۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰
 اصفهان، تکه ای از بهشت

اصفهان، از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب یکسر زیبایی است، دیاری کهن که به واقع همچون نگین انگشتری در ایران می درخشد، دور از واقعیت نیست که اصفهان را نصف جهان نامیده اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استان اصفهان سرزمینی چهارفصل با جاذبه‌های گردشگری، تاریخی، مذهبی و تفریحی است که با موقعیت خاص جغرافیایی خود هر رهگذری را محو تجلیات خود ساخته و با داشتن آب و هوایی معتدل و خاکی حاصلخیز و آب ‏جاری در زنده رود، از دیرباز به‏ عنوان مکانی برای سکونت مورد توجه بوده است. همین امر باعث شده که استان اصفهان دارای تنوع سکونت‌گاهی و معیشت و آداب و رفتار گوناگون نیز باشد و بر همین اساس با شکوه ترین ابنیه تاریخی را در دل خود جای داده است.

جاذبه‌های طبیعی و با شکوه اصفهان نیز همگی نشان از سر پنجه توانای پروردگار بر لوح زیبای این استان تاریخی دارد چراکه هر پهنه استان اصفهان دارای شرایط آب و هوای خاص خود بوده و در زمان‌هایی خاصی از سال بهترین شرایط را برای میزبانی از گردشگران دارد. اصفهان مملو از زیبایی‌هاست، هر گوشه و کنار این استان را نگاه کنید، زیبایی خاص خود را دارد و این که می‌گویند، اصفهان استانی چهارفصل است به واقع صحت دارد.

پهنه نواحی غربی استان اصفهان یعنی فریدون‌شهر، فریدن و چادگان در فصل تابستان شرایط نابی را برای حضور گردشگران دارند و چشمه ها، رودخانه‌ها، کوهستان و طبیعت سرسبز فریدونشهر و فریدن در کنار هوای خنک، جذاب‌ترین جاذبه گردشگری اصفهان در این فصل از سال محسوب می‌شود، البته نباید فراموش کرد زمستان نیز در این مناطق جلوه‌های خاص خود را داشته و با بارش برف زیبایی خود را به شکلی دیگر به نمایش می‌گذارد و با فرا رسیدن زمستان و سرد شدن هوا برخی در جستجوی چشم اندازهای زیبای زمستانی می روند.

بام ایران زمین، فریدونشهر، در فصل زمستان این فرصت ارزشمند را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد تا بتوانند از جلوه‌های ناب زمستان بهره‌مند شده و از پیست اسکی استفاده کنند جالب است، بگوییم مناطق متعددی در کشورهای دیگر وجود دارد که از نظر آب و هوایی مشابه مناطق برفی و سردسیر ایران است، اما در آن مناطق تمامی این زیبایی ها به یک فصل ختم می شود.

در جنوب استان اصفهان سمیرم با آب و هوای کمیاب معتدل کوهستانی و با دنیایی از زیبایی‌های طبیعی همچون آبشارها، دشت‌ها، کوه‌ها و رودخانه‌های خروشان خودنمایی می‌کند. آبشارهای سمیرم را بی بی سیدان، چشمه بابا زرنگ کمه، غار دنگزلو، غار کهنگان و قلعه هشت در، آبشار تنگ سیر و جاذبه‌های دامنه دنا، در کنار سد حنا و آبشار تقرچه تشکیل می‌دهند که در بهار و تابستان پذیرای مسافران و گردشگران فراوانی است.

البته آثار به جا مانده از آسیاب های قدیمی در کنار چشم اندازهای بسیار زیبا از قله برف پوش دنا از تصاویر بکر و به یاد ماندنی سفر به سمیرم است. اگر سفری به این مناطق داشتید حتما به ایل قشقایی که یکی از ایل‌های عشایر است سری بزنید تا زیبایی های مناطق ییلاقی و قشلاقی سمیرم را بیش از بیش درک کنید. عروسی در این ایل همیشه پر از رنگ و شادی بوده و این مراسم جزیی از میراث معنوی عشایران منطقه است میراثی که امروزه در همه دنیا پاس داشته می‌شود و یکی از بزرگترین گنجینه‌ها برای جذب گردشگری است.

