۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
عصارخانه‌ای در دل بازار قنادها

گام برداشتن در میدان جهانی نقش جهان، با تعلیق زمان همراه است، گویا به ناگاه از دنیای مدرن فاصله می گیری و به جهانی وارد می شوی که کهن است و عمرش به قرن‌ها قبل می رسد اما دنیای پسامدرن آینده نیز محو تماشای آن خواهدشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، درست در سمت شمالی میدان، بازار قیصریه قراردارد، همان بازار باشکوهی که روزگاری نیز بازار شاهی و یا سلطانی نام داشت و سیاحان در وصف آن بسیار نوشته اند. بازاری بزرگ و مجلل و تودرتو که بازارهای بسیار از آن منشعب شده اند و درست آنجا که شهرت سردر بازار قیصریه را به چشم می بینی، بازار قنادها نیز چشم‌نوازی می کند، بازاری که در عهد صفویان به قلمزن ها و قندیل سازان اختصاص داشت و بعدها در دوران قاجار به بازا قنادی ها تبدیل شد.

به بازر قنادها وارد می شوی و آن‌سوتر، درست ابتدای بازار مخلص و روبروی بازار مرکزی طلا، عصارخانه ای قرار دارد که قدمتی برابر با بازار قیصریه دارد و در دوران حکومت شاه عباس اول پاگرفته است حالا اما این عصارخانه در شهرموزه اصفهانِ نصف جهان جایگاه ویژه یافته و موزه ای درون موزه است، موزه ای در بازاری چونان موزه، موزه ای در میدانی که به واقع موزه ای جهانی است و البته موزه ه ای در شهر موزۀ سپاهان... اینجا موزه عصارخانه شاهی است.

بازگشایی درب اصلی موزه عصارخانه شاهی

مدیر موزه عصارخانه شاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: امسال یک اتفاق بسیارخجسته ای برای موزه عصارخانه شاهی روی داد و آن هم بازگشایی درب اصلی موزه عصارخانه شاهی از سمت بازار اصلی بود چراکه پیش از آن ورودی عصارخانه درب کوچکی بود که در وسط پاساژ طلافروشان قرار داشت و به نوعی این موزه در فضای بازار، کور شده بود و گردشگران نمی‌توانستند به راحتی آن را پیدا کنند درحالی‌که درب اصلی عصارخانه  در ملک شخصی در قالب مغازه در بازار قرار گرفته بود و طی یکسال گذشته اتفاقات بسیاری افتاد تا ما بتوانیم این درب را بازگشایی کنیم.

وی افزود: سال گذشته این مغازه توسط شهرداری اصفهان خریداری و عملیات عمرانی روی آن انجام شد و دیوار بین این مغازه و موزه برداشته شد و درب اصلی موزه از آنجا بازشد که همین موضوع سبب شد در نوروز امسال گردشگران با سهولت و با راحتی بیشتری به موزه واردشوند درحالی‌که پیش از آن موزه در دل بازار گم بود ولی امروز دیگر این مشکل حل شده است.

نمایشگاه عکس چوگان در عصارخانه شاهی

محمد معماریان به برنامه های نوروزی در موزه عصارخانه شاهی اشاره کرد و ادامه داد: علاوه بر افتتاح درب اصلی موزه عصارخانه شاهی، نمایشگاه عکس با موضوع چوگان نیز با همکاری انجمن عکاسان اصفهان و هیات چوگان استان در این موزه برگزار شده است چراکه موزه عصارخانه شاهی مرکز مطالعات فرهنگ عامه است و ورزش چوگان نیز جایگاه ویژه ای در فرهنگ و تاریخ مردم اصفهان داشته و به همین دلیل این نمایشگاه در عصارخانه شاهی برگزارشده است؛ ضمن اینکه تک‌نوازی موسیقی سنتی در دستگاه‌های مختلف از دیگر برنامه‌های نوروزی این موزه است.

افزایش بازدیدکنندگان موزه عصارخانه شاهی 

وی با بیان اینکه برنامه‌های نوروزی این موزه تا دوازدهم فروردین‌ماه ادامه دارد، تصریح کرد: در سال گذشته نیز موزه عصارخانه شاهی عکس های مرتبط با تاریخ اصفهان را از آلبوم های سلطنتی کاخ سعدآباد تهران به این موزه منتقل کرد و از آن زمان تا کنون نمایشگاه دایمی از این عکس ها در موزه برقرار است.

مدیر موزه عصارخانه شاهی افزود: موزه عصارخانه شاهی پیش از نوروز از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر پذیرای بازدیدکنندگان بود اما گردشگران در ایام نوروز تا ساعت ۲۰ نیز می توانند از موزه بازدید کنند؛ ضمن اینکه آمار نشان می دهد که در نوروز حضور بازدیدکنندگان در موزه عصارخانه شاهی دوبرابر شده است و روزانه به طور متوسط حدود ۶۰۰ نفر از این موزه بازدید کرده اند که یکی ازدلایل آن نیز بازشدن درب اصلی موزه بوده است.

به گزارش ایمنا،  فضای اصلی عصارخانه یک طبقه با ارتفاعی حدود ۱۱ متر است که توسط سه فضای گنبدی شکل ایجاد شده و قسمت های جانبی آن دارای دوطبقه است. فضای ۸ ضلعی واقع در شرق بنا محل انبار کیسه های دانه های روغنی و فضای شمال محل نگهداری خمره های روغن بود که هنوز هم دیده می شوند. عصارخانه ای با سقف طاق و چشمه ای و روشنایی که از نورگیر سقف تامین می شود و سنگ های آسیاب و تنه‌های درخت چنار که بر روی دانه های آسیاب شده فشار واردمی کردند و البته فضای اصلی که به تیرخانه‌ شهرت دارد و عمل روغن گیری در آن انجام می‌شد. اینجا کارخانه‌ای کوچک در دل بازار قنادها است ...

کد خبر 340283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.