هیچ کشاورزی بازداشت نیست/کسانی که قانون را برنمی‌تابند مصداق دیکتاتوراند

سخنگوی قوه قضاییه گفت: نیروی انتظامی با کشاورزان به عنوان اغتشاشگر و دشمن برخورد نمی‌کند. کشاورزان نباید دست به کار تخریبی بزنند، همه باید در چارچوب قوانین فعالیت کنیم. آن طور که به من گفته اند کسی بازداشت نیست و اگر کسی را در صحنه بازداشت کرده‌اند در حال حاضر آزاد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای امروز یکشنبه در نشست خبری در شرکت نمایشگاه‌های استان اصفهان ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رجب و نوروز ۹۷ با اشاره به برپایی نمایشگاه دستاوردهای زندانیان استان اصفهان اظهار کرد: بنیاد تعاون در این زمینه فعالیت‌های خوبی داشته است و مددجویان نیز در زندان وقت خود را تلف نکرده و هنرهای خوبی را ارایه دادند.

وی با اشاره به مشکلات آب در کل کشور اظهار کرد: برخی استان‌ها در کشور با خشکسالی طولانی مواجه هستند و از جمله اصفهان، بخش‌هایی از این استان معمولا از آب زاینده رود برای کشاورزی استفاده میکردند اما به دلیل برخی اقداماتی که به اتمام نرسیده، یا درست و دقیق انجام نشده و عدم مدیریت صحیح مصرف آب، تعدادی از مردم با مشکل مواجه شده اند.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه اهل این استان هستم و مسایل و مشکلات آب را پیگیری می‌کنم، افزود: در این خصوص جلساتی در دستگاه قضایی و سایر دستگاه ها برگزار شده است و امروز به این استان آمدهام که حرف مسئولان و مردم را بشنوم تا ببینم چه اقدام عاجلی را باید انجام داد.

وی گفت: در حال حاضر همه دستگاه‌های مسئول مشغول فعالیت هستند، اما باید ببینیم با همکاری مردم و مسئولان چه راه‌های میانبری را برای رفع این مشکل میتوان ایجاد کرد.

محسنی اژه‌ای گفت: در حال حاضر  آنهایی که از خشکسالی متضرر شده اند فعالیت هایی در حوزه برطرف کردن مشکلات آب انجام می دهد، یکسری از این افراد می‌خواهند درد خود را تبیین کنند و به گوش مسئولان و افراد دیگر برسانند، اینها زبان می‌خواهند، علاوه براین می خواهند کسی از بیان و اعلام این درد سوء استفاده نکند.

قوه قضاییه خودش نمی تواند پول شود

وی با اشاره به فعالیت زندانیان در عرصه‌های مختلف تصریح کرد: در این زمینه طی سال های اخیر اقدامات خوبی صورت گرفته و در نظر داریم با کمک بخش خصوصی در زندان اشتغال‌زایی داشته باشیم.

معاون اول قوه قضاییه  با اشاره به سختی‌های کار قضایی گفت: همه در دستگاه قضایی خود را محق می‌دانند، قاضی در ابتدای امر و بدون بررسی نمی تواند به هر کس که ادعا دارد حق بدهد بلکه باید با بررسی شواهد و مدارک افراد صاحب حق و ظالم را مشخص کند.

وی با بیان اینکه یکی از موارد شاخص دارای اشکال در کشور تعاونی‌ها و شرکت‌های هرمی است، تصریح کرد: البته باید توجه داشت که مردم نیز در این زمینه فریب سودهای بالای این مراکز را می‌خورند و به سرنوشت کارشان فکر نمی کنند.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه بسیاری از شاکیان شرکت‌های هرمی و موسسات اعتباری و تعاونی ها در گام اول پول خود و در گام دوم مجازات کردن مسئولان نهادها را می‌خواهند، گفت: قوه قضاییه خودش نمی تواند پول شود، قوه قضاییه تمام تلاش خود را انجام می‌دهد و از همه دستگاه ها می‌خواهد که چنانچه افراد دستگیر شده دارایی دارند برای پس دادن مال مردم اقدام کند.

