آداب نیکوی ایرانیان در عید نوروز مورد تأیید اسلام است

لنجان-امام جمعه فولادشهر گفت: خدا در قرآن، معاد و زنده شدن مردگان را به زنده شدن طبیعت در بهار و سرسبز شدن زمین تشبیه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام مسعود سرافراز در جمع مردم فولادشهر اظهار کرد: حضرت امیر مومنان علی (ع) می‌فرمایند "روز که در آن گناه نشود، آن روز عید است" باید توجه داشت عید، از سنت‌های حسنه است و اسلام، عیدهای عصر جاهلیت را که بوی شرک و کفر و خرافات می‌داد، نپذیرفت؛ اما عید نوروز را رد نکرد.

وی افزود: عید نوروز از سنت‌هایی است که پیش از اسلام وجود داشته و اسلام آن را با اصلاحاتی همچون استقبال از بهار که از آثار قدرت الهی است پذیرفته از این رو، خدا در قرآن، معاد و زنده شدن مردگان را به زنده شدن طبیعت در بهار و سرسبز شدن زمین تشبیه کرده است که پس از مرگ چند ماهه زمستان، آثار حیات در آن نمودار می شود و این نشان از زنده شدن مردگان است.

امام جمعه فولادشهر با اشاره به خانه تکانی در نوروز، تصریح کرد: اسلام نظافت را نشانه ایمان می‌داند «النظافةُ مِن الایمان» و خداوند متعال به مسلمانان سفارش می‌کند بدن، لباس، خانه، روستا و شهر خود را تمیز نگه دارند و خود را خوشبو و آراسته سازند چراکه خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد.

وی ادامه داد: لباس تمیز پوشیدن و بوی خوش استفاده کردن، دید و بازدید، صله رحم و آشتی و شادی از دیگر رسوم عید نوروز است و باید گفت اسلام عید نوروز را به دلیل ویژگی‌های مثبت آن پذیرفته است و بعضی مسایل اسلامی نیز با آن مرتبط شده‌اند.

سرافراز اضافه کرد: اسلام عید نوروز را از برخی آفت‌ها زدوده است و از آنجا که مردم در این روز بیشتر به دنیا روی می‌آورند، برای جلوگیری از غفلت مردم از آفریدگار زیبایی‌های آن، روزه گرفتن در این روز را مستحب و دارای ثواب دانسته و نیز مستحب است مسلمانان در عید نوروز، دو رکعت نماز بخوانند و دعا کنند.

وی عنوان کرد: باید توجه داشت دعای تحویل سال کاملا خط و مشی و جهت گیری انسان را در سال آینده روشن می کند و عید نوروز از سنت‌های سازگار با عقل و شرع بوده و اسلام آن را پذیرفته و مدیریت کرده است.

امام جمعه فولادشهر خاطرنشان کرد: متاسفانه سنت‌های ناپسندی به مرور زمان به این سنت حسنه اضافه شده که نه با شرع سازگاری دارد و نه با عقل و یکی دیگر از مسایلی که با نوروز درآمیخته، سفرهای نوروزی است.

وی افزود: سفر برای تفریح، دید و بازدید، صله رحم، سفر زیارتی و سیاحتی و دیدن اقوام و فرهنگ‌های گوناگون و توجه به آثار و قدرت الهی و بازدید از آثار باستانی و عبرت گرفتن از آنها، بسیار خوب است و آثار مثبت این سفرها بر کسی پوشیده نیست.

سرافراز تصریح کرد: در سفر احکام الهی باید رعایت شود، به دین و نماز و تقوا آسیب نرسد، مزاحمت برای مردم ایجاد نشود، قوانین در جاده ها رعایت شود، جان و مال دیگران را به خطر نیندازیم، حرمت کارگزاران و زحمت کشان، همانند پلیس راه، نیروی انتظامی، هلال احمر و اورژانس و اکیپ‌های راهداری حفظ و از آنان قدردانی شود و بازگشتمان را کوله باری از تجربه، ایمان، اخلاق و ثواب همراه باشد.

کد خبر 339875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.