لاله عباسی یادآور سنت های خانه مادر بزرگ

موسسه فرهنگی رویش مهر که در زمینه موضوعات فرهنگی، هنری و ادبی فعالیت می کند موضوع اهدای بذرهای لاله عباسی را به عنوان عیدی در ایام نوروز مطرح کرده است و تلاش می کند شهروندان را تشویق کند تا در نوروز به یکدیگر بذرهای گل لاله عباسی را عیدی بدهند.

زهرا سترده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن اشاره به ایدۀ این موسسه درباره عیدی دادن بذرهای لاله عباسی در ایام نوروز اظهار کرد: در سال ۹۳ همایش "روای شهر" ازسوی این موسسه برگزارشد و با توجه به اینکه تا سال ۹۳ در اصفهان همایش داستانی صورت نگرفته بود، این حرکت موجب شد که بسیاری از نویسنده ها و مردم در این همایش شرکت کنند، در دی ماه سال ۹۶ نیز همایش روای شهر برگزار شد که در این همایش ابتکار تازه ای درباره استفادۀ افراد شرکت کننده از بذر و دانه گل های لاله عباسی در بهار اعلام شد تا با آمادگی کامل در انتهای زمستان و فصل روییدن و رویش، زندگی تازه ای را آغاز کنند.

وی افزود: موسسه رویش مهر به منظور ایجاد علاقه به طبیعت و درواقع طبیعت دوستی ابتکاری در فعالیت های خود ایجادکرده و موضوع عیدی دادن بذرهای لاله های عباسی در نوروز را جزو برنامه های خود قرار داده است.

مدیر فرهنگی موسسه رویش مهر گفت: در این موضوع به دنبال رویش و زایش در طبیعت بوده ایم و علاوه بر این با هدف طبیعت‌دوستی در ایام نوروز و فصل بهار، علاقه مند بودیم تا به اشخاصی که با ما در ارتباط هستند، نمادی از رویش و زایش طبیعت و نو شدن سال نو را عرضه کنیم.

توجه به محیط زیست در انتخاب لاله عباسی

مدیر فرهنگی موسسه رویش مهر با اشاره به تاثیر توجه به محیط زیست در انتخاب لاله عباسی تصریح کرد: با توجه به اینکه از قدیم الایام در خانه مادربزرگ ها حوضی با کاشی آبی در وسط حیاط و شمعدانی و باغچه هایی با گل های لاله های عباسی وجود داشت و از سوی دیگر همین لاله های عباسی با طبیعت اصفهان همخوان بوده و دارای طیف های رنگی مختلفی هستند و هم‌چنین خاک های مختلف به رشد آن جواب  داده و نیازمند آفتاب زیادی نیست به همین دلیل انتخاب لاله های عباسی هم از نگاه محیط زیستی و هم از نظر همخوانی با طبیعت اصفهان قابل توجه است.

سترده ادامه داد: همزمان با روز درختکاری در ۱۵ اسفندماه، ما نیز در موسسه رویش مهر کاشتن لاله عباسی را با هدف زیباتر، سالم تر و تمیزتر جلوه دادن محیط زیست به عنوان یکی از مهم ترین فعالیت های خود پیش بردیم که درحقیقت توجه به محیط زیست را نیز بین مردم تبلیغ می کند، بنابراین انتخاب ایده اهدای لاله عباسی در نوروز به‌دلیل یادآوری سنت های از یاد رفتۀ خانه های مادر بزرگ ها بوده است.

گفتنی است، لاله عباسی برای نخستین بار در سال۱۵۴۰ میلادی از کوه‌های آند پرو صادر شد. یکی از جنبه‌های جالب این گیاه تغییر رنگ گل‌های آن است و گاهی گل‌هایی با رنگ‌های متفاوت بر روی یک گیاه دیده می‌شوند. گل‌ها هنگام عصر شکوفا شده و عطر خوبی تولید می‌کنند و در رنگ‌های قرمز، صورتی، سفید و زرد قابل مشاهده است. گل‌ها پنج گلبرگ به هم پیوسته، برگ‌ها سبز و بدون کرک، حاشیه برگ‌ها کاملاً صاف و دارای ریشه غده‌ای است و در مناطقی که در فصل زمستان یخبندان نباشد به صورت گیاهی چند ساله باقی می‌ماند.

کد خبر 339831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.