۱۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۷
سایه مرگ بر سر جاذبه‌ای طبیعی

شهرضا - چهره زیبایش را در لا به لای کوه‌ها و تپه‌های زاگرس مرکزی پنهان کرده بود. آسمانی صاف و هوایی پاکیزه داشت و طبیعت زیبایش، از یادها نمی‌رفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، آب زلالش روح را صفا می‌داد و خنکای نسیمش، جانی دوباره در کالبد می‌دمید. درختانی که در اطرافش روییده بودند، دست در دست هم، سایبانی فرح‌بخش و منظری زیبا را پیشکش دیدگان مسافران می‌کردند که شاید وصف آن را در رؤیاها دیده یا در کتاب‌ها خوانده باشید.

در روزها و شب‌هایی که از هیاهوی گردشگران خبری نبود، آب خنکش گوسفندان و حیوانات وحشی منطقه را سیراب می‌کرد، اما این نگین بی همتای شهرضا که در هر صبح و شام و به‌ویژه در ایام تعطیل میزبان گردشگران و مسافران بود، این روزها نفس‌های آخر را می‌کشد و سایه مرگ، برسر آن سنگینی می‌کند.

اکنون خشکسالی به اینجا رسیده و شاید امسال مردم شهرضا دیگر نتوانند به «زرچشمه» بروند و از یک روز آرمیدن در کنار طبیعت آن، لذت ببرند، حتی تصور اینکه دیگر از هیاهوی مردم و شادی کودکان در اطراف زرچشمه خبری نباشد، دل را می‌آزارد.

بودن یا نبودنش برای بسیاری از اهالی منطقه، حکم فقر و ثروت را دارد، چون همه درآمدشان به آب آن وابسته است.

ولی خشکیدن زرچشمه تنها به طبیعت پیرامونش محدود نیست؛ با مرگ این چشمه زیبا، رودخانه‌ای که از آن سرچشمه گرفته، بیشه‌زارهای رؤیایی «اسفرجان» و بخش زیادی از اراضی مزروعی «هونجان» و اسفرجان نیز در خطر خواهد بود.

رحمت‌الله کریملو، عضو شورای اسلامی روستای هونجان از شهرستان شهرضا، از اوضاع وخیم زرچشمه چنین می‌گوید: زرچشمه بسیار کم آب شده و میزان آبدهی آن از حدود ۲۰۰ اینچ در ثانیه به حدود ۲۰ اینچ، کاهش یافته است.

کشاورزان، نخستین قربانی خشکی زرچشمه

وی می افزاید: اگر امسال باران بهاری نبارد، کشاورزان منطقه مجبور هستند محصول حدود ۵۰۰ هکتار از اراضی گندم و جو منطقه را برداشت نکنند.

عضو شورای اسلامی روستای هونجان می گوید: کم آبی زرچشمه تا این اندازه در حدود ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه است، اما طبق آنچه سالخوردگان روستا نقل می‌کنند در گذشته‌های دور و در زمانی که آسیاب های آبی منطقه با آب رودخانه زرچشمه می‌چرخیده، چنین وضعیتی ایجاد شده است.

کریملو با اشاره به جایگاه ویژه زراعت و کشاورزی در اقتصاد مردم هونجان ادامه می دهد: اگر مشکل کم‌آبی این منطقه برطرف شود، هیچکس در هونجان بیکار نیست، چون همه افراد در حرفه‌های کشاورزی و دامداری مشغول به کار می‌شوند.

وی می افزاید: بسیاری از عشایر نیز طبق رسم هرساله، در حال کوچ به این منطقه هستند و از آنجا که چشمه‌های بین راه خشک شده و زرچشمه هم آبدهی لازم را ندارد با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

عضو شورای اسلامی روستای هونجان با تأکید بر ضرورت اجرای طرح‌های آبخیزداری در بالادست حوضه آبخیز زرچشمه، می گوید: اگر این طرح‌ها براساس اصول کارشناسی و علمی اجرا شود، بخش مهمی از مشکلات هونجان و اسفرجان که پرجمعیت‌ترین روستاهای شهرستان هستند، برطرف خواهد شد.

کریملو می‌گوید: لازم است ستاد مدیریت بحران ویژه معضلات کم‌آبی این منطقه تشکیل شود تا از تشدید بحران‌ها و آسیب‌ بیشتر به کشاورزان و دامداران و عشایر منطقه و روستای سه هزار نفری هونجان، جلوگیری شود.

گزارش از: عباس صادقی، خبرنگار ایمنا سرویس شهرستان

کد خبر 340301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.