۱۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
شهرضا، بی‌بهره از صنعت توریسم

شهرضا - شهرستانی با سابقه تاریخی و فرهنگی غنی، باید همه ساله و در ایام مختلف میزبان شمار فراوانی از گردشگران داخلی و خارجی باشد، اما برعکس چیزی که به نظر می رسد این منطقه تنها به استراحتگاهی برای مسافران تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، نوروز که می‌آید همه چیز تغییر می‌کند، از لباس و سر و ظاهر آدم‌ها گرفته تا کوچه و میدان و شهر. همه چیز نو می‌شود و همه تلاش می‌کنند با زنده شدن دوباره زمین، هم‌آهنگ شوند.

بسیاری از ایرانیان تلاش می‌کنند تا سال جدید را با مسافرت آغاز کنند و طلیعه بهار را در جایی، غیر از شهر و دیار خود سپری کنند به همین دلیل در هر منطقه ای مردم و مسئولان می کوشند تا مهمترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری خود را به دیگران معرفی کنند.

شهرضا در جنوب اصفهان و در فاصله ۷۰ کیلومتری از مرکز این استان قرار دارد، دیرینگی تمدن این منطقه را بر اساس آنچه «مسیح‌الله جمالی» در کتاب «تاریخ شهرضا» آورده است، به حدود سه هزار سال قبل می‌رسانند.

مردمان شهرضا از دیرباز به داشتن عالمان و فرهیختگانی که هر یک، در رشته علمی خود سرآمد دوران بوده‌اند مشهورند. از میان آنان می‌توان به پروفسور هدایت، پدر علم تغذیه ایران، حکیم صهبا، محی الدین الهی قمشه‌ای، پروفسور پرویز معین و ... اشاره کرد.

مشخص است شهرستانی با چنین سابقه تاریخی و فرهنگی غنی، باید همه ساله و در ایام مختلف میزبان شمار فراوانی از گردشگران داخلی و خارجی باشد، اما این گونه نیست.

حسین ظهیری، جوانی است که به همراه خانواده از اهواز به قصد بازدید از اماکن تاریخی اصفهان، حرکت کرده و در مسیر، وارد شهرضا شده است. او می‌گوید: سال قبل هم وارد شهرضا شدیم، شهر زیبایی است، اما چیزی که برایم تعجب‌آور است اینکه، در این شهر هتل بزرگی همانند آنچه در شهرهای تاریخی و بین‌راهی وجود دارد، نیست.

محسن جمالی هم که همانند حسین، از اهواز راهی اصفهان شده و به شهرضا رسیده است، می‌گوید: جالب است که در شهرضا هیچ مکان تاریخی همانند آنچه در کاشان، اصفهان و نطنز وجود دارد، برای بازدید مسافران نوروزی آماده نشده است.

مردم و مسئولان شهرضا تلاش زیادی کرده‌اند تا فرهنگ، هنر و تاریخ این شهرستان را به دیگران معرفی کنند و در این راه موفقیت‌هایی نیز به دست آمده، اما شهرضا از کمبودی رنج می‌برد که اگر فکری برای آن نشود، دورنمای صنعت گردشگری در آن روشن نخواهد ماند.

به جز آستان امامزاده شاهرضا(ع) که به علت شهرت ملی، در همه ایام سال به ویژه نوروز و ماه‌های محرم و صفر، میزبان شماری از زائران از سراسر کشور، به‌ویژه استان‌ها و شهرهای همجوار است، محل مهم دیگری که بتوان از آن به عنوان جاذبه توریستی یا گردشگری یاد کرد، سازماندهی نشده است.

به گفته فرهاد عرب، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرضا، این مکان مذهبی و تاریخی در پنج روز نخست تعطیلات نوروز میزبان بیش از ۴۰ هزار مسافر نوروزی بوده است که هشت هزار نفر از این تعداد، در صحن‌ها و سوییت‌های این مکان، اسکان داشته‌اند.

اداره میراث فرهنگی شهرضا شمار آثار ارزشمند این شهرستان را بیش از ۲۰۰ مورد و شمار آثار تاریخی به ثبت رسیده آن را بیش از ۵۰ اثر اعلام می‌کند، اما هیچ یک از آن‌ها را نمی‌توان به عنوان یک جاذبه توریستی که گردشگران بازدید از آن را در برنامه سفر خود قرار دهند، ذکر کرد.

بخشی از کارخانه تاریخی «نوین» که در مرکز شهر قرار دارد، همه ساله به عنوان ستاد خدمات سفر شهرضا مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما سایر بخش‌های این بنای تاریخی تعطیل است.

مطالعه آمارها نشان می‌دهد، موقعیت بین‌راهی شهرضا تا چه اندازه در جذب مسافران نوروزی مؤثر بوده و لازم است برای استفاده از این ظرفیت زیرساخت‌های لازم برای پذیرش و اسکان مسافران فراهم شود.

محمدمهدی مولائیان، جانشین ستاد هماهنگی خدمات سفر شهر شهرضا در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، با بیان اینکه تا پایان روز هفتم فروردین امسال بیش از ۵۰ هزار مسافر نوروزی وارد شهرضا شده‌اند، اظهار کرد: در این مدت حدود ۸۲۰۰ خانوار از مسافران نوروزی وارد شهرضا شده‌اند.

در شهرضا هتل استاندارد و بزرگ، مُتل و سازماندهی مناسب برای اسکان توریست وجود ندارد؛ مجموعه این نواقص باعث شده تا شهرضا به استراحتگاهی برای مسافران تبدیل شود که پس از زیارت آستان شاهرضا(ع) و دمی آساییدن در اطراف این امامزاده، این شهرستان را به مقصد شیراز، اصفهان، یاسوج یا دیگر مناطق اطراف، ترک کنند، این در حالی است که سایر خدمات بهداشتی و درمانی، امنیتی و انتظامی و راهداری و ... به خوبی در این شهرستان عرضه می‌شود و مسافران از این نظر مشکلی برای توقف در شهرضا ندارند.

کد خبر 340166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.