شب مخصوص خودشان، اجراهایی کردند. امسال اما همه نوازندگان در یک سئانس، طی دو شب و به رهبری گروه موسیقی اصفهان و با همکاری یک ارکستر بزرگ اجرا کردند.

مسلم شریفی، نوازنده تار و رهبر گروه موسیقی اصفهان در هر بخش از کنسرت، نوازندگان محلی را که از مناطق خراسان جنوبی، بندرعباس، چهارمحال و بختیاری، لرستان، کردستان و آذربایجان بودند، معرفی می‌کرد و سپس، آن نوازندگان، همراه با ارکستری متشکل از نوازندگان ویولن آلتو، ویولن‌سل، کلارینت، چندین دف‌نواز و گروه همخوانان، قطعاتی فولکلور از منطقه خود را اجرا می‌کردند.

این کنسرت، شاید یکی از معدود کنسرت‌هایی بود که شنوندگان آن، با هدف شنیدن موسیقی‌هایی خاص آمده بودند. بیشتر حضار که خودشان از محلی‌های مناطق مختلف همچون چهارمحال و بختیاری، آذربایجان، لرستان و خوزستان بودند، هنگامی‌که نوازندگان منطقه‌شان هنرنمایی می‌کردند، گاه با تشویق‌ها و شادی‌های خاص آن منطقه، موسیقی را دنبال می‌کردند، ضمن این‌که می‌دانستند چه می‌خواهند بشنوند و شناخت کاملی هم از آهنگ‌ها داشتند. چیزی که به‌احتمال‌زیاد، در کمتر رویداد موسیقی، شاهد آن هستیم.

مدیر هنرسرای خورشید در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، درباره این کنسرت گفت: کنسرت موسیقی مقامی به این شکل، برای نخستین بار است که اجرا می‌شود و در آن، طی دو شب، به‌صورت تلفیقی، نوازندگان هر منطقه، ساز اصلی مقامی منطقه خودشان را در همراهی با ارکستری از اصفهان می‌نوازند.

منصور قربانی افزود: هدف اصلی ما از این‌که امسال به‌صورت تلفیقی اجرا کردیم، آشنا کردن عموم مردم با موسیقی مقامی بود، چراکه سال گذشته برای مثال در شبی که چهارمحال و بختیاری اجرا داشت، فقط مردم همان منطقه آمده بودند، اما با اجرای تلفیقی که امسال صورت گرفت، فردی که به گوش دادن موسیقی خوزستانی علاقه دارد، در همان شب، موسیقی چندین منطقه دیگر را نیز گوش می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین با قرار دادن نوازندگان موسیقی مقامی در یک ارکستر، می‌خواستیم تنظیم موسیقی‌ها بر پایه ارکستراسیون باشد که به‌نوعی جوان‌پسند هم هست. از طرف دیگر، می‌خواستیم نوازندگان موسیقی مقامی با نوازندگان موسیقی اصفهان آشنایی بیشتری پیدا کنند.

قربانی بابیان این‌که این تعامل باعث شد ارکستر گروه موسیقی اصفهان برای نوازندگی به دو استان دیگر هم دعوت شود، اظهار کرد: این اتفاق، حتی می‌تواند جهانی شود و دنیا را با موسیقی مقامی کشورمان آشنا کند.

مدیر هنرسرای خورشید همچنین با اشاره به استقبال مردم از این کنسرت گفت: با توجه به عید نوروز و تعطیلات آن و باوجود موسیقی‌های مختلف که باعث تغییر سلیقه موسیقیایی مردم شده، اصلاً فکر نمی‌کردیم تا این حد، استقبال خوب باشد.

وی افزود: با وجود اینکه تبلیغات ما به خاطر آلودگی‌های تصویری در سطح شهر، شدیداً گم‌شده بود و بااین‌حال، در هر شب، بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر مخاطب داشتیم.

بااین‌همه، شاید مهم‌ترین‌ حرف‌ها را در این کنسرت، مسلم شریفی که خود از نوازندگان موسیقی مقامی نیز هست، به زبان آورد.

او خطاب به حضار در سالن گفت: موسیقی مقامی در کشور ما رو به نابودی است، چراکه گوش مردم پرشده از موسیقی‌هایی که به‌جز اراجیف، چیز دیگری نیستند. لطفاً موسیقی فاخر و خوب گوش دهید. موسیقی اصیل، گوش دهید و این نوع از موسیقی را فراموش نکنید.

کد خبر 340572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.