قاضی خودش قانون را ننوشته است

وی اضافه کرد: در بسیاری از این پرونده‌ها به پول نمی رسیم چرا که در بسیاری از موارد مسئولان این شرکت ها از اصل پول مردم به آنها پول داده است و از این رو پولی برای پس دادن ندارند و همه از قوه قضاییه شاکی می‌شوند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: پرونده ثامن الحجج، فرشتگان، البرز، نگین غرب تهران و... شکات زیادی دارند و این در حالی است که کاری از قوه قضائیه ساخته نیست.

وی با بیان اینکه برخی بر این باورند که باید دست اختلاس گران قطع شود همان طور که دست دزدان قطع می شود، تصریح کرد: قاضی مجبور است که قانون را اجرا کند. قاضی خودش قانون را ننوشته است.

محسنی اژه‌ای گفت: ما نمی‌توانیم بگوییم مشکلات و کوتاهی نداریم، بیشتر این موارد به دلیل کمبود اعتبار است. به همه روسای دادگستری استان‌ها اعلام کردیم که برای انجام وظایف خودمان بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان نیاز داریم و دولت یک سوم این مبلغ را به مجلس پیشنهاد داد و از این رو نمی توان تکالیف را به خوبی انجام داد.

به بودجه دولت اعتراض داشتیم

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه همه وظایف قوه قضاییه بر اساس برنامه ششم توسعه تعریف شده است، گفت: اعتراضاتی به بودجه دولت داشتیم و در نهایت ۸۰۰ میلیارد تومان به آن اضافه شد که باز هم فاصله زیادی تا نیاز اصلی‌مان داریم و مردم نباید توقع داشته باشند که قوه قضائیه با توجه به محدودیت هایی که دارد وظایفش را به خوبی انجام دهد.

وی تصریح کرد: هر اقدامی که قوه قضاییه می‌توانست برای ایجاد تولید و اشتغال بیشتر انجام دهد به صورت مستقیم و غیر مستقیم در اولویت برنامه های سال ۹۶ قوه قضاییه قرار گرفته بود، سال آینده نیز این امر در دستور کار این قوه قرار دارد.

اولین معضل قاچاق، بیکاری است

محسنی اژه ای مبارزه با قاچاق را نیز از دیگر برنامه‌های اصلی قوه قضاییه اعلام کرد و گفت: قاچاق ضربه زیادی به کشور می زند چرا که اولین معضل ایجاد شده در این بخش بیکاری است که چالش های زیادی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا، رییس جمهور است و این ستاد باید از همه دستگاه‌ها حسابرسی کند، افزود: قوه قضاییه نیز به عنوان وظیفه ذاتی اش در این زمینه فعالیت دارد.

معاون اول قوه قضاییه، ورود مدعی العموم به مسایلی که مربوط به حقوق عامه می‌شود را نیز از دیگر اولویت‌های قوه قضاییه اعلام کرد و افزود: احیای حقوق عامه ای که زمین مانده در اولویت است و دادستان‌های کل کشور در این زمینه مسئول شده‌اند.

وی تصریح کرد: برای احیای حقوق عامه در حال تدوین دستورالعملی هستیم تا در این زمینه سلیقه‌ای عمل نشود.

محسنی اژه‌ای مبارزه با فساد به ویژه فساد در دستگاه های حکومتی به ویژه قوه قضاییه را از اولویت های قوه قضاییه در سال آینده اعلام کرد و گفت: برخی بر این باورند که ما با دانه درشت ها برخورد نمی‌کنیم و با آفتابه دزدان برخورد می کنیم و این در حالی است که با نگاهی اجمالی به فعالیت دستگاه قضا می بینیم  که چه کسانی محاکمه شده‌اند.

وی با بیان اینکه اخلالگران نظام اقتصادی کشور که قصد مقابله و براندازی نظام را داشته باشند و یا علم بر این داشته باشند که اقداماتشان موجب براندازی نظام می‌شود محکوم به اعدام می‌شوند، افزود: البته نمی گوییم از این دست افراد نداریم اما این افراد یا خیلی اندک هستند و یا هنوز تخلفات آنها محرز نشده است.

