جاده ابریشم، پیوند دوباره فرهنگ ایران و چین

اصفهان و چین و به‌خصوص شهر شانگهای، در آینده رابطه‌های فرهنگی خوبی خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چند روز پیش، مدیر موزه هنرهای کلکسیون شانگهای از موزه هنرهای معاصر اصفهان بازدید کرد و در انتها نیز جلسه‌ای پیرامون همکاری‌های فرهنگی با مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان داشت.

مهدی تمیزی، مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درباره نتایج این جلسه گفت: با مدیر موزه‌های هنری شانگهای، پیرامون تبادل آثار هنرمندان بین دو کشور صحبت کردیم و قرار شد در صورت وجود شرایط مساعد، نمایشگاه‌هایی نیز در اصفهان یا چین برگزار کنیم.

وی بیان کرد: سیاست جدید موزه هنرهای معاصر اصفهان، بنا بر دستور شهردار اصفهان و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، این است که شان موزه هنرهای معاصر در سطح ملی و بین‌المللی حفظ شود.

تمیزی افزود: دیگر سیاست ما این است که این موزه به ‌جای برپایی نمایشگاه‌هایی که امکان برپایی اش در گالری های خصوصی هست، نمایشگاه‌هایی برپا کند که امکان حضورش در اصفهان دشوار است.

به گزارش ایمنا، علی و حسین بردبار نیز از تاجران فرش دستباف در اصفهان هستند و به‌عنوان فعال فرهنگی و رابط بین ایران و چین فعالیت می‌کنند.

علی بردبار درباره پروژه جاده ابریشم که یک پروژه فرهنگی برای همکاری بین کشورهای موجود در راه ابریشم است، به خبرنگار ایمنا گفت: سابقه دوستی دو ملت ایران و چین و پیشینه مناسبات تاریخی و مبادلات فرهنگی میان این دو کشور به بیش از دو هزار سال قبل بازمی‌گردد و جاده باستانی ابریشم، بهترین گواه برای این مدعا است.

وی افزود: اکنون نیز باوجود گذشت بیش از هزاران سال، می‌توان به‌خوبی طنین زنگ شتران حامل ابریشم و کالاهای قیمتی و ارزشمند ایرانی و چینی را در مسیر جاده ابریشم احساس کرد.

وی بابیان اینکه کاروان‌های تجاری و بازرگانی ایرانیان و چینیان، حامل کالای ارزشمند دیگری نیز بودند که نقش بسزایی در تقویت و تحکیم پیوندهای دوستی مردم دو کشور داشت، اظهار کرد: این کالای معنوی شامل فرهنگ، هنر و سنت‌های پسندیده اخلاقی دو ملت بود و در طول سالیان متمادی، رفت‌وآمد و تماس متقابل بین ایرانیان و چینیان مبادله شده است.

وی خاطرنشان کرد: حال، کشور چین به بررسی مسیر این جاده کهن و مبادلات مادی شامل کالاها و اقلام مصرفی و نیز مبادلات غیرمادی شامل تبادلات فرهنگی عرصه‌های مختلف پرداخته و نتایج، نمایانگر آن است که ارتباط دولت‌های اشکانی و ساسانی ایران و دولت‌های هان و تانگ چین باستان، بسیار پررونق بوده و همان‌طور که انتظار می‌رفت، مبادلات جاده ابریشم منحصر به کالاها نبود و ادیان و فرهنگ‌های هر دو سرزمین با یکدیگر مبادله شده است.

بردبار بیان کرد: به همین دلیل، بر آن شدیم تا با سابقه‌ای که در روابط با چین داشتیم، دِین خود را در تبادل روابط فرهنگی و هنری معاصر بین دو کشور ادا کنیم.

وی افزود: به همین منظور در یکی از نمایشگاه‌هایی که حضور داشتیم، با خو مو چین، مدیر چند موزه هنری و کلکسیونی معاصر چین و همچنین پژوهشگر هنری جاده ابریشم آشنا شدیم و ‌پس از جلسات متعددی که در موزه او باهم داشتیم، تصمیم گرفتیم وی را به ایران دعوت کنیم ‌و خوشبختانه نشست‌های خوبی در ایران با مدیران موزه‌های ایران و اصفهان داشتیم که هنوز ادامه دارد.

به گزارش ایمنا، قرار است سال آینده، فراخوانی در رابطه با پروژه «جاده ابریشم» برای همکاری هنرمندان اعلام و برای همکاری‌های فرهنگی بین کشورهای موجود در جاده ابریشم، نمایشگاه‌هایی نیز برگزار شود.

کد خبر 339789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.