۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
خاموشی برای زمین

ساعت زمین، یک کمپین زیست محیطی سالانه است که به منظور جلب توجه‌ به تغییرات اقلیمی، از مردم می‌خواهد راس ساعت ۲۰:۳۰ (به وقت محلی) آخرین یکشنبه مارس چراغ‌های خانه یا محل کار خود را به مدت یک ساعت خاموش کنند.

به گزارش ایمنا ساعت زمین رویدادی است که هدف آن آگاه کردن مردم به قبول مسئولیت در برابر آینده‌ای پایدار است. روشنایی ساختمان‌های مهم و نمادین در اروپا، آسیا و آمریکا در سال‌های گذشته برای یک ساعت خاموش شده است. بعضی با شمعی از این یک ساعت لذت می‌برند، بعضی هم با شمع یا در تاریکی میهمانی‌های بزرگ برپا می‌کنند و ساعت زمین را جشن می‌گیرند. شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و همچنین رهبران سیاسی در رویداد ساعت زمین شرکت می‌کنند.

این رویداد در سال ۲۰۰۷ و از سیدنی استرالیا آغاز شد. در این سال چراغ حدود ۲ میلیون خانه و شرکت به مدت یک ساعت خاموش شد. ساعت زمین در سال ۲۰۰۸ به یک جنبش پایدار جهانی تبدیل شد و بیش از ۵۰ میلیون نفر از ۳۵ کشور در آن شرکت کردند و بناهایی جهانی همچون پل هاربر سیدنی، برج CN تورنتو، پل گلدن گیت در سانفرانسیسکو و تماشاخانه کولوسئوم در رم یک ساعت را در خاموشی گذراندند. در سال ۲۰۰۹ صدها میلیون نفر در سومین سال ساعت زمین شرکت کردند.

هدف صندوق جهانی طبیعت، که هر ساله این رویداد را سازمان‌دهی می‌کند توقف تخریب محیط زیست طبیعی زمین است. همچنین این سازمان برساخت آینده‌ای که در آن انسان‌ها با طبیعت در هماهنگی باشند، متمرکز است. سازمان صندوق جهانی محیط زیست از طریق شبکه‌ای که شامل بیش از ۹۰ دفتر در ۴۰ کشور است، فعالیت می‌کند. اولین دفتر آن ۱۱ سپتامبر ۱۹۶۱ در شهر مورگس سوئیس تاسیس شد.  

برق، چنان نقش پررنگی در زندگی ما پیدا کرده که تصور یک لحظه زندگی بدون آن هم دشوار است. باخودتان روراست باشید: آیا می‌توانید زندگی بدون موبایل، تلویزیون یا یخچال را تصور کنید؟ می‌توانید تصور کنید که همه لباس‌هایتان را با دست بشویید، برای مقداری آب گرم، آتش روشن کنید و موقعی که هوا تاریک شد به تخت بروید چون نور شمع برای انجام درست کارها کافی نیست؟ شاید برق را چیزی بدیهی تصور کنید، اما از زمانی که انسان‌ها بدون برق سر می‌کردند، مدت زیادی نگذشته است. هر چیز بهایی دارد و بهای آسان‌تر شدن زندگی ما، در خطر افتادن سلامت کره زمین بوده است. به همین خاطر است که جنبش‌هایی چون ساعت زمین به وجود آمده‌اند تا گاه کمی به سیاره‌مان فکر کنیم.

به یاد داشته باشید که ساعت زمین فقط برای یک ساعت نیست؛ باید هر ساعت از هر روزسال را به فکر زمین باشیم. آن مقدار انرژی که در طول این یک ساعت صرفه‌جویی می‌شود به هیچ نمی‌ارزد اگر بعد از آن حرکتی در مسیر بهبود محیط زیست انجام ندهیم. پس فکر کنید روزانه چه کاری می‌توانید برای صرفه‌جویی در انرژی انجام دهید و انجامش دهید. بگذاریم ساعتی به نام ساعت زمین برایمان انگیزه‌ای باشد که زمین را به جای بهتری تبدیل کنیم.

کد خبر 340037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.