رویکرد ایران در قبال برجام بر اساس عزت، حکمت و مصلحت باشد

نماینده مردم سمیرم در مجلس گفت: در قبال رویکرد اروپا و آمریکا به برجام، سیاست ایران باید عمل به تعهدات بین المللی و تاکید بر مواضع اصلی جمهوری اسلامی ایران یعنی سه اصل «عزت، حکمت و مصلحت» باشد.

اصغر سلیمی در رابطه با تحریمهای جدید احتمالی اروپا نسبت به برنامه موشکی ایران به خبرنگار ایمنا گفت: رویکرد اتحادیه اروپا در قبال ایران همیشه بر مبنای سیاست یک بام و دو هوا بوده است و معلوم نیست که آنها در کدام طرف قرار گرفته اند.

وی افزود: به نظر من تلاش اروپا برای مطرح کردن مباحثی که در برجام نیست و اعمال تحریم های جدید درحوزه موشکی علیه ایران به منظور نگاه داشتن ترامپ در برجام، بالعکس بیشتر ترامپ را تحریک می کند تا از برجام خارج شود نه اینکه جلوی زیاده خواهی های او را بگیرد. کشورهای اروپایی شفافیت لازم را ندارند و با جمهوری اسلامی ایران بازی می کنند.

سلیمی تأکید کرد: اما جمهوری اسلامی ایران از اول انقلاب با انواع تحریم های نظامی و موشکی مواجه بوده و حتی زمانی بود که سیم خاردار هم به رزمندگان ایران نمی دادند تا بتواند از آن ها در جنگ برای دفاع از خود استفاده کنند؛ با این وجود ما توانستیم روی پای خود بیایستیم، سیستم دفاع  موشکی خود را به روز کنیم و حال هم تحریمهای احتمالی آنها هیچ محدودیتی در برنامه دفاعی ایران ایجاد نخواهد کرد.  

وی در رابطه با تغییر وزیر امور خارجه آمریکا و تاثیر این امر بر برجام گفت: تیم تیلرسون مجموعه ای از افراد قدیمی تر حزب جمهوری خواه بودند، آنها به شرایط زمانی و مکانی توجه می کردند و بر این اساس، مقداری از بلندپروازی های ترامپ می کاستند.

سلیمی افزود: تیم تیلرسون معتقد بودند در صورت خروج آمریکا از برجام اعتماد جامعه جهانی به آمریکا از بین می رود و دیگر هیچ کشوری حاضر به مذاکره و توافق با آمریکا نخواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: اما پمپئو که پیش از این مسوولیت سازمان سیا را برعهده داشته می کوشد تیم خود را تکمیل کرده تا بتواند شعارهای انتخاباتی ترامپ را عملیاتی کند؛ چرا که ترامپ به دنبال آن است که شعارهای خود را به هر نحو ممکن اجرا کند و یکی از این شعارها هم خروج از برجام بوده است.

سلیمی افزود: بنابراین ترامپ کوشیده است از یکسو با انتخاب پمپئو  تیم سیاست خارجی خود را برای اجرایی کردن شعارهایش کامل کند و از سوی دیگر اروپا را نیز  به سمت همکاری با آمریکا سوق دهد.

نماینده مردم سمیرم در مجلس گفت: در قبال چنین رویکردهایی سیاست ایران باید عمل به تعهدات بین المللی و تاکید بر مواضع اصلی جمهوری اسلامی ایران یعنی سه اصل «عزت، حکمت و مصلحت» باشد.

 وی افزود: همچنین تعامل گسترده با جهان و تلاش برای تحقق منافع ملی از دیگر اولویت های ایران در شرایط موجود است و تا زمانی که طرف مقابل از برجام خارج نشده ما نیز نباید از این توافق خارج شویم.

کد خبر 339716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.