۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶
لمس زندگی در طبیعت زیبای مورکان

لنجان- رشته کوه‌های سربه فلک کشیده، هوای ملایم و معتدل، باغ‌های میوه و بیش‌زارهایش میعادگاه صدها پرنده وحشی، بومی و مهاجر است، گویی پرندگان نیز از آمدن بهار لذت می‌برند و صفای صحرا را با صدای دلنشین و گوش نواز خودشان مستی می پاشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، آن سوی اصفهان درکنار کوه‌های بختیاری و زاگرس که ابرهای ایثارگر می‌بارند و نهرها و چشمه‌ها از دامنه کوه‌ها سرازیر می‌شود و رودی زنده و زاینده را تشکیل می‌دهد. به دنباله‌ این رود به روستای با صفایی خواهیم رسید که باغ‌ها، بیشه زارها و کشتزارهای باصفا و زیبا با گل‌های الوان و شکوفه‌های معطر در بستر زاینده رود چون حریری سبز درهم پیچیده و ساحلی از بهشت طبیعت را نمایان ساخته است.

روستای زیبای مورکان در غرب استان اصفهان و در دل شهرستان لنجان در بخش باغبهادران واقع شده و با آب وهوای معتدل همواره پذیرای دوستداران طبیعت است. این روستای چهار فصل با آمدن بهار رنگ تازه‌ای به ساحلش می‌بخشد و قفل در آفتاب را می‌شکند و طبیعت را مثمرثمر می‌گرداند.

این صفای بی نظیر پنجره‌های امید را تازه کرده و شباهنگ غزل را در شکوفه‌های بهاری زنده می‌کند و تفسیر این همه خلاقیت‌های ناب نقاشی چیره دست تنها سرمستی نغمه‌ دل‌ها را به‌دنبال دارد.

تنوع و زیبایی‌های خداداد طبیعی در این روستا دست به دست هم داده‌اند و مناظر روح‌نوازی را رقم زده‌اند از این رو باید آهسته تر در جریان طبیعت حرکت کنید تا مبادا در کنار تمام این زیبایی‌ها از شکوه و عظمت درختان سربه‌فلک کشیده که در دل سبزه زارها خود نمایی می‌کند قافل بمانید و عطر درختان را نفس نکشید، اخر تماشای این همه زیبایی تبسم شوق را بر لبان هر بیننده‌ای نقش می‌زند.

با گذشت از میان بیشه‌زاری زیبا و تقریبأ ناهموار به رودخانه زاینده رود زنده و زیبا می‌رسیم. زیبایی بی‌نظیر آن به گونه‌ای است که انسان با دیدن ناگهانیش آن هم در زمانی که این رود زنده به سختی برای حیاط خود تلاش می‌کند واقعا شگفت‌زده می‌شود و به شکرانه این نعمت سر تعظیم فرود می‌آورد.

جاری بودن آب و وجود بیشه‌زاری سرسبز ناخودآگاه انسان را به تماشای این نقاشی حیرت‌آور وادار می‌کند و او مبهوت می‌دارد.

دشت‌های سرسبز، رودخانه زاینده رود، باغ های زیبای میوه، انگورستان‌های وسیع، بیشه‌زارهای افرا، کوه‌های پوشیده از چشم ‌اندازهای طبیعی همه جلوه ‌هایی هستند که این روستا را به سرزمینی با خاطره‌های فراموش ناشدنی برای مسافران این سرزمین مبدل می‌ سازد.

پس از مشاهده این بهشت زیبا از مسیری عبور می‌کنیم که در پیش روی آن مسجد تاریخی روستا به چشم می‌خورد در کنار این مسجد درختی کهنسال با قدمت تاریخی بیش از یک هزار سال قرار دارد و نشان گر قدمت این روستاست.

در روستای مورکان آنچه از جلوه‌های بکر موجود است همه ودیعه ‌هایی است برای درک بزرگی پروردگار در آفرینش تابلوهای زیبا که آدمی را متحیر در مقابل عظمت خالق هستی می‌کند.

تمثیل‌های زیبایی که نقاش چیره دست بر صفحه‌ آفرینش این روستا نگاشته با سایه سارهایی از عشق و محبت و خون گرمی مردم روستا آمیخته شده و شوری از میهمان نوازی این مردم را جلوه‌گر ساخته است.

در سمت غرب روستای مورکان آثار متعددی از دوره‌ های تاریخی گذشته به یادگار مانده و قلعه‌های تاریخی٬ آثار جوی سردار٬ دروازه‌ها و برج‌های قدیمی که هر کدام دلایل روشنی بر قدمت تاریخی این روستا محسوب می‌شود. کوه‌های پیر شمع الدین نیز از زیبایی منحصر به فردی برخوردار است که دوستدارن پیاده‌روی و طبیعت‌نوردی را مجذوب خود می‌کند.

از آنجا که این روستا از امکانات رفاهی بالایی برخوردار است در سالهای اخیر به مکانی برای اسکان و استراحت گردشگران مبدل شده و هرساله مسافران زیادی در فصول سبز به این منطقه می‌آیند و از این همه مواهب و الطاف الهی که ثمره‌ای از نشاط و شادی به دنبال دارد، استفاده می‌نمایند.

کد خبر 339908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.