هشدار هواشناسی درخصوص وزش باد شدید در برخی استان‌ها

سازمان هواشناسی کشور با صدور اخطاریه‌ای درخصوص وزش باد شدید و طوفان از روز شنبه در برخی استان‌ها هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در اخطاریه سازمان هواشناسی کشور که جمعه سوم فرودین ماه ۱۳۹۷ منتشرشده است، روز شنبه در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و به تدریج در استان‌های زنجان، قزوین، مازندران، گلستان و خراسان شمالی وزش باد شدید از سمت جنوب و جنوب غرب پیش بینی شده است.

براساس این اخطاریه سرعت باد بین ۱۰ تا ۱۵ متر برثانیه و سرعت لحظه ای باد در برخی نقاط این استان‌ها به بیش از ۷۰ کیلومتر برساعت می رسد. بیشینه وزش باد در استان اردبیل بیش از۹۰ کیلومتر بر ساعت پیش بینی می شود؛  از این‌رو با وزش باد شدید و شرایط توفانی احتمال وارد شدن خسارت به تاسیسات شهری و روستایی وجود دارد.

در این اخطاریه توصیه شده است که رانندگان بخصوص تریلرها با سطح بادگیر زیاد با سرعت مطمئن در جاده تردد نمایند و برای کاهش و به حداقل رساندن آسیب‌ها و خسارت‌های احتمالی، اقدامات ایمنی لازم بکار گرفته شود.

هم‌چنین پیرو اطلاعیه دیگر این سازمان، طی روز شنبه به دلیل وزش باد شدید جنوبی دمای هوا در سواحل دریای خزر و استان اردبیل و شمال غرب کشور افزایش محسوس خواهد یافت و در برخی مناطق گیلان و مازندران به بیش از ۳۰ درجه سلسیوس خواهد رسید. به‌دلیل پیش بینی باد گرم در مناطق یاد شده و افزایش دما و کاهش رطوبت احتمال آتش سوزی جنگل بخصوص در گیلان و مازندران وجود دارد. از این رو به مسافران نوروزی توصیه می شود برای جلوگیری از خسارات احتمالی، از روشن کردن آتش و یا رها کردن آتش در مناطق جنگلی و مستعد آتش سوزی خودداری فرمایند.

این اطلاعیه ادامه می دهد که در روز شنبه به سبب وزش بادهای جنوبی دریا مواج پیش بینی می شود و به‌تدریج از اواسط روز یکشنبه با شمالی شدن جریانات دریای خزر مواج پیش بینی می شود. لازم است روزهای شنبه و یکشنبه محدودیت تردد برای شناورهای سبک و قایق‌های تفریحی در مناطق ساحلی و فراساحلی در نظر گرفته شود.

براساس اطلاعیه سامان هواشناسی از اواخر روز شنبه و اوایل یکشنبه یک سامانه بارشی زودگذر از سمت شمال غرب موجب بارش باران یا رگبار و رعد وبرق دراستانهای آذربایجان غربی(بیشینه بارش در غرب استان)، آذربایجان شرقی و کردستان خواهد شد که به‌تدریج سبب بارش‌های پراکنده در کرمانشاه، اردبیل، زنجان، همدان و دامنه های البرز مرکزی خواهد شد. با عبور این سامانه رگبار موقت باران، گاهی با رعدوبرق و وزش باد شدید لحظه ای پیش بینی می شود که احتمال سیلابی شدن مسیلها در برخی مناطق جنوب آذربایجان غربی و غرب کردستان در روز یکشنبه وجود دارد. هم‌چنین روز شنبه تا یکشنبه با وزش باد شدید در عراق احتمال خیزش گردوخاک و انتقال آن از اواخر روز شنبه و یکشنبه در استانهای کرمانشاه، ایلام و خوزستان وجود دارد.

کد خبر 340059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.