ترامپ از اظهار نظر درباره برجام خودداری کرد

رییس جمهور آمریکا در جریان دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در کاخ سفید از اظهار نظر درباره آینده توافق اتمی ایران خودداری کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از بی بی سی، ترامپ در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «(زمان تمدید) توافق ایران یک ماه دیگر فرامی رسد... خواهید دید چه تصمیمی می گیرم.»

او اضافه کرد: «ایران با آن بخش جهان یا (کل) جهان رفتار مناسبی نداشته، در ایران اتفاقات خیلی بدی می افتد.»

باب کورکر رییس کمیته روابط خارجی مجلس سنا روز یکشنبه گفته بود که فکر می کند آقای ترامپ در ماه مه از برجام (توافق اتمی) خارج خواهد شد. با این حال اروپایی ها در تلاش بوده اند برای نجات برجام فشارهای تازه ای بر ایران اعمال کنند. ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه، روز دوشنبه از اتحادیه اروپا خواست تحریم های جدیدی را بر برنامه موشک های بالستیک ایران اعمال کند.

خبرگزاری رویترز هم روز ۱۶ مارس گزارش داده بود که بنا به سندی محرمانه آلمان، بریتانیا و فرانسه پیشنهاد کرده اند که اتحادیه اروپا برای فعالیت‌های موشکی و نقش ایران در سوریه تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع کند. بنابه آن گزارش هدف قدرت‌های اروپایی از تحریم‌های تازه این است که آمریکا را مجاب کنند تا به توافق هسته‌ای با ایران پایبند بماند.

در جریان ملاقات بن سلمان از کاخ سفید، ترامپ از روابط نزدیک اقتصادی و معامله های تسلیحاتی میان دو کشور تمجید کرد. سلمان قرار است به نقاط مختلف آمریکا سفر کند. رسانه های آمریکایی گزارش می دهند که او در تلاشی بلندپروازانه می خواهد تصویر تازه ای از عربستان سعودی ترسیم کند.با این حال او در جریان دیدار از کاخ سفید کلمات زیادی بر زبان نیاورد. او از جمله در مقابل پرسش خبرنگاری که نظرش را درباره برجام پرسیده بود سکوت کرد.

ولیعهد عربستان از «موج تازه فرصت ها در زمینه های مختلف» بین دو کشور صحبت کرد و گفت «این فرصت ها بسیار بزرگ هستند.» ولیعهد عربستان در جریان سفر واشنگتن قرار است با شماری از مقام های بلندپایه آمریکایی از جمله وزرای دفاع، دارایی و بازرگانی و همچنین مدیر سازمان اطلاعات مرکزی و رهبران دو حزب دیدار کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می نویسد که این دیدار در حالی اتفاق می افتد که کشورهای غربی هنوز در تلاش هستند ولیعهد پرنفوذ عربستان را بهتر بشناسد؛ چهره ای که از زمان رسیدن به این مقام برنامه های گسترده اجتماعی را در داخل و سیاست خارجی کوبنده تری را دنبال کرده است.

محمد بن سلمان ۳۲ ساله در باقی این سفر قرار است در نیویورک، لس آنجلس و سان فرانسیسکو با رهبران بخش های مالی و صنایع به گفت‌وگو بنشیند. بازدید از بوستون و هوستون دیگر بخش های سفر او هستند. او اخیرا درباره چهره تندی که جهان خارج از اسلام در عربستان می بیند گفته بود: «عربستان واقعی این نیست.»

او گفت در حال احیای جامعه ای برابری خواه و اهل بردباری است که قبل از قدرت گرفتن فوق محافظه کاران در سال ۱۹۷۹ در این کشور وجود داشت.بن سلمان به شبکه سی بی اس گفت: «ما قربانی بودیم، به خصوص نسل من که از این موضوع خیلی رنج کشید.»

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان هم پیش از این سفر گفت که محمد بن سلمان درحال تبدیل عربستان «به یک کشور عادی است که مردمی عادی در آن یک زندگی معمولی دارند.»

با این حال بازدید او از واشنگتن کاملا بی دردسر نخواهد بود. آسوشیتدپرس می نویسد طرحی در کنگره مطرح شده که خواهان کاهش کمک های نظامی به ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن است. سازمان های بین المللی به شدت از مرگ غیرنظامیان در حملات هوایی این ائتلاف در یمن انتقاد کرده اند.

کد خبر 339921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.