ارزش‌آفرینی از ویژگی دید و بازدیدهای نوروز است

یک روانشناس در خصوص دید و بازدیدهای نوروزی گفت: وقتی به دیدار کسی می‌رویم یا او به سمت ما می‌آید به نوعی ارزش‌آفرینی در روابط اجتماعی ایجاد می‌شود.

احسان کاظمی در گفت‌وگو با ایمنا در خصوص دیدوبازدیدهای نوروز گفت: اساسا دید و بازدید و رفت‌وآمد به دلیل اینکه نوعی معاشرت اجتماعی است، به یک ارتباط چهره به چهره یا رودررو نیاز دارد و باید افراد یکدیگر را ببینند، باهم گفتگو کنند و تعامل دیداری، شنیداری، عاطفی و ذهنی در رابطه شکل بگیرد، در واقع به نوعی چندین حس از حواس پنجگانه درگیر یک ارتباط می‌شود.

این روانشناس اجتماعی با بیان اینکه دیدوبازدیدها یا ارتباطات اجتماعی در ایام خاصی مانند ایام نوروز شکل متفاوتی به خود می‌گیرد، گفت: به دلیل متفاوت‌شدن یا دگرگون‌شدن نوع کمیت یا کیفیت روابط افراد، بخشی از روزمرگی زندگی ماشینی و شهری به واسطه این دیدوبازدیدها از بین می‌رود.

کاظمی با اشاره به اینکه در ایام نوروز دیدوبازدیدها بسیار سریع انجام می‌شود، افزود: نوع پذیرایی، گفتگوها و تغییرات فیزیکی محیط خانه‌ها به نوعی تغییر و تحول را در فرآیند روزمرگی زندگی ایجاد می‌کند و افراد را از خستگی روانی که در طول سال به دست آورده‌اند، دور می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه تعامل اجتماعی، اصیل‌ترین رفتار اجتماعی است تصریح کرد: هیچ رفتار ارتباطی دیگری نمی‌تواند کارکردهای تعامل رو در رو یا دید و بازدید را داشته باشد بنابراین هیچ رفتار جایگزینی برای آن وجود ندارد چرا که این نوع ارتباط یک رفتار اصیل است.

ارزش‌آفرینی از ویژگی رفت‌وآمدهای نوروز است

این مشاور خانواده با تاکید بر اینکه دید و بازدیدها یا این نوع روابط اجتماعی می‌تواند تاثیر ارزش‌آفرینی در روابط انسانی ما داشته باشد، تصریح کرد: وقتی به دیدار کسی می‌رویم یا او به سمت ما می‌آید به نوعی ارزش‌آفرینی در روابط اجتماعی ایجاد می‌شود، بدین معنا که من برای طرف مقابل ارزش قائل بودم که به خانه او رفتم، ازطرف دیگر برای خود شخص نیز ارزش‌آفرینی شده که آن فرد پذیرای او بوده است.

کاظمی با بیان اینکه این نوع بازدیدها که شکل رسمی یا کاری ندارد می‌تواند به رفع کدورت‌ها و دلخوری‌ها منجر شود، ادامه داد: باید در این دیدوبازدیدها یاد بگیریم که اگر هر نکته منفی را از طرف مقابل‌مان در ذهن پاک کنیم و ویژگی دیگر این روابط، آموزش غیرمستقیم اما بسیار موثر فرزندان است بدین معنا که فرزندان در این دیدوبازدیدها بسیاری از تعاملات اجتماعی و فوت‌وفن‌های ارتباط موثر که در هیچ‌جایی آموزش داده نمی‌شود را یاد می‌گیرند.

این روانشناس با اشاره به اینکه ارتباط  مستقیم و رودررو باعث آگاهی افراد از مسائل، مشکلات و اتفاقات زندگی یکدیگر می شود، گفت: این آگاهی‌ها به شکل‌گیری نوع‌دوستی کمک می‌کند بنابراین عنصر آگاهی در دیدوبازدیدها یک مسئله مشخص و مشهود است.

ملاقات‌ مجازی جایگزین بازدیدهای انسانی

این نظریه‌پرداز اجتماعی با بیان اینکه تحقیقات در دنیا نشان داده است افرادی که با دوستان و خویشان خود بیشتر رفت و آمد دارند سلامت روانی و جسمانی بیشتری دارند، اظهارکرد: این افراد کمتر بیمار و افسرده می‌شوند و احساس تعلق بیشتر و ناامیدی کمتری را در زندگی خود تجربه می‌کنند.

وی با انتقاد از شیوه‌های مجازی دیدوبازدید در سالهای اخیر گفت: متاسفانه امروزه افراد با دادن یک پیامک در فضای مجازی به راحتی این مسئولیت را از دوش خود برمی‌دارند و بازدیدهای انسانی جای خود را به ملاقات‌ یا تعاملات مجازی و مجانی داده است.

این مشاور در اشاره به ویژگی‌های مهم یک ارتباط اجتماعی خوب گفت: مهم‌ترین مسئله در یک ارتباط خوب، راحتی و بدون تکلف بودن یک رابطه است، به این معنا که لازم نباشد افراد برای آن نقاب بزنند و بدون پیشداوری و نگرانی از نگاه دیگران با یکدیگر تعامل داشته باشند. ویژگی دیگر یک رابطه موثر، احساس مثبت داشتن به یکدیگر است و افراد باید سعی کنند بدون دیدن اشتباهات یکدیگر، نگاه مثبت انسانی را افزایش دهند.

غنی شدن تعاملات احساسی از حساسیت‌ها می‌کاهد

وی افزود: ویژگی دیگر یک رابطه سالم برای خانواده‌ها این است که قبل از ایجاد تنش با شناختی که از یکدیگر پیدا می‌کنند از بروز مشکلات پیشگیری کنند، درواقع ارتباط خوب زمانی شکل می‌گیرد که دو خانواده یا دو دوست با شناختی که از یکدیگر دارند مانع بروز مشکلات در آینده ‌شوند.

این روانشناس با بیان اینکه داشتن سعه‌صدر یکی دیگر از ضروریات ارتباطات  سالم است، تصریح کرد: آدم‌ها باید بتوانند نسبت به هم گنجایش روانی بیشتری داشته باشند، هرچه قدر تعامل احساسی در روابط اجتماعی افراد غنی‌تر شود حساسیت‌های آنان کاهش می‌یابد، حساسیت‌ها برای زمانی است که یک رابطه سطحی باشد  امادر یک ارتباط موثر افراد با پیشرفت یکدیگر خوشحال می‌شوند.

کاظمی در خصوص ویژگی ارتباطات موثر گفت: احترام متقابل، اعتماد متقابل، صداقت و شفافیت، همدلی و مهربانی بی‌شائبه، قدردانی و عذرخواهی از ویژگی‌های ارتباطات اجتماعی موثر است که انسان‌ها از وقت گذراندن در کنار یکدیگر لذت ببرند و بتوانند بدون پیشداوری علایق خود را درکنارهم بیان کنند.

کد خبر 340151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.