اصلاح نظام مالیاتی راه حمایت از کالای ایرانی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اصلاح نظام مالیاتی را یکی از مهم‌ترین راهکارهای حمایت از کالای ایرانی دانست و گفت: اگر نظام مالیاتی اصلاح شود توان رقابتی بنگاه‌های تولیدی نیز افزایش می‌یابد.

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان این مطلب افزود: در کشور دو نوع مالیات اخذ می‌شود، یکی مالیات بر ارزش افزوده و دومی مالیات تکمیلی یا همان مالیات بر درآمد است که درباره دومی مشکلی وجود ندارد اما در مورد مالیات بر ارزش افزوده باید تجدید نظرشود.

وی پیشنهاد داد: بهتر است مالیات بر ارزش افزوده از حلقه آخر تولید یا مصرف کننده دریافت شود، این درحالی است که در تولید یک محصول چندین بنگاه دخیل هستند و تمامی زنجیره‌های تولید این مالیات را پرداخت می‌کنند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: این رویه باید اصلاح شود زیرا در صورتی که یک فعال اقتصادی مالیات را نپردازد ممنوع الخروج، ممنوع المعامله و جریمه سنگینی می‌شود.

لارگانی با اشاره به اینکه اخذ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نباید برای تمامی بنگاه ها یکسان باشد اضافه کرد: این درحالی است که برخی از تولیدی‌ها توات پرداخت این نرخ را ندارند و برخی دیگر توان پرداخت بیش از این میزان را دارند.

وی گفت: البته قانون این موضوع در حال اصلاح است. به عنوان مثال گفته شده بود که باید از طلافروشی ها ۳ درصد مالیات از اصل طلا گرفته شود در صورتی که این نرخ برای اصل طلا بالاست اما طلافروشان اذعان کرده بودند که دریافت این میزان از محصول نهایی و حتی ۹ درصد نیز منطقی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به برخی از سختگیری های مالیاتی گفت: روزگاری نساجی ایران حرفی برای گفتن داشت، دربرهه‌ای از زمان پارچه لباس‌های فرم ارتش انگلیس در ایران تهیه می‌شد اما امروزه به دلیل واردات بی‌رویه محصولات مختلف نساجی و اخذ مالیات که منجر به افزایش هزینه نهایی می‌شود رقابت پذیری لازم با کشورهای خارجی وجود ندارد.

لارگان تصریح کرد: اگر نرخ مالیات تعدیل و سیاست های جدید مالیاتی با همکاری بخش خصوصی اخذ شود، علاوه بر افزایش درآمدهای مالیاتی دولت رقابت پذیری بیشتری هم حاصل می‌شود مصرف کننده نهایی هم سود می‌کند.

کد خبر 339971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.