تعداد زیادی از دانه درشت ها در زندان هستند

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه در حال حاضر تعداد کثیری از دانه درشت‌ها در زندان به سر می برند و محکومیت‌هایی تا ۲۰ سال دارند، افزود: بر این باورم که در مواردی که قانون اساسی اجازه می دهد باید دادگاه علنی برگزار کنیم در این زمینه باید توجه داشت که تاکنون حکم قطعی برای امیر منصور آریا، بابک زنجانی، مهدی هاشمی، محمدرضا رحیمی، بقایی که از جایگاه عمومی دانه درشت بوده اند، صادر شده است.

وی تصریح کرد: یک هزار و ۱۲۳ هکتار از منابع طبیعی که به ناحق و یا به صورت غیر قانونی تصرف شده در استان اصفهان رفع تصرف شده، شروع این پرونده‌ها ممکن است از سال قبل باشد ولی اقدام بزرگی است.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه یک میلیون از زمین‌های شهری و ۳۹۸ مورد از زمین های مسکن و شهرسازی رفع تصرف شده است، تصریح کرد: اقدامات خوبی در این زمینه در استان اصفهان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان پرونده‌هایی وجود دارد که هزاران شاکی دارد، گفت: در بسیاری از این پرونده ها فرد متخلف دستگیر شده اما دارایی ندارد که بتواند پول مردم را بازگرداند.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص کمبود ظرفیت زندان ها در مقایسه با تعداد بالای زندانیان در استان اصفهان تصریح کرد: باید تلاش کنیم تعداد زندانیان را طبقه بندی و کم کنیم. در این زمینه مشکل بودجه داریم و دولت موظف به ساخت اردوگاه بود که هنوز این اردوگاه‌ها راه اندازی نشد.

وی در خصوص جریان سازی‌های احمدی نژاد نیز گفت: بخشی از این جریانات صد در صد همراهی با دشمن است و به این موضوع که باچه نیتی انجام می شود ورود پیدا نمی کنیم. آنها می خواهند قوه قضاییه را تضعیف کنند تا نتواند با فساد مبارزه و از بررسی مفاسدشان جلوگیری کنند.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه من پیش بینی کردم که فشارهایی بر قوه قضاییه وارد می شود، افزود: اغتشاشات دی ماه را دیدید و اگر سیستم قوی قوه قضاییه نبود این اغتشاشات می‌توانست به چالش بزرگی برای کشور تبدیل شود. مردم همه مسایل را می‌فهمند.

وی گفت: کسانی که قانون را بر نمی تابند مصداق صریح دیکتاتور هستند. مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرده در قانون و در جلسات مختلف حکم با حضور  وکیل و خود فرد صادر شود و دادگاه تجدید نظر تشکیل شده است، هر نوع دفاعی را شنیدیم و لایحه مکتوب نهایی را نیز قبول کردیم اما قانون را بر نتابیدند که این ناشی از روحیه دیکاتوری افراد است.

نیروی انتظامی با کشاورزان به عنوان اغتشاشگر برخورد نمی‌کند

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا در خصوص بررسی وضعیت فعلی کشاورزان شرق اصفهان و بازداشت احتمالی این افراد گفت: مردم استان اصفهان و مردم شرق اصفهان همه متدین و انقلابی هستند و اینها اجازه سوء استفاده به رسانه‌های بیگانه را نمی دهند و صبر و حوصله خواهند داشت تا مسئولان کارهای خود را انجام دهند.

وی افزود: نیروی انتظامی با کشاورزان به عنوان اغتشاشگر و دشمن برخورد نمی‌کند. کشاورزان نباید دست به کار تخریبی بزنند و طبیعی است و همه باید در چارچوب قوانین فعالیت کنیم. آن طور که به من گفته اند کسی بازداشت نیست و اگر کسی را در صحنه بازداشت کرده‌اند در حال حاضر آزاد است.

محسنی اژه ای در خصوص برخورد با محاربه اظهار کرد: قوه قضاییه به هر قانونی احترام می‌گذارد و هر چیزی که قانون شد را رعایت می کنیم و محاربه از لحاظ شرع و قانون تکلیف مشخصی دارد و هر کس با سلاح گرم و سرد اقدام به مخدوش کردن امنیت کند و این موضوع اثبات شود اعدام و یا دست و یا پای وی قطع می‌شود.

