مسئولیت ماهی‌های قرمز را بپذیریم

فعالان محیط زیست و مدافعان حقوق حیوانات و ازجمله آبزیان همگی به لزوم توجه و شناخت راه‌های نگهداری ماهی قرمز به جای حذف آن از سفره‌های هفت سین تاکید دارند.

خسرو اعتماد کنشگر و فعال محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: در گذشته سیب قرمز را در آب می‌انداختند و در سفره هفت سین قرارمی دادند چون تولید ماهی قرمز در کشور وجود نداشت اما امروزه استفاده از ماهی قرمز مرسوم است و نمی‌توان آن را از سفره‌ها هفت سین مردم حذف کرد.

وی با انتقاد از گفته‌های سطحی مطرح شده در مورد کشتار این ماهی‌ها گفت: در زمانی که هزاران ماهی در اقیانوس‌ها و دریاها در اثر سموم کشاورزی و موادنفتی می‌میرند مرگ‌ومیر این ماهی‌ها نباید محل مناقشات باشد چراکه موضوعات بسیاری اعم از اشتغال‌زایی، علاقه مردم به استفاده از مظاهر طبیعت و احیای رسوم در استفاده این گونه طبیعی مطرح است.

مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان با بیان اینکه نباید مردم را از استفاده ماهی قرمز منع کرد، تصریح کرد: بسیاری افراد از تولید و پرورش ماهی‌های قرمز و زینتی ارتزاق می‌کنند چرا که تولید این ماهی آسان و تکثیر آنها راحت است.

نماینده سازمان‌های مردم نهاد کاشان در مورد میزان مصرف آب برای پرورش این ماهی‌ها گفت: این ماهی آب کمی برای تولید و پرورش نیاز دارد و حتی در بسیاری موارد آب مصرفی آن، برای استفاده مجدد تصفیه می‌شود حتی این آب برای گیاهان و زمین‌های کشاورزی مفید است چرا که دارای مواد آلی است که به رشد گیاهان کمک می‌کند.

محیط زیست نیازمند تفکر و تعقل است

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در ایران گاهی با موضوعات محیط زیستی با احساسات برخورد می‌شود، افزود: محیط زیست نیازمند تفکر و تعقل است و نگاه احساساتی به محیط زیست باعث نابودی آن خواهد بود.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه فعالان محیط زیست با گذاشتن ماهی قرمز سر سفره هفت‌سین مخالف نیستند، اظهار کرد: حتی درباره سبز کردن سبزه هم فعالان محیط زیست مشکلی با اصل موضوع ندارند چرا که اعتقاد داریم مقدار آنچنانی از غلات برای این کار استفاده نمی‌شود اما اشتباه بزرگ این است که برای استفاده پایانی از این سبزه‌ها راهکاری نداشته‌ایم.

اعتماد با تاکید بر اینکه سبزه‌ها باید به عنوان غذای دام استفاده شوند، گفت: متاسفانه همیشه به پاک کردن صورت مسئله عادت کرده‌ایم و به دنبال حل مسائل به طور عقلانی و درست نیستیم.

این کنشگر محیط زیست با انتقاد از افزایش استفاده از پرندگان و خزندگان در ایران تصریح کرد: اگر مردم شیوه نگهداری ماهی قرمز را بیاموزند مضرات آن برای سلامتی بسیار کمتر از پرندگان و خزندگانی است که این روزها از آن ها به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شوند.

اعتماد در خصوص مضرات رها کردن ماهی قرمز در طبیعت گفت: به هیچ‌وجه نباید ماهی قرمز را در طبیعت رها کرد چون، تخم دیگر گونه‌های ماهی‌ها را می‌خورد و تکثیر آنها را با مشکل مواجه می‌کند.

نگاه کالایی به ماهی قرمز نداشته باشیم

سپهر سلیمی فعال حقوق حیوانات نیز در خصوص استفاده از ماهی قرمز به خبرنگار ایمنا گفت: ماهی قرمز در دهه‌های اخیر وارد سفره‌های هفت سین شده و در سال‌هایی که روزبه‌روز انسان‌ها از طبیعت دور می‌شوند، ماهی قرمز یکی از مظاهر طبیعی در مراسم نوروز است.

وی با اشاره به اینکه در قدیم به دلیل نگهداری در حوض خانه‌ها این ماهی بعد از عید هم عمری طولانی داشت، افزود: حذف ماهی قرمز در هفت سین در واقع حذف یکی از مظاهر طبیعت است از طرفی بودن آن نیز باعث افزایش تلفات این گونه از ماهی شده است.

این فعال حقوق حیوانات با تاکید بر اینکه این ماهی به عنوان یک موجود زنده صاحب حق است، اظهار کرد: این گونه طبیعی متاسفانه اسیر تجارت و خودخواهی انسان‌هاست چرا که از یک طرف عده‌ای با تولید آن تجارت می‌کنند و از طرفی عده‌ای با خرید آن، نادانسته باعث مرگ این حیوان می‌شوند و این نگاه سطحی، کالایی و سودجویانه به یک حیوان بخش دردناک این مسئله است.

ماهی قرمز را در آب‌های آزاد رها نکنید

سلیمی در خصوص پیام مدافعان حقوق حیوانات به مردم گفت: پیام فعالان حقوق حیوانات به مردم این است که اگر نمی‌توانند از این ماهی نگهداری کنند آن را خریداری نکنند اما اگر خریدند باید مسئولیت آن را به عهده بگیرند و باید حس مسئولیت‌پذیری در شهروندان تقویت شود.

وی با تاکید بر لزوم شناخت روش‌های نگهداری ماهی قرمز و توجه به سرنوشت آن گفت: شهروندان دقت کنند که این گونه ماهی به عنوان گونه مهاجم است و با توجه به اینکه این ماهی همه‌چیزخوار است می‌تواند به اکوسیستم محیط‌های آبی صدمات جبران ناپذیری وارد کند به همین دلیل نباید آنها را در آب‌های آزاد رها کرد.

بیماری‌زایی ماهی قرمز دیده نشده است

سلیمی با تاکید بر قسمت نظارت بیشتر اداره شیلات بر کیفیت تولید و پرورش ماهی‌های قرمز افزود: باید این اداره نظارت بیشتری داشته باشد تا ماهی‌های سالم تولید شود که عمر بیشتری داشته باشند و در منازل بیشتر زنده بمانند که باید این موضوع در سال‌های آینده مورد توجه واقع شود همچنین مردم در مورد نگهداری آنها اطلاعات بیشتری کسب کنند.

این فعال حقوق حیوانات با تاکید بر اینکه بیماری‌زایی ماهی قرمز در حد چندان بالایی نیست، گفت: این موضوع که مطرح می‌شود ماهی‌های قرمز باعث بیماری می‌شوند چندان دیده نشده و در صورت ایجاد بیماری هم، اندازه آن چندان قابل توجه نبوده است.

سلیمی با بیان اینکه اگر مردم را به خاطر بیماری‌زایی ماهی قرمز از خرید منع کنیم در واقع با یک دروغ آنها را از خریدن ماهی قرمز منع کرده‌ایم، افزود: به جای انتشار این مباحث باید در بین مردم ایجاد حس مسئولیت‌پذیری را تقویت کرد که در نگهداری یک موجود زنده احساس تعهد داشته و به آن نگاه کالایی نداشته باشند.

کد خبر 339838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.