برگزاری آیین ملی نوروزگاه در ارگ تاریخی نهچیر

مبارکه- شهردار مبارکه از برگزاری آیین ملی نوروزگاه در ارگ عظیم و تاریخی نهچیر شهرستان مبارکه خبر داد.

سید محسن هاشمی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان مبارکه اظهار کرد: جشن نوروزگاه در ایجاد فضای شادی و نشاط و حفظ و احیای آیین های ماندگار و معرفی ظرفیت های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهرستان مبارکه موثر است.

وی با بیان اینکه امسال برنامه های متنوعی برای جشن ملی نوروزگاه مبارکه پیش بینی شده است، اضافه کرد: در مراسم جشن نوروزگاه علاوه بر اجرای موسیقی های سنتی، بازی های بومی محلی و آیین های فرهنگی هنری، تولیدات صنایع دستی، سوغات سفر، شیرینی، انواع نان و غذاهای محلی نیز برای عموم مردم و مسافران و گردشگران نوروزی به نمایش گذاشته می شود.

شهردار مبارکه با بیان اینکه زمان اجرای این برنامه ها از تاریخ یکم فروردین الی ۱۳ فروردین و از ساعت ۱۶ الی ۲۲ شب است، افزود: برنامه نوروزگاه که به صورت مشترک میان اداره میراث فرهنگی شهرستان و شهرداری مبارکه انجام می شود، شامل اجرای آیین عشایر با سیاه چادر، رادیو نوروزگاه ارگ، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی، اجرای بازی های بومی محلی، شاهنامه خوانی، اجرای نمایش های حاجی فیروز، اجرای موسیقی زنده سنتی، جشنواره هفت سین، جشنواره لباس های بومی و محلی، اجرای جنگ شادی همراه با مسابقات فرهنگی و اهدای جوایز است.

شهردار مبارکه با اشاره به برگزاری اولین جشن نوروزگاه در نوروز سال گذشته گفت: بیش از ۶۰ هزار نفر از شهروندان و گردشگران نوروزی در ایام نوروز سال ۹۶ از ارگ تاریخی نهچیر در این شهر بازدید کردند.

هاشمی افزود: رویداد فرهنگی نوروزگاه مبارکه با هدف ارایه دستاوردهای فرهنگی اقوام مختلف در حوزه نوروز ایرانی به گردشگرانی که شهرستان مبارکه را به عنوان مقصد سفر نوروزی خود انتخاب کردند، معرفی می کنیم.

شهردار مبارکه با بیان اینکه شهر مبارکه به لحاظ موقعیت جغرافیایی و مکانی در سال های گذشته پذیرایی میهمانان نوروزی زیادی نبود، افزود: این شهر از پتانسیل و ظرفیت های بالایی در زمینه فضای سبز، آثار تاریخی و موقعیت همجواری با زاینده رود برخوردار است.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۷ درصد  مجموعه ارگ نهچیر با زیربنای حدود ۱۶ هزار متر مربع توسط شهرداری مبارکه تملک شده است، گفت: مقاوم سازی و مرمت این بنا از اواخر سال ۹۳ در دستور کار شهرداری مبارکه قرار گرفت.

هاشمی با بیان اینکه بازسازی و مرمت قلعه تاریخی نهچیر در دوره چهارم شورای اسلامی شهر آغاز شده است، گفت: این ارگ و قلعه تاریخی یکی از آثار تاریخی قابل توجه شهر مبارکه محسوب می شود که مشتمل بر هشت حیات و خانه جداگانه است که یکی از خانه های این قلعه در این دوره با هزینه چهار میلیارد تومان به طور کامل بازسازی و مرمت شد .

وی با بیان اینکه مرمت کامل این قلعه تاریخی از توان شهرداری مبارکه خارج است، گفت: در ادامه با استفاده از توان بخش خصوصی برای مرمت قسمت های باقیمانده از این قلعه استفاده خواهیم کرد.

شهردار  مبارکه با بیان اینکه مرمت خانه های دیگر قلعه نهچیر با استفاده از توان بخش خصوصی در سال های آینده دنبال خواهد شد، افزود: برای برگزاری برنامه ها و جشن های مختلف شهرداری، ورزش های بومی محلی، پخت غذاهای سنتی در طول سال و به مناسبت های خاص از این مکان استفاده خواهیم کرد.

به گزارش ایمنا، ارگ نهچیر یکی از بناهای تاریخی شهرستان مبارکه با قدمتی پیش از صفویه که در دوران قاجار مرمت و گسترش یافته است. ساخت این قلعه به صورت مربعی شکل بوده که چهار برج کبوتر در چهار گوشه آن قرار داشت و در قدیم از این قلعه به عنوان  راهدارخانه برای تامین امنیت مسیر سمیرم و شهرضا به لنجان و همچنین مرکزی جهت خرید و فروش اهالی منطقه با انبارهایی از برنج و گندم بوده است.

ارگ تاریخی نهچیر با توجه به معماری کم نظیر و چشم نواز خود یکی از زیباترین و بزرگ ترین ارگ های تاریخی کشور است که با توجه به مرمت اصولی و استفاده از برترین اساتید مرمت آثار تاریخی کشور، امروزه می توان به عنوان گنجی در راستای جذب گردشگران از سراسر ایران و جهان نام گذاری کرد.

ارگ تاریخی نهچیر در آینده ای نزدیک با  تکمیل بخش های موزه و کتابخانه می تواند شهرستان مبارکه را که به عنوان قطب صنعت و کشاورزی شهرت جهانی دارد، از دریچه تاریخ و فرهنگ غنی این دیار به ایران و جهان معرفی نماید./

کد خبر 339772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.