صدور حکم پرداخت دیه برای قربانیان اسید پاشی اصفهان

معاون اول قوه قضاییه در خصوص آخرین وضعیت پرونده اسیدپاشی اظهار کرد: یکسری در این پرونده مصدوم شدند که نباید حقشان ضایع شود. فرد یا افرادی در این زمینه دستگیر نشده‌اند. حکم پرداخت دیه به این افراد از محل بیت المال صادر شده است. اگر روزی متهم و یا متهمان دستگیر شوند دیه بیت المال به قربانیان تعلق می گیرد و مجازات نیز اعمال خواهد شد.

وی در خصوص فعالیت‌های جریان حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن نیز گفت: اقدامات این افراد قطعا فتنه است و دشمن خواهان اقدامات آن ها است، انگلیس با توجه به سابقه‌ای که در این زمینه دارد سعی در ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی دارد و از این جریان استفاده می‌کند.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: هنوز کیفر خواست و حکمی برای این فرد صادر نشده است و هنوز به دادگاه نرفته است و در دادسرای ویژه روحانیت محکوم است.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی عدم تکریم ارباب رجوع در مراکز قوه قضاییه اضافه کرد: تکریم ارباب رجوع  باید بیشتر از آنچه که الان هست وجود داشته باشد، باید توجه داشت که کمبود نیرو و بودجه و اعتبار نیز این امر را تشدید می‌کند. سعی می‌کنیم بیش از گذشته در خصوص تکریم ارباب رجوع دقت کنیم.

محسنی اژه‌ای در خصوص تخلفات دستگاه قضایی نیز گفت: چنانچه کارمندی در این زمینه تخلفی داشت به اشد مجازات تنبیه خواهد شد. اما در برخی موارد آنچه قانون تعریف کرده با آنچه در ذهن دیگران وجود دارد متفاوت است. آن چیزی که در جامعه مطرح است در خصوص جرم در دستگاه قضایی یک حس است و واقعیت ندارد چرا که ما در این زمینه دستگیری و سختگیری‌هایی داریم.

وی با بیان اینکه جعل عناوین توسط برخی از افراد به پای قوه قضاییه نوشته می‌شود، گفت: مواردی را داشته ایم که به عنوان خواهر زاده و یا برادرزاده من خودشان را معرفی و سوءاستفاده‌هایی را داشته اند.

آخرین وضعیت دختران انقلاب

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص آخرین وضعیت پرونده دختران انقلاب اظهار کرد: این افراد فریب خورده و عامل دشمن هستند. حجاب امر ضروری دین است و هر کس با حجاب مقابله کند گناه کرده و مجرم است و باید با وی برخورد کرد.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه برخی از افراد دستگیر شده اظهار ندامت و پشیمانی کرده اند، گفت: احتمال همکاری با دشمن در خصوص برخی از این افراد وجود دارد و بر کار خود اصرار داشته اند که پرونده آنها باز است و با تشکیل دادگاه حکم آنها صادر خواهد شد.

وی در خصوص پرونده فعالیت دو تابعیتی‌ها افزود: هیچ کارمند رسمی نمی‌تواند دو تابعیت داشته باشد و وزارت اطلاعات مدعی است که هیچ کارمند دو تابعیتی نداریم. فرد دو تابعیتی نمی تواند اموال غیر منقول در کشور داشته باشد مگر با رعایت یکسری قوانین مدنی که تعریف شده است. البته در حوزه فعالیت دو تابعیتی‌ها در مقام مشاور خلا قانونی داریم که باید برطرف شود.

محسنی اژه‌ای در خصوص اغتشاشات دی ماه نیز اظهار کرد: با حضور مردم و با هوشیاری همه دستگاه‌های ذی ربط این اغتشاشات نسبتاً خوب تمام شد. افرادی که دستگیر شدند  دو دسته بودند. عده‌ ای مطالباتی داشتند و انگیزه سیاسی نداشتند و با موج به خیابان آمدند که برای آنها سختگیری نمی‌کنیم.