فصل‌های بهار و پاییز نواحی غربی و جنوبی استان اصفهان جلوهای منحصر بفردی دارد و باغبادران یکی از نقاطی است که در این فصل زیبایی خاص خود را دارد در این منطقه میوه‌های فراوانی از جمله زرد آلو، هلو، گیلاس، انگور، به، سنجد، سیب، انجیر، آلبالو، آلو و آلوچه...و به ثمر می‌نشیند و سایر درختان بی ثمر نیز مانند چنار، شیرازی٬ صنوبر٬ بید٬ کاج٬ سرو و ... زیبایی های منطقه را دوچندان کرده، به گونه‌ای که تمامی باغ ها باصفا با گل های الوان و شکوفه های معطر در بستر رودخانه قرار گرفته و همچون حریری سبز درهم پیچیده، گویی تکه‌ای از قلب بهشت است. چشم انداز بیشه زارهای منطقه تبلور روح سرزندگی را در انسان زنده می کند.

شاید یکی از راه‌های گریز از زندگی یکنواخت شهری دل سپردن به سفر باشد و تلفیق آرامش کویری با هیجان، می‌تواند یکی از اهداف سفرهای ماجراجویانه و مهیج است از سوی دیگر لذت تماشای تپه های شنی، لمس آرامش کویر، قدم زدن در شن‌های نرم و گرم و دیدن جاذبه‌ای همچون دریاچه نمک از جمله دلایلی است که می تواند هر دوست‌دار طبیعتی را راهی شهرستان آران و بیدگل و کویر مرنجاب کند.

شن‌هایی سبک که سوار بر باد به این سو و آن سو می روند و گویی بر تن کویر نقش می‌زنند و این چشم اندازهای مختلف از کویر است که بسیاری از گردشگران را به سوی خود می کشاند. در میان این همه زیبایی، ورزنه نیز کویر خارا را در دل خود جای داده و وجود اشکال گوناگون و متنوع از تپه‌های ماسه‌ای که با وزش باد در هر لحظه شکل تازه‌ای به خود می گیرند، باعث شده این شهرستان به یکی از مناطق کویری کم نظیر در کشور تبدیل شود.

کویر مصر نیز یکی از تماشایی‌ترین کویرهای ایران است که به دلیل زیبایی منحصر به‌فرد خود به‌ عنوان عروس کویرها شناخته می‌شود در کویر مصر می‌توان تجربه‌هایی تازه از هیجان را تجربه کرد. شاید بگویید خاطرات بیشتر افراد از طبیعت کویر، شبیه یکدیگر است، دیدن طلوع و غروب خورشید، قدم زدن بر روی تپه‌های ماسه‌ای، عکاسی و شب نشینی کنار آتش. در سفر به کویر، سافاری را فراموش نکنید چرا که نمی‌توان آن را به سادگی رد کرد.

هیجان در کویر را با آفرود تجربه کنید که برایتان ماندگار خواهد شد، کویر مصر دوستداران هیجان را به خود می‌خواند. در زمستان سرد آن‌ها که سرما آزارشان می‌دهد می‌توانند در یک سفر کویری چوب‌های اسکی یا تخته‌بوردهای اسکی‌شان را با خود ببرند و روی شن‌های روان کویر، قله‌های شنی را که کم‌تر از نرمی برف نیست، پشت سربگذارند و از این جهت نمی‌توان ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری استان شگفت انگیز اصفهان را شبیه شعارهای تبلیغاتی و گردشگری دانست، چراکه اقلیم آب و هوایی شهرستان‌های این استان باعث شده که در تمام فصول  به توان به شهرستان‌های مختلف اصفهان سفر کرد و از ان لذت برد.

کد خبر 339867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.