۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
نسخه پیچی برای اقتصاد شهر

اقتصاد شهری، علمی که امروزه به یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زیست شهری تبدیل شده‌است تا با اتکا به آن بتوان از منابع محدود بالاترین بازدهی را کسب کرد.

به گزارش ایمنا، با گستردگی شهرها و افزایش جمعیت شهرنشینی این علم میان رشته‌ای اهمیت خود را در جوامع امروزی پیدا کرده‌است و لازم است با پیوند این علم و اقتصاد کلان راهکارهای اصلی رونق اقتصاد شهری را یافت.

با توجه به اینکه یکی از رسالت‌های اصلی مدیریت شهری دوره پنجم بهبود فضای کسب و کار و حمایت های همه جانبه مدیریت شهری از بهبود اقتصاد شهری است مصاحبه‌ای با شیرین طغیانی رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

نسخه رونق اقتصاد شهر را در چه می‌بینید؟

رونق شهر در گرو بهبود و تقویت چند حوزه است نخست سرمایه‌گذاری روی صنعت پاک مانند صنعت جهانگردی و صنایع دستی و دوم بهبود و ارتقا تکنولوژی صنایع فولاد و پتروشیمی و ... این موارد نیز به سرانجام نمی‌رسد مگر با همکاری و تعامل جمعی مدیریت شهری و جذب سرمایه گذار خارجی. در حال حاضر و به دلیل رویکرد بسیار حساب شده دولت تدبیر و امید در حوزه صنعت پاک و جذب توریسم موفقیت های زیادی کسب کرده‌ایم اما همچنان به آماده‌سازی زیرساختها در این زمینه محتاجیم. در زمینه صنایع سنگین هم به دلیل عدم ارتقا تکنولوژی با گرفتاریهای زیست محیطی جدی دست و پنجه نرم می‌کینم.

آیا در آینده هزینه های شهرداری از فروش تراکم حاصل خواهد شد؟

به طور قطع هیچ کس نمی‌تواند در کوتاه مدت منابع تامین مالی شهرداری را از فروش تراکم قطع کند شاید در میان مدت تنها بتوانیم این وابستگی را کم کنیم و این یکی از اهداف ما در رویکرد جدیدمان به اداره شهر است.

چه منابع پایدار مالی را برای شهرداری تعریف کرده اید؟

پیشنهاداتی که در این مورد می‌تواند مورد توجه قرار گیرد عبارت است از: گرفتن عوارض از خودروهایی که در شهر تردد می‌کنند به ویژه در روزهای آلوده، البته بخشی از این منابع به راهنمایی و رانندگی تعلق می‌گیرد. ورود به بحث تهیه زیرساختهای سخت افزاری مانند هتل و نرم‌افزاری مانند خدمات الکترونیکی و اینترنتی گردشگری برای کمک به رونق صنعت گردشگری و همچنین راه اندازی نمایشگاه‌های بین‌المللی که می‌تواند هم در معرفی شهر اصفهان به کشورهای دنیا کمک کند و هم در جذب سرمایه گذار و درآمدزایی نقش مهمی داشته باشد نیز الزامی است. این درحالی است که برخی شهرهای توسعه یافته به دلیل برپایی همین نمایشگاهها توانسته اند برند شهری خود را به جهان معرفی کنند.

عدم تحقق بودجه واقعی و کمبود منابع مالی شهرداری را چگونه می‌توان جبران کرد؟

این یکی از چالشهای جدی شورای شهر و شهرداری جدید است و البته در پاسخهای قبلی به آن پرداخته شد. راه حل کوتاه مدت آن متوقف کردن پروژه هایی است که تامین اعتبار نشده اند و راه حل میان مدت آن تامین منابع مالی پایدار شهرداری است.