وی اضافه کرد: عده‌ای در این اغتشاشات به منافقین وصل بودند و عالمانه و آگاهانه برای مقابله با نظام به میدان آمدند.

دستگیری ۴۶۵ نفر در اعتراضات دی ماه

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه از دستگیری‌های اغتشاشات در تهران برای ۱۷۵ نفر کیفرخواست صادر شده ولی هنوز حکم قطعی ندارند، افزود: در استان‌ها نیز برای حدود ۲۸۰ نفر کیفرخواست صادر شده و تنها حکم یک نفر قطعی شده است و مابقی در مرحله تجدیدنظر هستند.

محسنی اژه ای افزود: همزمان با این اعتشاشات برخی در مسجد و اماکن مذهبی را آتش زدند که جزو اغتشاشات نبود و پرونده آنها در مرحله رسیدگی قرار دارد.

معاون اول قوه قضاییه همچنین در خصوص آمار خودکشی در زندان‌های کشور اضافه کرد: دو دسته از افراد ممکن است، جان خود را در زندان از دست بدهند که عمدتا این مسئله در رابطه با مواد مخدر است. برخی از این افراد میزان قابل توجهی از مواد مخدر را می بلعند تا از این طریق به زندان وارد کنند که موجب مرگ آنها می شود.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۲۰۰ هزار زندانی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: مرگ میان این جمعیت وجود دارد و به این معنا نیست که سازمان زندان‌ها کم کاری کرده است. در برخی موارد افراد بیش از یک کیلوگرم هروئین می بلعند که جان خود را از دست داده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: اخیرا برخی مدعی شده‌اند که در زندان ها خودکشی داریم، باید توجه داشت که تنها سه مورد خودکشی اتفاق افتاده، یکی سیدامامی است که هنوز نمی دانیم چرا اقدام به خودکشی کرده است و علاوه بر وی فرد دیگری نیز خودکشی کرده است. یک نفر نیز اخیرا هنگام انتقال به زندان در کلانتری کرمان خودکشی کرده است.

محسنی اژه‌ای افزود: علت مرگ این سه نفر را نمی‌دانیم اما بر اساس سوابق موجود برخی افراد که ممکن است اطلاعات آنها فاش شود، در زندان خودکشی می کنند، در اوایل انقلاب نیز تعداد بالایی از این افراد را داشتیم.

هنوز نمی توان اتهامات رحیم مشایی را اعلام کرد

وی در خصوص دلیل اصلی دستگیری رحیم مشایی و اتهامات وی گفت: هنوز نمی‌توان اتهامات وی را بر اساس قانون اعلام کرد باید منتظر باشیم که چه مقدار از این اتهامات ثابت می شود. رحیم مشایی اتهامات متعددی دارد و الان هم تحت بازداشت است. یکسری از اتهامات وی آشکار است و باید بررسی ‌های نهایی انجام شود تا بتوان اطلاع رسانی خوبی در این زمینه انجام داد.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص اعدام "مه آفرید خسروی" بدون اطلاع رسانی گفت: همه این موارد را نباید اعلام کنیم، مگر در مواردی که قانون اعلام کرده که افراد باید در ملاعام اعدام شوند.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سووالی در خصوص محکومیت مهدی هاشمی نیز گفت: جرم هاشمی بر اساس آنچه در دادگاه ثابت شد اختلاس توام با جعل بود که بین هشت تا ۱۰ سال مجازات دارد و او  به اشد مجازات محکوم شد.

وی افزود: مهدی هاشمی با توجه به دیگر اتهاماتش به ۲۵ سال زندان محکوم شد و هر سه جرم، اشد مجازات بوده است، به دلیل جرایم در مقام اجرا به ۱۰ سال زندان محکوم شد، مانند بقایی که بیش از سه جرم داشت و به ۱۵ سال محکوم شد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به تاثیرات برگزاری جلسات علنی دادگاه‌ها اظهار کرد: من موافق این امر هستم ولی قانون در این زمینه محدودیت هایی دارد.

کد خبر 339759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.