۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
رایحه خوش بهاران در خانه مجلس

شهرضا _رنگ و نمای کاهگلی و طاق‌های ضربی‌اش، حکایت از دورانی کهن دارد. ایامی که باید در کنار سرانگشت تدبیر، زور بازو هم چاشنی کارها می‌شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، طاق‌هایی کوتاه و کم عرض با ستون‌هایی چوبی به ایوان متصل شده است؛ سقف خانه‌ها ساده و بدون گچ‌بری است، اما آثاری از نقاشی دیواری در ایوان‌ها و بعضی اتاق‌ها به چشم می‌خورد.

کف حیاط فاقد تزییاتی همچون آجرکاری است و نشان می‌دهد روزگاری باغچه‌ای سرسبز و خرم بوده است. شیب ناودان‌ها به سمت حیاط است و متأسفانه به دلیل بی‌توجهی، آب جاری شده در آن، اطراف ناودان را خراب کرده است.

ظاهر خانه مدرس، اصلا شبیه یک بنای تاریخی ارزشمند نیست! گل‌آب حاصل از بارش باران در سالیان گذشته، گوشه گوشه سقف اتاق‌ها را شسته و آثار گل را بر گچ دیوار و سقف گذاشته که بسیار بدمنظره و زشت است.

گوشه‌هایی از ایوان‌ها و سقف‌ها فروریخته و در و پنجره‌های چوبی، به ندرت سالم مانده است. عمارت تاریخی «خانه شهید مدرس» در شهرضا، شامل سه بخش است؛ دو بخش که اندرونی و ساختمان اصلی است در کنار هم واقع شده و بخش سوم، باغی است که امروز هیچ اثری از درختان آن برجای نمانده و قسمت‌هایی از دیوار آن نیز فروریخته است.

اسلوب معماری این بنا، همانند سایر سازه‌های کهن منطقه و دیرینگی آن، مربوط به حدود ۱۵۰ سال قبل است. مصالح به‌کار رفته در این بنای تاریخی کاهگل و آجرهایش چهارگوش است، اما در مجموع ویرانی بنا زیاد و نیازمند تعمیرات اساسی است.

سال‌هاست که مردم شهرضا و به ویژه مردم روستای «اسفه» که این عمارت تاریخی در آن واقع شده از بی‌توجهی به آن گله‌مند هستند.

ثریا صنایعی، سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرضا نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در این شهرستان، باتأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای مرمت این بنای تاریخی، می‌گوید: اولویت در پذیرش سرمایه‌گذار بخش خصوصی، اهالی روستای اسفه و پس از آن سایر شهروندان شهرستان هستند.

وی ادامه می‌دهد: در سال گذشته طرح مرمت این بنای تاریخی تهیه شد، اما سرمایه‌گذاری برای این منظور اعلام آمادگی نکرد؛ اگر امسال سرمایه‌گذار جدیدی در این زمینه داوطلب شد، طرح مرمت جدید هم تدوین می‌شود. اما گویا رایحه خوش بهاران و طلیعه نوروزی، برای خانه شهید مدرس نیز نویدبخش دورانی تازه بوده است، امسال این بنای تاریخی به نوروزگاهی تبدیل شده تا میزبان مسافران نوروزی و شهروندان شهرضایی باشد.

جلوه نوروز در خانه شهید مدرس دیدنی است، دهیار، اعضای شورای اسلامی و تنی چند از اهالی محل، تلاش کرده‌اند تا جلوه‌ای بهتر از این بنای تاریخی ایجاد کنند. این تلاش‌ها در این مدت کوتاه چندان هم بی ثمر نبوده و مرتضی کاظمی، عضو شورای اسلامی روستای اسفه، از تلاش اعضای این شورا و جمعی از معتمدان محلی، برای ایجاد یک شرکت تعاونی یا ایجاد مجمعی از سرمایه‌گذاران این روستا، برای مرمت خانه تاریخی شهید مدرس و تبدیل آن به یک مرکز بوم گردی، خبر می‌دهد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرضا نیز اجرای این گونه طرح‌ها را گام مؤثری در معرفی آثار تاریخی شهرستان می‌داند و می‌گوید: تاکنون حدود هزار نفر از نوروزگاه خانه شهید مدرس بازدید کرده‌اند که بیشتر از اهالی شهرستان بوده‌اند.

صنایعی می‌افزاید: لازم است این گونه مراکز ارزشمند تاریخی بیشتر به دیگران معرفی و زمینه تبدیل آن‌ها به مراکز بوم گردی فرام شود.

گزارش از: عباس صادقی، خبرنگار ایمنا سرویس شهرستان

کد خبر 340144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.