با توجه به اهمیت روش بودجه ریزی، از چه روش ها و با چه اولویت هایی بودجه ریزی شهری را دنبال میکنید؟

بودجه‌ریزی اگر بر مبنای درآمدهای ناپایدار و آرزو و تخیل باشد همیشه با کسری بودجه مواجه خواهیم بود. اما اگر بر اساس واقعیت ها باشد و معاونت‌ها و سازمانهای ذیربط نیز خود را پایبند به آن بدانند آنوقت می‌توان از بودجه ریزی موفق سخن گفت. تا کنون بیشتر بودجه‌ریزی بر روی کاغذ بوده و نهادهای زیربط بدون تحقق عملی بودجه پیش رفته‌اند. وقتی خرج و دخل شهر با هم همخوانی نداشته نباشد و مهمترین منبع تامین درآمد شهر تراکم فروشی باشد شهر با کسری بودجه روبرو می‌شود و بودجه ریزی تنها روی کاغذ انجام می‌شود.

برای کاهش خطاهای مالی و عدول از بودجه چه راهکاری پیشنهاد میکنید؟

استفاده از دانش روز و متخصصین توانمند. بودجه نباید بصورت "کپی پیست" هر ساله صورت گیرد و روی میز شهردار و معاونتها برود. بودجه‌ریزی امری بخشی نیست بلکه باید در تهیه آن از متخصصین حوزه های مختلف نیز نظرخواهی و مشورت گرفته شود تا با دقت بالا و توزیع مناسب بین مناطق ۱۵ گانه شهری صورت گیرد.

برنامه شورای پنجم برای رونق گردشگری چیست؟

همانطور که اشاره شد نیازمند آن هستیم که در دو بخش زیرساخت ها و روساختها سرمایه گذاری جدی داشته باشیم. کسی که در گوشه ای از جهان تمایل می‌یابد به اصفهان سفر کند در گام نخست از طریق اینترنت تلاش می‌کند از این شهر شناخت بیشتری کسب کند و سپس بلیط، هتل  و... تهیه کند. اگر این امکانات برای این توریست فراهم نشود به احتمال زیاد از آمدن منصرف می‌شود.

بزرگترین چالش جذب توریست چیست؟

بزرگترین چالش نبود هتل‌ها و اقامت گاه‌ها برای شمار بالای توریست هاست، که در این زمینه نیازمند حمایت از ساخت و سازها و همچنین حمایت از هتل داران در ارتقا کیفیت خدمات دهی آنها هستیم. مساله دیگر بُعد فرهنگی صنعت توریسم است. بسیاری از توریستهایی که به شهر اصفهان آمده‌اند  گزارش داده‌اند که در خرید اجناس و ... فریب خورده‌اند و این امر به شدت به اعتماد آنها نسبت به فروشندگان اصفهانی آسیب رسانده، به گونه‌ای که در شبکه های اجتماعی به یکدیگر توصیه می‌کنند که در اصفهان چیزی خریداری نکنند.

نقش بخش خصوصی در انجام پروژه های شهری چیست؟ آیا برای مشارکت با بخش خصوصی برنامه ای دارید؟

تمرکز زدایی از اهداف مهم سند توسعه دوم و سوم کشور است. تقویت بخش خصوص نیز مورد تاکید اصل ۴۴ قانون اساسی است و سالهاست که کشور در پی تمرکز زدایی، برون سپاری و تقویت بخش خصوص است. اگرچه این مهم در جاهایی موفقیت آمیز بوده اما آنچه در عمل رخ داده به جای خصوص سازی "خصولتی" سازی بوده است یعنی همان افراد و شرکتهای ذی‌نفع دولتی به اسم بخش خصوصی مجددا ذی‌نفع شده اند. مهم‌ترین راه برای حل این مشکل شفافیت و رقابتی کردن پروژه های شهری است. پروژه های بالای یک میلیارد تومان باید نه تنها به صورت رقابتی پیشنهاد شود بلکه مفاد قرار داد و نتایج آن نیز باید رسانه ای شود.

کد خبر 340072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.