حرکت‌های تاریخ ساز کشور در روستاها شکل گرفته است

نطنز- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: حرکت های مهم تاریخ ساز کشور در روستاها به عنوان پایه فرهنگی کشور شکل گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان نطنز، فریدون اله یاری در مراسم افتتاح موزه تاریخی رفیعیه در روستای تاریخی طار اظهار کرد: پرداختن به تاریخ اجتماعی، آداب و رسوم و تاریخ مردم هر سرزمین از نمونه های بارز در حوزه دانشگاهی است که میراث فرهنگی به صورت جدی از آن حمایت می کند.

وی گفت: در راستای توجه به حوزه تاریخ  روستایی کشور، اداره کل میراث فرهنگی استان در نظر دارد، دوره دکترای تخصصی تاریخ اجتماعی در دانشگاه اصفهان را تاسیس و راه اندازی کند. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان تصریح کرد: با توجه به تعداد کم جمعیت ایران در گذشته، روستاها پایه فرهنگی کشور را تشکیل دادند و حرکت های مهم تاریخ ساز کشور از روستاها شکل گرفت.

اله یاری افزود: اگر به دنبال احیاء فرهنگ و تمدن خود هستیم باید به روستاها برگردیم و امروز در عرصه میراث فرهنگی نگاه جدیدی به روستاها شده است.

وی گفت: شهرت روستای تاریخی ابیانه و راه اندازی موزه مردم شناسی رفیعی در روستای طار به سبب توجه به آثار تاریخی و فرهنگی ارزشمند روستا است.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان، افزود: استان اصفهان به لحاظ میراث فرهنگی، قدمت و طبیعت در ایران شاخص است و در میان شهرهای این استان، شهرستان نطنز به عنوان پایلوت شناخته می شود، لذا باید نگهبان این سرمایه ارزشمند باشیم.

به گزارش ایمنا، آثار به نمایش گذاشته شده در این موزه شامل انواع ابزار آلات و لوازم زندگی مردم روستا در بیش از صدها سال پیش، اسناد تاریخی ارزشمند، عکس های تاریخی، کتاب های قدیمی و غیره است که در فضایی تاریخی و در اتاق های متعدد خانه نگهداری می شود.

 موزه تاریخی رفیعیه با حضور مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان و مسئولان شهرستان، خانه تاریخی حسن خیاط (سرای مهر وماه) واقع در طرق‌رود نیز افتتاح شد.

کد خبر 339729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.